قله مرتفع ورزرین (کور ) با بلندای سه هزار متر از سطح دریا آخرین پناهگاه و مامن نادرترین وحوش استان ایلام نیازمند ایجاد منطقه حفاظت شده است.
کد خبر: ۶۳۳۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 23 July 2018

به گزارش تابناک ایلام؛ به تازگی یکی از محیط بانان خوش ذوق ملکشاهی کلکسیونی از تصاویر نادرترین وحوش طبیعت کشور را در زیستگاه های منحصر به فرد ملکشاهی بویژه کوهستان کبیرکوه گردآوری کرده تا نشان دهد این طبیت زیبا مامن و ماوای نادرترین گونه های وحوش ایران زمین است.
خرس قهوه ای ، پلنگ ، کاراکال ، عقاب شاهی ، کورکور سیاه، لک لک سیاه، افعی گرزه سمی ، شاهین معروف به لیل و عقاب طلایی نمونه هایی از این جانوران منحصر به فرد هستند که در سراسر کشور به ندرت یافت می شوند.
این محیط بان عرصه های طبیعی شهرستان ملکشاهی می گوید: هر روز با قرار گرفتن در دامنه کوهستان های مرتفع این شهرستان بیش از همیشه به عظمت طبیعت و آفریدگار بی همتا پی می برم و شکرگذار این همه نعمت و موهبت هستم.
مهدی مامی افزود: جانوران وحشی نیز جزء مهمی از چرخه زندگی هستند که حضور آنها در هر منطقه ای نشانه سلامت عرصه طبیعت و حیات است و باید قدران چنین موقعیتی بوده و آنرا حفظ کرد.
وی که به تازگی در قله های کبیرکوه یک ماده خرس قهوه ای با 2 توله اش را به تصویر کشیده است، تاکید کرد: این قله های رفیع آخرین پناهگاه و مامن چنین وحوش باارزشی هستند که به شدت نیازمند اقدامات حفاظتی است.
مامی از مسئولان محیط زیست استان خواست قله های کبیرکوه و منطقه ورزرین با ارتفاع سه هزار متر را به عنوان منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده قرار دهند تا این گونه های باارزش جانوری از دسترس افراد فرصت طلب و شکارچیان غیرمجاز حفظ شوند.
مدیر محیط زیست ملکشاهی نیز یادآور شد: بیش از 90 درصد این شهرستان را مناطق کوهستانی و منابع طبیعی تشکیل می دهد و وسعت عرصه های طبیعی منطقه بیش از 150 هزار هکتار است که تاکنون در محدوده مناطق حفاظت شده قرار نگرفته اند.
رضا عدالت جو افزود: با پیگیری های مستمر سال گذشته منطقه ویژدرون با وسعت 50 هزار هکتار به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و امیدواریم سایر زیستگاه های شهرستان بویژه ورزرین (کور) جزو مناطق حفاظت شده قرار گیرد.
وی با اعلام اینکه هنوز محیط زیست ملکشاهی به صورت نمایندگی است و به اداره ارتقاء نیافته تاکید کرد: کمبود نیروی انسانی و امکانات خودرویی از جمله مشکلات عدیده این اداره در حفاظت از زیستگاه های شهرستان دانست.
شهرستان 30 هزار نفری ملکشاهی در 35 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد.
یک میلیون و 700 هزار هکتار از گستره استان ایلام را عرصه های طبیعی تشکیل داده است.
در این استان تاکنون یک هزار گونه گیاهی، 197 گونه پرنده، 38 پستاندار، 25 گونه مار، 18 جکوا، 31 نوع ماهی، چهارگونه دوزیست، 2 نوع لاک پشت در استان ایلام شناسایی شده است.
چهار منطقه حفاظت شده، یک منطقه شکار ممنوع و 2 اثر طبیعی ملی در استان ایلام با وسعت بیش از 143 هزار هکتار و 18 تالاب در استان ایلام ثبت شده است که عمده حیات وحش و تنوع زیستی استان ایلام در این مناطق وجود دارند.

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار