بسته ویژه خبری
رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:پُست جدید حضرتی "غیرقانونی" اعلام شد/آشنا: رابطه مالی و تبلیغاتی صدا و سیما شفاف شود/تلاش برای فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی شدت گرفت.. رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۳۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 21 July 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

درخواست روحانی برای تشکیل اتاق فکر

محمود واعظی درخصوص به کارگیری نخبگان در بدنه دولت و ترمیم کابینه، گفت: آقای رئیس‌جمهور در جلسه‌ای از تمامی وزرا و اعضای کابینه خواست که ارتباط خود را با اعضای هیأت علمی،‌ دانشگاهیان، صاحب نظران و نخبگان کشور از گذشته بیشتر کنند و از آنان نظرخواهی کنند.وی ادامه داد: آقای روحانی به اعضای دولت توصیه کردند جلسات جانبی با نخبگان جامعه داشته باشند و اتاق فکری را با حضور آنان تشکیل دهند.رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: برخی از دوستان نسبت به عملی‌سازی این درخواست اقدام کرده‌اند و برخی دیگر در حال انجام هستند.وی تاکید کرد: در ترمیم کابینه بحث اجرایی مطرح است یعنی اگر فردی را به همکاری دعوت می‌کنیم باید توان اجرایی داشته باشد.واعظی ادامه داد: این شرایط می‌طلبد که برخی اعضای کابینه که در شرایط عادی توسط آقای رئیس‌جمهور انتخاب شده‌اند، تغییر کنند و نخبگان در اتاق فکرها به دولت کمک کنند.

پُست جدید حضرتی "غیرقانونی" اعلام شد

نتایج کنگره و همچنین انتخابات اخیر شورای مرکزی اعتماد ملی که در آن، الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام جدید حزب معرفی شد، از سوی بازرسان این حزب غیر قانونی اعلام شد.براساس خبری که سایت رسمی حزب اعتماد ملی منتشر کرده، نتایج کنگره چهارم خرداد و همچنین انتخابات اخیر شورای مرکزی این حزب که در آن، الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام جدید حزب معرفی شد، از سوی بازرسان این حزب غیر قانونی اعلام و مستندات تخلفات مربوطه به وزارت کشور ارسال شده است.این خبر را می‌توان در راستای اختلافات ماه‌های اخیر میان طرفداران حجت الاسلام منتجب نیا به عنوان قائم مقام پیشین حزب و نزدیکان الیاس حضرتی که قائم مقام کنونی اعتماد ملی ارزیابی کرد.

درخواست سپنتا نیکنام از رئیس‌جمهور

سپنتا نیکنام از روحانی درخواست کرد به غیبت‌هایش در مجمع تشخیص مصلحت نظام پایان دهد و در جلسه فردا از حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر دفاع کند.تصویب طرح حضور اقلیت‌ها در شوراها، درجلسه فردا به دو سوم رای اعضای مجمع احتیاج دارد.

آشنا: رابطه مالی و تبلیغاتی صدا و سیما شفاف شود

نماینده رئیس جمهوری در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما خواستار شفافیت در موضوع رابطه مالی و تبلیغاتی گذشته و حال سازمان، شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف با موسسات مالی و اعتباری و پروژه‌های ساخت و ساز متخلف یا غیر مجاز شد.حسام‌الدین آشنا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«از شورای محترم نظارت بر سازمان صدا و سیما خواهیم خواست که موضوع رابطه مالی و تبلیغاتی گذشته و حال سازمان، شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف را با موسسات مالی و اعتباری و پروژه‌های ساخت و ساز متخلف یا غیر مجاز در دستور کار قرار دهد.»

زمان بررسی پرونده "سپنتا نیکنام" در مجمع

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی پرونده منتخب زرتشی مردم یزد در شورای اسلامی این شهر در جلسه فردای این مجمع خبر داد.حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از اظهار نظر افراد بی‌اطلاع در مورد روند بررسی‌های این مجمع، گفت: اخیراً روزنامه همبستگی و برخی اشخاص، اظهاراتی در موضوع پرونده آقای سپنتا نیکنام به اینجانب منتسب کرده‌اند و گفته‌اند که این موضوع با نظر دبیر مجمع از دستور کار مجمع حذف شده است که کاملاً کذب است.وی ادامه داد: موضوع حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر و روستا و تعیین تکلیف وضعیت سپنتا نیکنام در دستور کار جلسه 30 تیرماه مجمع قرار دارد و بهتر است رئیس جمهور و سایر اعضایی که در این موضوع نظراتی دارند، در جلسه حاضر باشند و فعالانه در مباحث شرکت کنند.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف از مواضع برخی افراد که اطلاع کافی از روند بررسی‌ها در مجمع ندارند، تصریح کرد: این قبیل اظهارات و اختلاف‌افکنی‌ها که با هدف دلسردکردن مردم و اقلیت‌های محترم انجام می‌شود راه به جایی نخواهد برد.

نامه‌ فومنی به روحانی

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات نوشت: آقای روحانی شما حتی نتوانستید بر کابینه خود مسلط شوید و هر یک از وزیران شما شاهکارهای دیگر در اقتصاد، ارتباطات داخلی و خارجه، رفاه، صنعت، نفت و ... خلق کردند.محمّدزارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، بابت مشکلات اقتصادی اخیر و عدم پاسخگویی در قبال آن‌ها انتقاد کرده است.

پرونده نماینده سپرده گذار ۴۰ میلیاردی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به سپرده 40 میلیاردی یکی از نمایندگان در موسسات مالی و اعتباری گفت: این موضوع در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می شود،هر مورد دیگری که دراین زمینه وجود داشته باشد به شدت از طریق سه قوه پیگیری می کنیم. وی ادامه داد: در حال حاضر موج خوبی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در سه قوه شکل گرفته است، دراین باره صحبت های خوبی می شود که بهتر بود زودتر صورت می گرفت با این حال منتظریم صحبت ها عملی شود و عملکرد را مورد بررسی قرار دهیم. خجسته در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص انتشار اسامی متخلفان اظهار داشت: قوه قضاییه باید در این زمینه اقدام کند و انتظار داریم به سرعت به پرونده تخلفات مالی رسیدگی شود چرا که مبارزه با فساد وشفافیت از مطالبات جدی مردم است.

تلاش برای فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی شدت گرفت

پیام رسان ایرانی سروش، گپ، ایتا و بیسفون در بیانیه مشترکی از مرکز ملی فضای مجازی خواستند، تکلیف تداوم حضور یا عدم حضور دو نسخه غیر رسمی تلگرام (هاتگرام و طلاگرام) را روشن کند. بر اساس این بیانیه، با انسداد تلگرام روزانه ۵۰۰ هزار نفر در پیام‌رسان‌های داخلی نام نویسی کردند که با ظهور دو نسخه غیر رسمی تلگرام جریان مهاجرت آسیب دید. هفته گذشته عبدالصمدخرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و یکی از مدافعان فیلترینگ تلگرام هفته پیش خبر داد 30 میلیون نفر با استفاده از دو فیلتر شکن داخلی یعنی هاتگرام و تلگرام طلایی همچنان از تلگرام استفاده می کنند. در همین شرایط بود که فشارها بر وزارت ارتباطات شدت گرفت تا حدی که آذری جهرمی دستور داد خبرنگاران از طبقه نهم ساختمان مخابرات میدان امام خمینی (ره) بازدید کنند و ببینند ادعای وجود سرور هاتگرام و تلگرام طلایی در آن جا شایعه است. هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه پیش تر در این باره گفته بود: ملاحظاتی در خصوص هاتگرام و تلگرام طلایی وجود دارد...ما در دوره گذار هستیم و مردم به تدریج کوچ می کنند و باید فرصت دهیم تا بتوانند اطلاعاتشان به سامانه های دیگر ببرند و به نظرم این فرصت، فرصت معقول و درستی است/ روزنامه ایران

اعلام اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی خلاف امنیت ملی است

محمدرضا امیرحسنخانی نایب رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: اخیرا اعلام شد که قرار است دریافت کنندگان ارز دولتی اعلام شوند اما این موضوع نیز خلاف امنیت ملی است چرا که بسیاری از این شرکت ها تخلفی نداشته اند و در راستای دور زدن تحریم ها فعالیت می کنند که اعلام و شناسایی آنها، تجارت کشور را با مشکل دچار می کند. وی در ادامه با بیان اینکه نباید با ارسال اطلاعات اجازه دهیم آنها به راحتی ما را تحریم کنند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز معتقد بودند شالوده این کنوانسیون ها در اتاق فکر آمریکایی ها ریخته می شود تا به دستیابی آنها به برخی اطلاعات از کشورها کمک کند.خانه ملت

اعتراض «حروف اختصاری» به یک گزارش مرتبط با موسسه ثامن الحجج

پس لرزه های گزارش روزنامه شرق درباره رد پای مسئولان قبلی و سلبریتی ها در پرونده موسسه «ثامن الحجج» ادامه دارد. امروز منوچهر متکی وزیر امور خارجه دولت احمدی نژاد در نامه ای به رئیس بانک مرکزی عنوان کرد مدیر مسئول روزنامه شرق به وی گفته است گزارش یاد شده از سوی بانک مرکزی به این روزنامه داده شده است. وی از ولی الله سیف خواست مدیرانی که این گزارش را داده اند شناسایی شود. دیروز وکیل مهران مدیری نیز اعلام کرد از روزنامه شرق شکایت می کند. احسان علیخانی با انتشار یادداشتی اتهامات در این باره رد کرد. در گزارش روزنامه شرق آمده بود: «یکی از وزرای سابق دولت دهم که سمت مشاور امور بین‌الملل در این مؤسسه برای او ثبت شده، مبلغ 124 میلیارد تومان تسهیلات از ثامن‌الحجج دریافت کرده... مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ 180 میلیون‌تومانی و 400 میلیون‌تومانی را به حساب «م.م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند... ثامن‌الحجج به مجری معروف دیگر تلویزیون «ا.ع» هم بی‌توجه نبوده و به حساب او هم سه میلیارد تومان در قالب هزینه تبلیغات واریز کرده است.»/ ایران

بانک مرکزی به روزنامه شرق گفته خبرسازی کند؟

منوچهر متکی در نامه ای درباره شایعات اخیر به رئیس کل بانک مرکزی نوشت: به دنبال درج خبر کذب «دریافت مبلغ ١٢۴ میلیارد تومان» توسط اینجانب از مؤسسه مالی اعتباری ثامن الحجج در روزنامه شرق، با مدیرمسئول این روزنامه تماس گرفته و خواستار تکذیب خبر شدم. در نهایت آقای مدیرمسئول به اینجانب گفت که از «بانک مرکزی» به ما گفته‌اند این گزارش را منتشر کنید. جناب آقای سیف در بانک مرکزی چه خبر است؟! این مقامات بانک مرکزی که ظاهرا بجای محفوظ داشتن دین خود، صرفا امضایشان محفوظ است در پشت پرده اشاعه این اکاذیب چه اهدافی را دنبال می کنند؟ از جنابعالی می خواهم ظرف روزهای آینده با ردیابی و پیگیری دو اتهام فوق نسبت به شناسایی این مقامات! و مجازات آنان و اعلام به افکار عمومی اقدام فرمایید.

رئیس‌جمهور و مجلس در سیاست خارجی اختیاری ندارند

غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید مجلس گفت: رییس جمهور و مجلس در زمینه سیاست خارجی اختیاری ندارند، همانطور که از شعار نه شرقی نه غربی دادیم که در قانون اساسی ما و بر سر در وزارتخانه امورخارجه حک شده عبور کردیم که به نظر واقع بینانه هم بوده و با شرق و روسیه این رابطه مستقیم را برقرار کردیم، باید با غرب یعنی امریکا هم این رابطه را برقرار می‌کردیم و منافع ملی ما ایجاب می‌کرد که این اقدام را انجام دهیم. وی همچنین گفت: به طور تقریبی رییس جمهور قریب به اتفاق وعده‌هایی که داد را عمل نکرد و بارزترین آن رفع حصر است. در حالیکه یکی از شاه بیت‌های رأی آوری ایشان رفع حصر بود اما نه تنها هیچ اقدامی نکرد بلکه کمیته رفع حصر که فراکسیون امید تشکیل داده بود با دو رئیس قوه دیگر جلسه داشت و آنها به کمیته رفع حصر وقت دادند اما نتوانستیم با آقای روحانی جلسه‌ای داشته باشیم. نمی‌دانیم ایشان فراموش کردند یا آگاهانه آن وعده‌ها را داد و آگاهانه زیر آن زد؟ نمی‌توان در این خصوص قضاوت کرد اما ما رفتار را اینگونه می‌بینیم./اعتمادآنلاین

پرونده اسیدپاشی اصفهان بسته نشده!

سهیلا جورکش قربانی اسید پاشی به ایسنا گفت: فردی در مورد پرونده قربانیان اسیدپاشی صحبت کرده و گفته پرونده مختومه شده است اما این فرد وکیل را نمی‌شناسم و پرونده من هم مختومه نشده و طبق روال در حالی پیگیری است. حسین عباس علیزاده وکیل مدافع قربانیان اسیدپاشی های اصفهان اخیرا از پرداخت دیه قربانیان این حادثه از صندوق دیه بیت المال خبر داد و گفته بود پرونده مختومه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار