بررسی «عفو عمومی»، یک طرح خوب در مجلس؛
طی سالیان گذشته، سخنان و ایده های زیادی درباره چگونگی ترغیب و یا باز کردن راه، جهت بازگشت ایرانیان خارج از کشور مطرح شده؛ اما این سخنان و ایده ها خیلی جسته، گریخته بوده و البته در موارد بسیار معدودی عملی شد. در این راه حتی سخن از بازگشت خواننده های لس آنجلسی به کشور هم می شد و در مواردی خاص اقداماتی هم صورت گرفت، ولی هیچ گاه به صورت یک قانون مدون توسط نهادهای قانوگذار نظیر مجلس شورای اسلامی دنبال نشد.
کد خبر: ۶۳۱۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 18 July 2018
 
طرح دو فوریتی «عفو عمومی» از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیش از پنجاه امضا، تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است تا بدینوسیله زمینه برای بازگشت بسیاری از سرمایه گذاران و ایرانیانی که طی سالیان گذشته و به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور را ترک کرده اند، فراهم شود و از این طریق همه ایرانیان بتوانند به سهولت و بدون هیچ گونه نگرانی وارد کشور بشوند.

به گزارش «تابناک»؛ آن گونه که «محمدعلی پورمختار»، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح دو فوریتی «عفو عمومی» سخن گفته، این طرح اکنون با بیش از پنجاه امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده، ولی این طرح تاکنون از سوی هیأت رئیسه به کمیسیون قضایی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع نشده است. البته قرار است پس از تصویب کلیات در صحن علنی، این طرح برای بررسی جزئیات به کمیسیون قضایی ارجاع شود.

از قرار معلوم هدف از طراحی، بررسی و تصویب طرح «عفو عمومی» این است که زمینه بازگشت کسانی که به هر دلیل از کشور خارج شده و جرمی مرتکب نشده، اما نگران بازگشت هستند، فراهم می‌شود.

نماینده کبودرآهنگ در مجلس در رابطه با ابعاد مختلف این طرح یادآوری کرد: «بحث عفو عمومی ابعاد مختلفی دارد و ما مطلقاً نمی‌توانیم بگوییم عفو عمومی نسبت به همه کسانی‌ که به هر طریق از کشور خارج شدند، انجام شود. در حال حاضر عفو عمومی بیشتر در مورد کسانی مطرح است که از کشور خارج شدند. البته این طرح شامل افرادی که مرتکب جرم امنیتی و جرایم سنگین شدند، نمی‌شود.

پور مختار در مورد چرایی طرح این مسأله توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «در طول سالیان گذشته، عده‌ای نیز به دلایل مختلف از کشور خارج شدند اما مقررات خروج از کشور را رعایت نکردند. در طرح مذکور سعی شده برای این افراد نیز عفو عمومی در نظر گرفته شود.»

با توجه به فشارهایی که از سوی آمریکایی ها پس از روی کار آمدن ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می شود و آنان تلاش دارند که شرایط را برای زندگی و معیشت ایرانیان سخت کرده و از طرفی آنهایی که معتقد به حفظ کیان کشور حتی در خارج از ایران هستند را تحت فشار قرار دهد، بررسی و تصویب طرح «عفو عمومی» از سوی مجلس شورای اسلامی می تواند قدم بسیار مثبتی برای افزایش همیت و همگرایی ایرانیان در سرتاسر جهان باشد.

از طرفی با توجه به اینکه فشارهای اقتصادی از طریق اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور از سوی آمریکایی ها تشدید شده است، این بازگشایی و هموار کردن راه برای بازگرداندن سرمایه ها و نخبگان ایرانی که کشور را ترک کرده اند، می تواند اقدام بسیار مثبتی در جهت مقابله با فشارهای بین المللی به ویژه اقدامات مخربانه آمریکایی ها علیه ما باشد.

به طور حتم بهره گیری از توان، ظرفیت، فکر و سرمایه همه ایرانیان در داخل و خارج از کشور ـ که البته نمی توان به راحتی چشم بر آن بخش از سرمایه داران و نخبگان ایرانی که کشور را ترک کرده اند بست ـ می تواند بسیاری از بن بست ها در مقابل راه و مردم ایران را بردارد و از طرفی به آبادانی و رفاه بیشتر در کشور بینجامد.

طی سالیان گذشته، سخنان و ایده های زیادی درباره چگونگی ترغیب و یا باز کردن راه، جهت بازگشت ایرانیان خارج از کشور مطرح شده؛ اما این سخنان و ایده ها خیلی جسته، گریخته بوده و البته در موارد بسیار معدودی عملی شد. در این راه حتی سخن از بازگشت خواننده های لس آنجلسی به کشور هم می شد و در مواردی خاص اقداماتی هم صورت گرفت، ولی هیچ گاه به صورت یک قانون مدون توسط نهادهای قانوگذار نظیر مجلس شورای اسلامی دنبال نشد.

اکنون که نمایندگان مجلس طرحی به نام «عفو عمومی» را مطرح و دنبال می کنند، خوب است توجه داشته باشند، امروز انقلاب اسلامی پس از چهل سال به ثبات لازم در بخش های مختلف رسیده و امینت آن هم به گونه ای است که از آن به عنوان امن ترین کشور در غرب قاره آسیا یاد می شود؛ لذا تلاش نمایندگان محترم در تدوین چنین قانونی باید تمرکز بر باز کردن دامنه ورود به کشور برای بسیاری از ایرانیان منهای آنهایی که مرتکب جرم امنیتی و جرایم سنگین نشده اند، باشد، به گونه ای که حتی اگر در این بین از هنرمندان هم که طبق آخرین اطلاعات و خبرها بسیاری از آنان مایل به بازگشت به کشور یا ایجاد سهولت در رفت و آمد به ایران اسلامی هستند نیز بتوانند بخشی از موضوع این قانون باشند. البته زمینه سازی برای بازگشت نخبگان و سرمایه داران ایرانی هم که در جای خود، باید جزو اهداف جدی طرح مذکور باشد. قطعا این اقدام از جهات مختلف برای کشور مفید خواهد بود، به ویژه اینکه بر وحدت بیشتر ایرانیان در اقصی نقاط دنیا خواهد افزود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :