متاسفانه مشاهده می شود در سالهای اخیر ،برخی تصمیم گیران حوزه انتخاب مدیران با نادیده انگاری ظرفیت های درون دستگاهی ،مدیران اجاره ای را بر راس دستگاههایی گماشته که این رویه بدلیل عدم سنخیت مدیر با تخصص وفنون دستگاه ،باعث به قهقرایی بردن فعالیت دستگاه و ایجاد رکود در فعالیت ها و خدمات منجر خواهد شد.
کد خبر: ۶۳۱۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ 18 July 2018

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::موضوع تغییر مدیران دستگاههای اجرایی در هر نظام سیاسی امری بدیهی و پذیرفته شده است .استفاده از نیروهای کارآمد ،حذف مدیران فاقد کارایی ،چرخش نخبگان ،همسان سازی فکری وشایسته سالاری  از جمله اهداف برجسته تغییر در مدیریت دستگاههای اجرایی هر نظام است.

در کشور ما وبه تبع آن استان ایلام ،مقوله تغییرات مدیریتی همواره بعنوان  یکی از چالش برانگیز ترین بخش تصمیم گیری واجرایی دولتها خود  را نشان داده وهمچنان بعنوان یک چالش ودغدغه جدی در نظام مدیریت کشور مطرح است.

درحالیکه یکی از مهمترین مولفه ها برای انتخاب مدیران شایسته در راس دستگاههای اجرایی ،کارآمدی ،تخصص ،تجربه وتعهد است ،مولفه هایی که همچون موتور محرکه ای می توانند قطار توسعه وپیشرفت هر منطقه ،شهرستان واستان ودر بعد کلان کشور را بر روی ریل قرار دهد .اما این سالها مولفه جدیدی به نام باند بازی ، معامله و انتخاب مدیران از بیرون دستگاهها ،شایسته سالاری را به محاق برده و به عینه می توان اثرات آن را در رکود فعالیت دستگاههای حساس وموثر حرکت به عقب آنان مشاهده نمود .

بدون شک در هر دستگاه اجرایی و تخصصی ،مجموعه ای از کارشناسان ومدیران بخش هایی وجود دارد که سالها با تکیه بر دانش وتخصص خاص در حوزه فعالیت خود ،تمام پیچ وخم های مدیریت در دستگاه را اموخته و پله های ترقی را یکی یکی طی نموده اند ،استفاده از ظرفیت این نیروهای آشنا به قواعد و فنون آن دستگاه بعنوان مدیر، هم احترام به شان وجایگاه آنان تلقی وهم می تواند دستگاه را در مسیر واقعی حرکت خود قرار دهد .

متاسفانه مشاهده می شود در سالهای اخیر ،برخی تصمیم گیران حوزه انتخاب مدیران با نادیده انگاری ظرفیت های درون دستگاهی ،مدیران اجاره ای را بر راس دستگاهها گماشته که این رویه بدلیل عدم سنخیت مدیر با تخصص وفنون دستگاه ،باعث به قهقرایی بردن فعالیت دستگاه و ایجاد رکود در فعالیت ها و خدمات منجر شده است.

پر واضح است که تاثیر پذیری تصمیم گیران حوزه تغییرات مدیریتی از متغیرهایی نظیر باند بازی ،رفاقت ،قبیله گرایی ،سیاسی بازی و مهمتراز همه معاملات وزدوبندهای پنهانی ،دستگاهها را از مسیر اثرگذاری در توسعه وخدمات رسانی واقعی منحرف نموده است.

به هرتقدیر نیروهای موجود در دستگاه که پس از سالها فنون وقواعد مدیریت را فرا گرفته وباید از ظرفیت آنان در مدیریت دستگاه استفاده شود ،این رویه ناصحیح را توهین به خود تلقی نموده وبا بر نتابیدن این بی حرمتی ،بعنوان موانعی در مسیر فعالیت مدیریت جدید قد علم می کنند. این درحالیست مدیران ارشد با نادیده انگاشتن وعبور از کنار این موضوع مهم بعنوان موانع رشد وپیشرفت ،با صرف هزینه هایی آسیب شناسی و موانع پیشرفت را در همایش ها وسمینارها بررسی می کنند!

موضوع مهمی که بازهم این روزها در تغییر مدیران دو دستگاه مهم واثر گذار در استان ایلام به جد از سوی دستان پنهان معامله گر دنبال می شود. ما هم به عنوان رسانه ونماینده افکار عمومی وظیفه داریم که از کنار این مقوله به راحتی عبور نکرده و  دغدغه های کارکنان وافکار عمومی در خصوص لزوم تغییر اصولی مدیران را کارشناسانه بررسی ومنعکس نماییم .

شنیده می شود که این روزها تغییر دو دستگاه اجرایی به نام ؛" ورزش و جوانان استان "و "میراث فرهنگی وگردشگری استان"در پس توی نشست های محفلی سیاسیون ومعامله گران به جد دنبال می شود.اینکه در راستای چرخش نخبگان این تغییرات دنبال شود کار خوبی به حساب می آید .اما اینکه تکرار رویه نادرست پیشین در انتخاب مدیران دنبال شود باعث نگرانی است .

سوال اینجاست چرا با وجود علم تصمیم گیران به موانع پیشرفت که در سطور بالا به آن اشاره شد بازهم برخی از آنان به دنبال تحمیل نیروهایی برون سازمانی به این دستگاهها هستند ؟مگر دراین دستگاهها کارشناس ونیروی انسانی آشنا به کار وجود ندارد که برای انتخاب مدیران این دستگاهای به سایر دستگاهها رجوع می شود؟

به نظر شما اگر برای انتخاب مدیرکل آموزش وپرورش یا دانشگاه پیام نور استان ،نیرویی از اداره کل ورزش وجوانان یا میراث فرهنگی انتخاب شود ،کارکنان این دو دستگاه حاضر به هضم این موضوع و پذیرش مدیرکل جدید خواهند بود؟ با وی کنار خواهند آمد ؟!باور کنید جواب منفی است ! قضاوت را به مخاطبین واگذار می کنیم!

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
France
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
در حوزه های تخصصی نظر نگارنده درست است. اما در حوزه سیاسی بدلیل اینکه کنشگران این حوزه فعالین خاص خود را می طلبد ممکن است از شخصیت های سیاسی و احزاب و گروه های هر استان و یا کشور باشد.
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
مدیر کل ورزش و جوانان بد ترین مدیر کل در تاریخ ورزش استان می باشد. ایشان اصلا در ابن حد و اندازه نیست. دریت است ایشان خودش ورزشی است ولی از نظر مدیریتی بسیار ضعیف است. بنده از مدیر کل خارج از دستگاه ورزش حمایت نمیکنم ولی لطفا شما هم به عنوان یک رسانه بی طرف اینقدر از ایشان حمایت نکنید. پیشکسوت ورزش
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
مدیر کل ورزش و جوانان بد ترین مدیر کل در تاریخ ورزش استان می باشد. ایشان اصلا در این حد و اندازه نیست. درست است ایشان خودش ورزشی است ولی از نظر مدیریتی بسیار ضعیف است. بنده از مدیر کل خارج از دستگاه ورزش حمایت نمیکنم ولی لطفا شما هم به عنوان یک رسانه بی طرف اینقدر از ایشان حمایت نکنید. پیشکسوت ورزش
بیطرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
سلام اصلا برای بعضی حضرات مهم نیست.کی کجا چکاره باشد.مهم لابی هستش..انصافا خارج از سیستم تحمیل کردن دهن کجی به آن مجموعه می باشد..زمان طاغوت از شمال و تهران و مرکز تحمیل می کردند .انقلاب شد اوایل نیروی متخصص و کارشناس نبود حالا توجیهی داشتند و اما الان دهه پنجم انقلاب .مردم آگاه هستند و فقط ذهن کجی به سیستم و کارکنان اداره ای که خارج از مجموعه نیرو تحمیل کنند.ضمنا لازم بذور اصلا این آقایان که میآیند جلسه اول کلی منت می گذارند که وزارت خانه پیشنهاد داشتیم در سطح معاونت وزیر .حالا به مدیر کلی رضایت دادیم..این آقایان ماه اول روش دستور اداری مشکل دارند حتی کد نامه های اداری بلد نیستند.وظیفه رسانه آگاهی بخشی حالا استاندار محترم که چون دارای کارشناسی روانشناسی بیشتر مطلب را بگیرند...
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
ضمن تشکر از جناب آقای اسدی بایستی عرض کنم که تصمیم گیران جابجایی ها بیشتر به فکر معامله وزدوبندند تا توسعه زیرا اگرملاک توسعه بود فردی خارج از سایر دستگاه ها که هیچ شناخت وعلمی نسبت به دستگاه های مطرح شده ندارند را فقط صرف سیاسی بودن یامعامله نمی گماردن چرا که این کار عین بی توسعه گی و ناشیگریست وتزریق دلسردی وناامیدی به سایر کارکنان آن دستگاست.لطفا کمی تفکر کنید
مهران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
ضمن تشکر از جناب آقای اسدی بایستی عرض کنم که تصمیم گیران جابجایی ها بیشتر به فکر معامله وزدوبندند تا توسعه زیرا اگرملاک توسعه بود فردی خارج از سایر دستگاه ها که هیچ شناخت وعلمی نسبت به دستگاه های مطرح شده ندارند را فقط صرف سیاسی بودن یامعامله نمی گماردن چرا که این کار عین بی توسعه گی و ناشیگریست وتزریق دلسردی وناامیدی به سایر کارکنان آن دستگاست.لطفا کمی تفکر کنید
احمد
|
France
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
بدترین مدیرکل ورزشی تاریخ استان کاش جنابعالی هم خدا و مردم وورزشکاران رو در خبرهایتان در نظر میگرفتین بفرمائید تا الان چه گلی بر سر ورزش استان زدند که ای نقد حمایتش میکنید بگذارید ورزش استان هم نفسی بکشد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
مدیرکل میراث فرهنگی هم ضعیف ترین مدیر کل استان است که بیشترین تخریب اثار تاریخی در زمان ایشان اتفاق افتاده
بینوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
میشه روزی یه مدیر با لیاقت و با عرضه و باسواد به ریاست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان ببینیم ....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار