بسته ویژه خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش نماینده شیراز به تعطیل کردن آبشار مارگون/خاطره ناطق نوری از انتخاب رئیس صدا و سیما/بسته ۱+۴ هنوز به بررسی بیشتر نیاز دارد/ فردوسی‌پور: نه نامه نوشته‌ام و نه خداحافظی کرده‌ام/خاطره همسر امام خمینی از ختم جنگ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۳۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ 18 July 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

جهانگیری سر شوخی را با روحانی باز کرد!

عبدالله ناصری، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به تازگی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره ماجرای «طرح استعفای جهانگیری» گفته است: گویا جهانگیری اخیرا در یکی از محافلی که حضور داشته به شوخی موضوع استعفا را مطرح کرده است و این شوخی به بیرون درز پیدا کرده که در پس آن این حواشی ایجاد شده است. او در عین حال تصریح می‌کند: جهانگیری به شدت منتقد تیم اقتصادی کابینه و در رأس آنها آقای نوبخت است.

واکنش نماینده شیراز به تعطیل کردن آبشار مارگون

چند روز پیش، تعدادی کلیپ طی در فضای مجازی منتشر شد که بیانگر این بود، برخی گردشگران در محوطه آبشار مارگون در استان فارس اقدام به شادی و حرکات موزون کرده اند. بعد از انتشار این فیلم‌ها بود که مسئولان استان این آبشار را یک روز تعطیل کردند. علی‌ اکبری نماینده شیراز و عضو فراکسیون امید در این باره با اشاره به ممنوعیت بازدید از آبشار مارگون فارس به دلیل حرکات موزن گردشگران، گفت: نمی‌توان همه‌ جا را به روی مردم بست و حداقل شادی را از مردم گرفت. البته بنده بی‌اطلاع هستم که به چه دلیل این تصمیم را گرفته‌اند و اصلاً چه کسی چنین تصمیمی را گرفته است. کسی که به آبشار مارگون می‌رود برای تفریح است و اگر بخواهیم مانع شویم نقض غرض است. او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»، ادامه داد: این تصمیم برای ممنوعیت بازدید از آبشار مارگون بسیار نسنجیده و غیرضروری است. در شرایط کنونی مسائل و الویت هایی را داریم و مسأله درست کردن در این شرایط جای سؤال دارد. این اقدامات غیر کارشناسی است و هرکسی که این کار را کرده یک نگاه محدود و بسته‌ای داشته و تنها کمک کرده که یک مسأله جدید اجتماعی ایجاد شود. این عضو فراکسیون امید، تأکید کرد: این اقدامات سابقه‌دار است، ما شاهد هستیم کنسرت‌ها و برنامه‌ها را لغو می‌کنند. سلیقه‌ها و رفتارهای متفاوتی که برخی دارند همیشه هزینه‌هایی را ایجاد می‌کند و پاسخگو هم نیستند و این رویه هزینه‌های اجتماعی فراوانی را ایجاد می‌کند. یک مقدار که فراتر برویم شاهد هستیم افرادی که دست به چنین اقداماتی می‌زنند در بنگاه‌های اقتصادی، قاچاق و... حضور دارند و رد پای آن‌ها را می‌بینیم اما کسی پاسخگو نیست. اکبری ادامه داد: شاید جزو محدود کشورهایی هستیم که چندین حکم‌ران داریم که تصمیم می‌گیرند و با دولت مقابله می‌کنند.

خاطره ناطق نوری از انتخاب رئیس صدا و سیما

ناطق نوری با تأکید بر اینکه تخصص، تعهد و اخلاق از ویژگی‌های شایسته‌سالاری است، به بیان خاطره‌ای از روند انتخاب رئیس صداوسیما در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در ابتدای انقلاب هنوز این گونه نبود که رئیس صداوسیما را امام یا رهبری تعیین نمایند و به این صورت بود که شورای انقلاب فردی را در این زمینه انتخاب می‌کرد. در آن ایام من که مسئولیتی در جهاد سازندگی داشتم برای انجام کاری نزد آیت‌الله بهشتی در دیوان عالی رفتم. وی ادامه داد: هنگامی که در کنار آیت‌الله بهشتی بودم، برای ایشان لیستی از اسامی افراد دارای صلاحیت برای ریاست بر صداوسیما ارسال کرده بودند و ایشان نیز آن لیست را بررسی و در کنار برخی اسامی علامتی به نشانه تأیید قرار داده بودند. آیت‌الله بهشتی لیست مذکور را به من نشان دادند و از من نیز خواستند که راجع به آن نظر خود را بیان کنم، هنگام مشاهده لیست به نام فردی بر خوردم که آیت‌الله هاشمی در کنار نام او علامتی به نشانه تأیید قرار داده بود. این در شرایطی است که آن فرد نسبت به ایشان بی‌مهری‌های بسیاری ابراز کرده بودند. ناطق نوری اظهار کرد: موضوع را با آیت‌الله بهشتی در میان گذاشتم اما ایشان فرمودند «خوب آقای نوری، ممکن است ایشان با شخص بهشتی مشکل داشته باشد و از چهره من خوشش نیاید، اما مدیر لایقی است».

کمالوندی: بسته ۱+۴ هنوز به بررسی بیشتر نیاز دارد

عصر روز سه شنبه، بهروز کمالوندی در جمع خبرنگاران خارجی و داخلی به تشریح و بیان خلاصه ای از روند فعالیت های هسته‌ای کشورمان و آخرین اقدامات سازمان انرژی اتمی بعد از خروج تامپ از برجام پرداخت. وی گفت: خروج آمریکا از برجام موجب تأسف عمیق بسیاری از کشورهای دنیا و جامعه بین الملل شد. این مقام سازمان انرژی اتمی با اشاره به تصمیم ایران برای بررسی ماندن یادمان نرفته در برجام و مذاکرات با ۱+۴ گفت: بسته ای دریافت شده و در سطوح مختلف در حال بررسی است. این بسته عناصری از خواسته‌های ایران را مدنظر قرار داده اما هنوز به بررسی بیشتر نیاز دارد. در عین حال مذاکرات در این باره تخت نظارت مراجع و مقامات ارشد کشور ادامه دارد.

واکنش ذوالنوری به اظهارات اخیر صادقی درباره FATF

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: بعید می‌دانم نظام به این تصمیم رسیده باشد که لوایح مرتبط با FATF تصویب شود. مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات یکی از اعضای فراکسیون امید در توئیتی مبنی بر اینکه اطلاعاتی داریم که مجموعه نظام به این تصمیم رسیده که لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی مبارزه با تروریسم را تصویب کند، اظهار کرد: اگر منظور این نماینده از نظام، رهبر معظم انقلاب، رؤسای قوای سه‌گانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و زیر مجموعه‌های مرتبط با آنان باشد، چنین مطلبی صحت ندارد. وی ادامه داد: ممکن است منظور این نماینده از نظام، رؤسای سه قوه باشد که بر اثر مصلحت‌اندیشی تقاضای تصویب این لوایح را داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: بعید می‌دانم نظام به معنای کاملش شامل جایگاه منیع رهبر معظم انقلاب و همه دستگاه‌های زیرمجموعه از جمله رؤسای قوای سه‌گانه به چنین تصمیمی رسیده باشند.

استعفای اعضای شورای مرکزی اعتماد ملی تکذیب شد

گرامی مقدم به خبر اسعفای اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی واکنش نشان داد. سخنگوی حزب اعتمادملی گفت: تاکنون هیچ‌یک از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی استعفا نکرده‌اند، اگر افرادی تصمیم گرفته اندکه براساس سلیقه شخصی استعفا دهند، ما نیز به رأی آنها احترام گذاشته و استعفایشان را بررسی خواهیم کرد. اسماعیل گرامی‌مقدم تأکید کرد: هر موضعی که حزب اعتماد ملی اتخاذ کند از راه سخنگو و روابط عمومی به اطلاع عموم خواهد رسید.

بیش از ۳۰ میلیون کاربر، فیلترشکن ایرانی «هاتگرام و تلگرام طلایی» را ترجیح داده‌اند

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در مطلبی نوشت: اگر چه اعطای اینترنت بدون فیلتر به هاتگرام و تگرام طلایی به منظور دور زدن فیلتر تلگرام ضربه سختی به پیام رسان‌های داخلی وارد کرد اما این واقعیت را نیز اثبات کرد که بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی با علم به داخلی بودن نرم افزار "هاتگرام و تلگرام طلایی" به آنها مراجعه کرده‌اند و در واقع با یک رفتار معنادار فیلتر شکن ایرانی را بر فیلتر شکن خارجی ترجیح داده‌اند. بررسی آمار ترافیک درگاه بین المللی اینترنت کشور بیانگر این واقعیت است که بعد از فیلتر تلگرام تنها ده درصد از حجم داده‌های موجود تلگرام از طریق فیلتر شکن‌های خارجی بازدید شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که مشکل کاربران ایرانی در مراجعه به پیام رسان‌های خارجی مشکل امنیتی نیست.

فردوسی‌پور: نه نامه نوشته‌ام و نه خداحافظی کرده‌ام

عادل فردوسی‌پور، گزارشگر و مجری ورزشی تلویزیون موضوع قطع همکاری‌اش با سازمان صدا و سیما را تکذیب کرد. عادل فردوسی پور، گزارشگر برنامه ۲۰۱۸ جام جهانی فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن رد حاشیه‌های مطرح شده پس از دیدار اختتامیه جام جهانی فوتبال، اظهار کرد: هیچ نامه‌ای ننوشته‌ام. موضوع نگارش نامه و اتفاقات پس از آن را تکذیب می‌کنم. او افزود: این بحث‌ها و حاشیه‌هایی که مطرح شده است را در فضای مجازی دیده‌ام و از طرح آن‌ها تعجب می‌کنم. فردوسی‌پور قطع همکاری‌اش با تلویزیون را به شدت رد و اظهار کرد: موضوع پایان همکاری من با تلویزیون صحت ندارد.

ممنوعیت پوشیدن آستین‌کوتاه برای رانندگان قزوینی

نامه رئیس حراست شهرداری قزوین به معاونت اداری و مالی این شهرداری مبنی براینکه، رانندگان آژانس شئونات اسلامی را با پوشیدن لباس آستین کوتاه در محل کار رعایت نمی کنند واکنش های منفی متعددی را درپی داشت. در این نامه که در هفتم خرداد ماه سال جاری خطاب به معاون اداری و مالی این شهرداری نوشته شده آمده است: به استحضار می رساند با عنایت به اخبار واصله برخی از رانندگان آژانس در مناطق و سازمان ها نسبت به رعایت شئونات اسلامی اقدام ننموده و با لباس آستین کوتاه در محل کار خود حاضر می شوند. مقتضی است دستور فرمایند نسبت به رعایت موارد مطروحه اقدام لازم را معمول داشته و در غیر اینصورت از فعالیت آنها جلوگیری به عمل خواهد آمد. در پی برداشت های متفاوت از این نامه علی صفری شهردار قزوین به خبرنگار عصرایران گفت: این ممنوعیت تنها در مورد رانندگانی است که در شهرداری قزوین مشغول به کار هستند. صفری تأکید کرد: اجازه هیچ برخورد سلیقه ای خارج از ضوابط اجرایی را نمی دهیم و این بخشنامه صرفا برای رانندگان در اختیار شهرداری قزوین صادر شده و ربطی به رانندگان تاکسی فعال در سطح شهر و یا رانندگان آژانس ندارد. /عصرایران

صداوسیما برای پخش مستند مائده هژبری تذکر گرفت

مصوبه شورای نظارت بر صداوسیما درخصوص پخش مستند «بی‌راهه» منتشر شد. جلسه 449 شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما روز دوشنبه 25 تیر 97 به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و با حضور نمایندگان قوای سه گانه در محل دبیرخانه شورا برگزار شد و درخصوص پخش مستند بی‌راهه در سازمان صداوسیما تصمیماتی اخذ شد. در این جلسه پس از بررسی و استماع گزارشات واصله، مصوبات زیر در خصوص پخش مستند «بی‌راهه» به تصویب رسید:1. جریانی فعال و هدایت شده از خارج از کشور وجود دارد که حرمت‌شکنی، هنجارستیزی و اباحه‌گری در فضای واقعی و مجازی را در دستور کار خود قرار داده است. شورای نظارت، سازمان صداوسیما را موظف به روشنگری و تنویر افکار عمومی نسبت به وجوه مختلف و ابعاد متنوع این پدیده می‌داند و از رویکرد این سازمان در مواجهه منطقی و حرفه‌ای با مفاسد اجتماعی سازمان‌یافته حمایت می‌کند. 2. در موضوع مستند اخیر «بیراهه» بررسی شورای نظارت نشان داد که پخش این برنامه بدون هماهنگی با قوه قضائیه بوده است؛ از این جهت به سازمان تذکر لازم داده می‌شود.

پاسخ نوبخت به امام جمعه تهران

همین تریبون نماز جمعه دولت را مجبور کرد ۳۵هزار میلیارد تومان به مالباختگان مؤسسات مالی بپردازد. محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آخرین مصوبات هیئت وزیران گفت: در آخرین جلسه هیأت وزیران دو مصوبه درباره آیین نامه های اجرایی تبصره ٥ و ١٨ داشتیم که اهمیت آن در اقتصاد ملی زیاد است. سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات خطیب جمعه تهران در زمینه استقلال بانک مرکزی، گفت: طبعا هرچه مداخلات دولت در بانک مرکزی کمتر باشد می تواند مستقل‌تر عمل کند. منتهی شرایطی وجود دارد که در همان خطبه های نماز جمعه حرف دیگری در خصوص موسسات مالی می زنند و بانک مرکزی مجبور می شود که ٢٣ هزار میلیارد و یا تا ٣٥ هزار میلیارد تومان پول پرفشار برای تسویه طلب ها تزریق کند و این نقدینگی است که اثرش در پایه پولی و ضریب فشار باقی می ماند. بانک مرکزی اگر مستقل شود، باید لیبرالی عمل کند.

کنایه جعفری دولت‌آبادی به زائری

جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از اقدام افرادی که در قضیه مائده هژبری از موضوع دفاع کردند، اظهار داشت: کار به جایی می‌رسد که معاندین و دشمنان خارجی به نظام حمله می‌کنند و افرادی نیز در داخل اقدام به رقص فرد را به قلم قاضی نسبت می‌دهند و از عباراتی همچون «رقص کمر به قلم قاضی کهنسال چه ارتباطی دارد» استفاده کردند و موجب تأسف است که عده‌ای برای کسانی که بی‌حیایی را در فضای مجازی ترویج می‌کنند دل می‌سوزانند.

طعنه حجتی کرمانی به آیت الله جنتی

محمدجواد حجتی کرمانی در روزنامه اطلاعات به فیلم پخش شده از آیت الله جنتی عضو فقهای شورای نگهبان در تلویزیون و پاسخ علی مطهری واکنش نشان داد. وی با اشاره به اظهارات اخیر مطهری گفت: مطلب‌ آقای مطهری از اینجهت درست است که آقای جنتی در شورای نگهبان یا هرجای دیگری هستند، عملاً حرف اول را می‌زنند و کارخودشان را می‌کنند و من شخصاً با ایشان در مجلس خبرگان رهبری دوم درگیر بوده‌ام به هواداری مرحوم هاشمی رحمه‌الله‌علیه. وی با اشاره به این گفته دبیر شورای نگهبان که گفته بود؛ در شورا ۱۲ نفر هستند و من یک دوازدهم هستم، گفت: مطلب آقای جنتی هم از نظر صوری و قالبی و فرمولی درست است مثل اینکه بگوییم رهبر انقلاب در کشور، یک رأی دارد و در انتخابات «یک ۸۰ میلیونیم است» حرف درستی است… شما قضاوت کنید که این چسب من می‌چسبد؟ یا مثل همة چسبهای من ناچسب است؟!

خاطره همسر امام خمینی از ختم جنگ

در صفحه 392 کتاب «بانوی انقلاب خدیجه ای دیگر» در مطلبی با عنوان «جام زهری که امام نوشید» (به قلم علی ثقفی) به نقل از همسر امام آمده است: هنگامی که خبر پذیرش قطعنامه را شنیدم از آقا سؤال کردم چرا شما خودتان مسئولیت پذیرش قطعنامه را به عهده گرفتید؟ چرا پیشنهاد آقای هاشمی را که گفته بود اجازه بدهید من اعلام کنم و تبعات آن را بپذیرم شما قبول نکردید؟ آقا به من پاسخ داد یعنی من قهرمان شوم و دیگری قربانی؟! خانم از خدا بخواه این آخر عمری در چنین جهنمی نیفتم/ جماران

لغزش‌گاه‌ها برای نمایندگان مجلس بیشتر شده است

حجت الاسلام رضا اکرمی، نماینده دوره مجلس هشتم درباره نظارت بر نمایندگان گفت: نسبت به دوره های دوم و پنجم و هشتم که من در مجلس حضور داشتم امروز به نظارت اهمیت بیشتری می دهند البته این را هم باید گفت، با توجه به فضایی که رخ داده است و نوساناتی که وجود دارد لغزش‌گاه‌های امروز جدی‌تر شده لذا باید مراقبت‌های بیشتری صورت گیرد. /خبرآنلاين

همان کسانی که تتلو را باب کردند امروز مائده هژبری را باب می کنند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره پخش برنامه بیراهه گفت: تصوری که در اذهان عمومی وجود دارد این است که هر بار که یک بحرانی در کشور به ‏وجود می آید بلافاصله در کنارش مسأله‌ای ساخته می‌شود که مسأله بزرگ‌تر، فراموش شود و در این بین، آن مساله حاشیه‌ای هم ‏ارزش آنچنانی نداشته که تا این حد به آن توجه شود. ‏همان کسانی که در انتخابات خواستند ‏تتلو را باب کنند و کارشان نگرفت، امروز هم آمدند مائده هژبری را باب بکنند و باز هم نگرفت. نمی دانم چرا درس نمی گیرند/ انتخاب

زیباکلام:‌ ممنوع‌المصاحبه زنده هستم

تمام برنامه‌های من در صدا وسیما ضبط می‌شود و بعد از این که بازبینی و بررسی شد آن وقت اجازه می‌دهند که روی آنتن برود. منتها این برنامه به صورت زنده است. یعنی وقتی شما گوش می‌دهید همه شنونده‌ها متوجه می‌شوند. ظاهرا آن دو مهمان دیگر که بودند به صورت زنده بوده است. /فردا

بالاخره نهاد دستور دهنده ی پخش اعترافات مائده هژبری مشخص شد

جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفت: قاضی پرونده با توجه به این که افرادی در اینستاگرام از خود عکس و فیلم منتشر می‌کنند، به پلیس اطلاعات و امنیت ناجا پیشنهاد کرد در این زمینه اقدام پیشگیرانه انجام گیرد. پلیس این دستور را به بخش معاونت اجتماعی ناجا ارسال کرد و با همکاری صدا و سیما مستند مذکور تهیه و پخش شد. /ایسنا

عذرخواهی عضوشورای شهر بوشهر بابت تابلوی مقایسه حجاب

مهرزاد آسایش با اشاره به تابلوی مقایسه حجاب گفت: تابلو از سوي شورا یا شهرداري نبوده، هرچند اما از آن جا که شوراي شهر نسبت به تمام زوایای شهري تعهد دارد از افکارعمومی و شهروندان عذرخواهی می کند. /نواندیش

نظر کدخدایی درباره بازگشت جایگاه نخست‌وزیری و تغییر قانون اساسی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: به نظر من تفاوتی نمی کند که ما از ریاستی به نخست وزیری برویم. در این‌باره با آقایان هم صحبت کرده ام که مشکلی را حل نمی کند. در مورد کسانی که مدعی هستند قانون اساسی باید اصلاح شود و مجلس دوم و نخست وزیر داشته باشیم، عرض می کنم این اصلاحات معلوم نیست که به ما جواب دهد و وضعیت بهتر از حال حاضر شود. من هنوز ترجیحم این است که به اصل قانون اساسی تعرض نکنیم و دو چیز را حل کنیم؛ رفتارمان را عوض کنیم و همه ظرفیت های قانونی را بکار بگیریم و اگر اینها پاسخ نداد سراغ اصلاح قانون اساسی برویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار