مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با حضور در دفتر ایسنا از آهنگ منفی رشد جمعیت استان و به تبع آن جمعیت دانش‌آموزی طی سال‌های اخیر سخن گفت
کد خبر: ۶۳۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶ 23 July 2018
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با حضور در دفتر ایسنا از آهنگ منفی رشد جمعیت استان و به تبع آن جمعیت دانش‌آموزی طی سال‌های اخیر سخن گفت.

به گزارش ایسنا، محمد پورداود با بیان اینکه خبرگزاری ایسنا در انتقال مسائل پیشرو است و در بارگذاری خبر بهنگام، انصاف را رعایت می‌کند، اظهار کرد: ایسنا از خبرگزاری‌های خوش‌سابقه، پویا، پرمخاطب و وزین است که اخباری به‌روز و کارآمد مخابره می‌کند.

وی افزود: رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی ابزار نیرومندی است که دستگاه‌ها می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند به طوریکه نقد شناختن سره از ناسره است و اگر نقد را بپذیریم و باب نقد داشته باشیم، حتما رشد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های تفکر انتقادپذیری است، ادامه داد: اعتقاد کامل دارم اگر رسانه‌ها به کمک هر دستگاهی بیایند، نقد سازنده داشته و اهدافش را نیز حمایت کنند در تعالی و بهره‌وری بالای آن دستگاه اثرگذار خواهند بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: آموزش و پرورش در سال جدید چه در سطح استان و چه در سطح ستاد، رویکرد و برنامه‌های خاص خود را دارد به طوریکه اولویت اصلی آموزش و پرورش در استان‌ها و شهرستان‌ها اجرای سند تحول بنیادین است که این سند نقشه راه آموزش و پرورش است.

وی افزود: این سند در بخش‌های مختلف هدفگذاری شده و در تمام ابعاد آموزشی، معلمان و دانش‌آموزان برنامه‌ریزی صورت گرفته، این سند مفاهیم زیادی را دربرمی‌گیرد و شامل دو بخش مبانی نظری در زمینه مختلف تعلیم و تربیت و مبانی عملیاتی است و ۶ زیر نظام هم این سند را حمایت می‌کنند تا به این اهداف برسند.

پورداود با بیان اینکه در دوره‌های گذشته مقداری آهنگ شتاب کُند بود، اما با توجه به اینکه به دنبال ظهور و بروز این سند در نظام آموزش هستیم، آهنگ شتاب رو به افزایش خواهد بود، یادآور شد: امسال دو اتفاق مهم در سند رخ داده که شامل عملیاتی شدن سند تحول بنیادین و ایجاد سامانه ویژه سند در راستای شفاف‌سازی است که روزانه مراحل سند را به معرض نمایش می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه امسال به شدت بحث مدرسه‌محوری دنبال می‌شود چرا که باید تحول از مدارس شکل بگیرد، اضافه کرد: هر برنامه‌ای از مدرسه باید آغاز شود و محور این تحول مدیران و معلمان هستند و رفته رفته از روش‌های سنتی تدریس فاصله می‌گیریم و به سمت روش‌های نوین حرکت می‌کنیم که از این موارد باید به درس‌پژوهی و بدیعه‌پردازی اشاره کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: در این راستا برنامه‌هایی وزرات آموزش و پرورش در نظر دارد که شامل نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس است و در مرحله آزمایشی در استان تهران و شهرستان‌های آن و استان البرز در حال اجراست و در صورت موفقیت، قصد تسری به کل کشور را دارند.

وی اظهار کرد: یکی از مزیت‌های اجرای طرح فوق این است که تخصص معلمان افزایش پیدا می‌کند و مهارت‌های لازم یعنی مهارت انسانی، مهارت فنی و مهارت ادراکی را می‌آموزند تا در واقع مدرسه جایگاه واقعی خود را به دست بیاورد.

پورداود تصریح کرد: دومین امر انتصاب و انتخاب مدیران است به طوریکه از این پس مدیران توسط روسای منطقه انتخاب نمی‌شوند بلکه پس از شرکت در فرآیند آزمون و مصاحبه‌هایی انتخاب و سپس به‌کار گرفته خواهند شد.

وی افزود: مورد بعدی پروژه نظام تضمین کیفیت مدارس است که در این نظام هر مدرسه در بازه‌های زمانی مختلف یعنی هر سه ماه یکبار سنجیده می‌شود و چهارمین مورد، اصلاح و تغییر ساختار سازمانی در راستای چابک‌سازی ادارات آموزش و پرورش است.

وی از اجرای طرح جدید «تلویزیون تعاملی» یا «سینا تی. وی» سخن به میان آورد که از مزایای آن آموزش معلمان در صورت نیاز و برگزاری کنفرانس‌ها است و خاطرنشان کرد: تعریف شناسه پرسنلی برای تمام کارکنان از دیگر طرح‌های جدید آموزش و پرورش است که تا حدودی موفق بوده و در واقع کارکنان با این طرح از جایگاه و نقش‌های خود مطلع می‌شوند.

پورداود با اشاره به انتخاب هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان توسط خود کارمندان این نهاد در راستای شفاف‌سازی امور صندوق اظهار کرد: خوشبختانه این انتخابات در همدان نیز برگزار شد و دو نفر از فرهنگیان به نمایندگی از استان در بین آن اعضاء قرار می‌گیرند و تمام مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان از این کانال عبور خواهد کرد.

وی افزود: در راستای اعتماد‌سازی برای همکاران این انتخابات با حضور آنان انجام و اعضاء نیز با رأی آنان انتخاب شده تا خودشان بر سرنوشت خود نظارت کنند و آورده همکاران ما در آخر سنوات خود چندین برابر همان مقدار خواهد بود، اما هیچ منعی برای دریافت آن وجود ندارد و هر زمان که می‌خواهند می‌توانند آورده خود را دریافت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان اذعان کرد: هر یک از همکاران بخواهند می‌توانند پس‌انداز خود را دریافت کنند هر چند صندوق ذخیره در حال حاضر سهم‌ها را افزایش داده و بر اساس درصد و سهم پاداش در آخر چندین برابر می‌شود.

وی ادامه داد: طرح توسعه مهارت پایه دانش‌آموزان برای افزایش مهارت‌های زندگی آنان نیز در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد چرا که امروز در جامعه با مهارت‌های زیادی از جمله مهارت «نه گفتن»، مهارت تاب‌آوری اجتماعی و سبک‌های ایرانی- اسلامی روبرو هستیم.

پورداود خاطرنشان کرد: به سمت و سویی حرکت می‌کنیم که باید با نیاز جامعه جلو برویم، نیاز جامعه ما با ۱۰ سال پیش فرق می‌کند، تأیید این گفته فرمایش حضرت علی (ع) است که می‌فرمایند «فرزندانتان را برای دورانی تربیت کنید که خودتان متعلق به آن دوران نیستید» بنابراین باید آینده‌پژوهی در تربیت فرزندان داشته باشیم.

وی با مفید خواندن طرح حساب یکپارچه مدارس برای تسریع در انجام امور مالی مدارس اضافه کرد: آموزش و پرورش به دنبال این است تا املاک بلااستفاده خود را به عنوان اولویت بعدی تعیین و تکلیف کند.

پورداود یادآور شد: همه کسانی‌که در حاشیه‌شهر زندگی می‌کنند، تمایل دارند فرزندان خود را با قول‌نامه‌های صوری در مرکز شهر ثبت‌نام کنند بنابراین یکی از رویکرد‌های اصلی اهتمام و توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته است تا از تراکم جمعیت دانش‌آموزی در مناطقی، چون مرکز شهر کاسته شود.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزان تقریبا تمام شده، مشکلی نداریم و اگر جایی تمام نشده به علت تراکم دانش‌آموزان و متقاضیان برای ثبت‌نام در مدرسه‌ای خاص است، اذعان کرد: در مدارسی که تراکم جمعیت دانش‌آموزی زیادی داریم، شیفت‌های آن را با نظر اولیاء به دو نوبت یا چرخشی تقسیم خواهیم کرد البته اولویت ما با نظر حداکثری والدین است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: کرامت معلمان بسیار حائز اهمیت است بنابراین در ماه‌های اولیه انتصاب تلاش شد معوقات عقب‌افتاده آنان را پرداخت کنیم و باید مطمئن باشند صدای رسای همکاران برای احقاق حق آن‌ها خواهم بود.

وی با بیان اینکه وزرات آموزش و پرورش تلاش می‌کند تا آموزش و پرورش به یک گفتمان ملی تبدیل شود چرا که این نهاد محور توسعه پایدار است، اظهار کرد: اگر آموزش و پروش به عنوان گفتمان ملی در جامعه با محوریت معلم تبدیل شود، خیلی حائز اهمیت خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به رویکرد تعلیم و تربیتی آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت سمن‌ها برای پیشبرد اهداف خاطرنشان کرد: به دنبال استفاده از دیدگاه کارشناسان در بخش‌های مختلف هستیم تا آموزش و پرورش را به سر منزل مقصود برسانیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش مقدمه تربیت است، اما تربیت مقدم بر آموزش است، ادامه داد: تلاش می‌کنیم سه مثلت آموزشی، تربیتی و تخصصی که خانه و مدرسه را بهم پیوند می‌زنند را تقویت کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: رتبه کشور در سوادآموزی بین فراگیران ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور ۹۴.۷ درصد بوده، اما استان همدان از میانگین کشوری با رتبه ۹۵.۶ درصد بالاتر است.

وی از میزبانی همدان برای برگزاری مسابقات ورزشی دانش‌آموزان دختر مدارس سراسر کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: این مسابقات از ۹ تا ۲۳ مرداد برگزار می‌شود و بیش از ۳ هزار نفر از دانش‌آموزان دوره اول متوسطه و دوره ابتدایی در استان حضور پیدا می‌کنند و با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

پورداود با بیان اینکه ۶۹ درصد سیستم‌های گرمایشی مدارس استان پکیج، ۳۰ درصد بخاری گازسوز کم‌مصرف و یک درصد بخاری نفت‌سوز استاندارد است، یادآور شد: بخاری‌های گازی هرمتیک کم‌مصرف هوشمند در کارخانه شهرستان رزن تولید می‌شود و در راستای اقتصاد مقاومتی مدارس را به مجهز به این سیستم می‌کنیم تا هم کمکی به این کارخانه و تولید داخل شود و هم دانش‌آموزان از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته در رابطه با جمعیت دانش‌آموزان خیلی رشد نداشتیم چرا که آهنگ رشد جمعیت همدان منفی است، ادامه داد: در کل استان ۲۶۴ هزار دانش‌آموز داریم که از این تعداد ۱۵۷ هزار دانش‌آموز ابتدایی است و بقیه دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه اول و دوم هستند.

پورداود افزود: سال ۹۲ پنج درصد مدارس استان غیردولتی بود، اما امسال ۸.۵ درصد مدارس غیردولتی در استان داریم که ۲۲ هزار و ۲۰۰ نفر دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند البته روند صدور مجوز برای مدارس غیردولتی تغییر کرده و تنها برای فضا‌های آموزشی پیشنهادی استاندارد مجوز فعالیت صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: هر ۲۰۰ واحد مسکونی که ساخته می‌شود باید یک واحد آموزشی داشته باشند، اما در مساکن مهر این فضا تعریف نشده بنابراین با ایجاد مدارس غیردولتی و با دو نوبته کردن بعضی مدارس درصدد رفع مشکل کمبود مدارس در این مناطق هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به افتتاح ۱۴ مدرسه خیرساز در مهرماه امسال اظهار کرد: خوشبختانه در مناطق روستایی و حاشیه‌شهر مشکل کمبود مدرسه نداریم، اما در برخی محله‌ها با محوریت مرکز به علت تراکم دانش‌آموزان نیاز به احداث مدارس داریم به طوریکه مشکلات این محلهات با ایجاد یک یا دو مدرسه حل می‌شود.

وی با اذعان اینکه مدارس استان هیچ شهریه‌ای از دانش‌آموزان دریافت نمی‌کنند، اعلام کرد: هیچ مدرسه‌ای مجاز به دریافت هزینه‌هایی به غیر از پول بیمه و کتاب در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان نیست مگر اینکه افرادی به عنوان خیّر بخواهند کمک نقدی به مدرسه داشته باشند که اجباری در کار نیست.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر وجود موارد متعدد دریافت شهریه از دانش‌آموزان در مدارس استان و به ویژه حواشی شهر و مثال‌های نقض زیادی که در این زمینه وجود دارد و بازماندن از تحصیل افراد زیادی به این علت، اعلام کرد: افراد می‌توانند در صورت مشاهده موردی از دریافت شهریه مراتب را به اداره‌کل آموزش و پرورش اطلاع دهند و این مجموعه نیز بازرسانی را برای بازرسی موارد اعلامی به مدارس اعزام می‌کند.

پورداود با بیان اینکه در مدارس معلم ابتدا باید مربی باشند و به مسائل پرورشی دانش‌آموزان توجه کنند، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش طرح‌های بسیار زیادی در زمینه پرورشی، تعلیم و تربیت، ورزشی و اوقات‌فراغت برگزار می‌کند که امسال ۲۴۱ پایگاه اوقات‌فراغت با رشته‌های مختلف در استان داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان اظهار کرد: سه عامل مهم شامل محیط، وراثت و خانواده در تربیت فرزندان اثر دارد به طوریکه خانواده هر چقدر در تربیت فرزندان خود تلاش کنند اگر محیط سالم نباشد، اثرات منفی خود را بر روی آن‌ها می‌گذارد و تربیت سالم والدین از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه یکی از محیط‌های اجتماعی تربیت‌کننده فرزندان مدرسه است، افزود: در مدارس به دانش‌آموزان مهارت نه گفتن آموزش داده می‌شود البته بستر این امر باید در خانواده فراهم آمده سپس در مدرسه این بستر سالم حفظ شده و فرزندانی سالم تحویل دانشگاه‌ها شود.

پورداود با اشاره به اینکه آموزش و پرورش معتقد است باید خروجی دانش‌آموزان افرادی خداباور، مفید، سازنده و دارای مهارت‌های مختلف زندگی باشند، بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان سالیانه ۳۰ هزار نفر معلم به کل کشور تزریق می‌کند و مهارت‌های اساسی را فرامی‌گیرند.

وی اضافه کرد: مربیان پرورشی متناسب با مسائل روز در زمینه دانش شغلی و اجتماعی مرتب در تابستان‌ها آموزش داده می‌شوند و در گزینش دنبال کسانی هستیم که مهارت آموزشی، شناختی و پرورشی را داشته و آدم‌های سالمی باشند و صداقت را به آموزش و پرورش تزریق کنند هر چند در گزینش نمی‌توانیم در زندگی شخصی فرد تجسس کنیم.

پورداود در رابطه با طرح تجاری‌سازی مدارس نیز به ایسنا گفت: آموزش و پرورش یک سازمان بهره‌بردار است و فقط مکان و نیاز‌های خود را اعلام می‌کند و بقیه کار با نوسازی است، اما در همدان طرح ساختن مکان‌های تجاری در کنار مدارس برای تأمین هزینه‌های جاری مدرسه به جز یکی دو مورد بیشتر نداشتیم و به نظرم طرح خوبی است و بیشتر مدارس تهران از این طرح بهره می‌برند.

وی افزود: فضای آموزشی حتی اگر مخروبه هم باشد کسی نمی‌تواند در آن دست ببرد، اگر فضایی در جایی خراب شود اجازه واگذاری آن مگر در شرایط قانونی، دریافت هزینه آن و واریز به خزانه آموزش و پرورش را نداریم.

پورداود با بیان اینکه در استان در یک یا دو مورد محدود ایجاد کلاس درس در کانکس داشتیم که امسال برای آن‌ها کلاس ساختیم، گفت: معمولا در شرایط اضطرار از کانکس استفاده می‌شود به طوریکه برای بعضی از روستا‌های صعب‌العبور و دور از دسترس به منظور جا نماندن دانش‌آموزان از تحصیل و به صورت موقت ممکن است بدین‌گونه کلاس برپا شود تا کلاس درس و مدرسه‌ای برایشان ساخته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار