کلانتری معتقد است، تنها بحث آلودگی ناشی از هور العظیم مطرح است درحالی‌که پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط‌زیست و بررسی عوامل آلوده‌کننده و مخرب در زمینه آب، هوا، خاک، مواد زاید، آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیائی، سروصدا و... جزو مسائل و وظایف اصلی سازمان حفاظت از محیط زیست است.
کد خبر: ۶۳۸۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳ 04 August 2018

«آتش‌سوزی هورالعظیم به ما ربطی ندارد؛ مردم ماسک بزنند» این جملات قصار رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در واکنش به فراگیر شدن دود در بسیاری از شهرهای غربی و جنوب غربی خوزستان است.

وی بابیان اینکه آتش‌سوزی هورالعظیم در بخش عراقی این تالاب است، گفت: آتش‌سوزی هورالعظیم داخل ایران نیست و در خاک عراق اتفاق افتاده است و خوشبختانه آتش آن به ایران نمی‌رسد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌افزاید: در خصوص هورالعظیم تنها بحث آلودگی ناشی از آتش‌سوزی مطرح است و در این خصوص هم کاری از دست ما ساخته نیست و ارتباطی به ما ندارد.

البته شنیدن این اظهارات از مدیری که با تأیید و ثبت طرح توسعه نیشکر در 28 سال گذشته در خوزستان، بیشترین نقش را در بحران زیست‌محیطی و کاهش بیش از 6 میلیارد مترمکعب از ذخایر آبی استان را دارد تعجب‌آور نیست اما آنچه تأسف‌آور است تأثیرپذیری نظام برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از پوپولیسم مهندسی- تکنوکراتی در انتخاب و انتصاب افراد برای تصدی مسئولیت‌های حساس در سطح کلان است.

پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست مبنی بر اینکه مردم در این شرایط ماسک بزنند مصداق همان مصوبه‌ها و اظهارات غیر کارشناسی کلانتری است که آب خوزستان را برای صنایع آب بر در کویر حلال و برای مردم خوزستان مازاد عنوان می‌کند و مدیریت غیر صحیح منابع آب در استان را عامل بحرانی آب در استان خوزستان می‌داند.

طبق اصل 50 قانون اساسی، بررسی مسائل زیست‌محیطی منطقه‌ای با استفاده از همکاری کشورهای هم‌جوار و همکاری بین‌المللی از وظایف اصلی سازمان حفاظت از محیط‌زیست عنوان‌شده و قطعاً جزو وظایف ذاتی مدیریت این سازمان به شمار می‌رود؛ اما کلانتری بابیان اینکه " آتش‌سوزی هورالعظیم داخل ایران نیست و در خاک عراق اتفاق افتاده است" ثابت کرد ادبیات دیپلماسی موردنیاز برای حل این مشکل با کشور همسایه را بلد نیست و انتصاب وی برای تصدی ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست توسط دولت با مقاصد خاص و به نفع استان‌های دیگر صورت گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست معتقد است، تنها بحث آلودگی ناشی از هور العظیم مطرح است درحالی‌که پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط‌زیست و بررسی عوامل آلوده‌کننده و مخرب محیط‌زیست در زمینه آب، هوا، خاک، مواد زاید، آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیائی، سروصدا و... جزو مسائل و وظایف اصلی سازمان حفاظت از محیط‌زیست است که گویا کلانتری اطلاعی از وظایف و مسئولیت‌های خود در سازمان اطلاعی ندارد و برای مأموریتی خاص بر کرسی این سازمان تکیه زده است.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار