برخی دلایل احساس شوری بلند مدت در دهان بی ضرر هستند، در شرایطی که رسیدگی به برخی دیگر ممکن است نیازمند دخالت پزشکی باشند.
کد خبر: ۶۳۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳ 17 July 2018

مصرف غذاهای شور اغلب موجب باقی ماندن طعم غذا در دهان می شود. اما زمانی که طعم شوری برای مدتی طولانی در دهان احساس می شود، این شرایط می تواند نشانه ای از یک مشکل زمینه ای باشد. طعم شور یا عجیب در دهان به طور معمول مساله ای نگران کننده نیست، اما علائم آن می تواند ناخوشایند و آزاردهنده باشند.

وقتی دهان شور می‌شود!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "مدیکال نیوز تودی"، برخی دلایل احساس طعم شوری بلند مدت در دهان ممکن است به دخالت و درمان پزشکی نیاز داشته باشند. در همین حال، درمان های خانگی نیز می توانند به تسکین علائم کمک کنند.

دلایل

برخی دلایل احساس شوری بلند مدت در دهان بی ضرر هستند، در شرایطی که رسیدگی به برخی دیگر ممکن است نیازمند دخالت پزشکی باشند.

ترشح پشت بینی

ترشح پشت بینی شرایطی شایع است و ممکن است به واسطه موارد زیر رخ دهد:

آلرژی ها

عفونت های سینوسی

سرماخوردگی

ترشح پشت بینی شامل مخاط اضافی در مسیرهای پشت بینی است که به گلو منتهی می شوند. وجود این مخاط ممکن است طعم بزاق را شورتر از حد معمول سازد.

داروهای بدون نسخه می توانند به پاکسازی ترشح پشت بینی کمک کنند، که احتمالا به از بین رفتن طعم شور دهان نیز منتج خواهد شد.

کم آبی بدن

کم آبی بدن می تواند به شکل گیری طعمی عجیب در دهان و علائم دیگر مانند خشکی دهان منجر شود. زمانی که بدن با کمبود مایع مواجه است، بزاق ممکن است سرشار از مواد معدنی شور شود زیرا تعادلی بین سطوح نمک و آب بدن وجود ندارد.

از علائم کم آبی بدن که به طور معمول با طعمی عجیب در دهان همراه هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خستگی

سردرگمی

سرگیجه یا سبکی سر

ادرار به رنگ زرد تیره یا نارنجی

کاهش دفع ادرار

تشنگی شدید

مواردی مانند اسهال یا مصرف بیش از حد الکل می توانند موجب کم آبی بدن شوند. افرادی که بدون نوشیدن آب کافی ورزش می کنند نیز ممکن است با کم آبی بدن مواجه شوند.

خشکی دهان

خشکی دهان یکی از علائم کم آبی بدن است، اما می تواند وضعیتی جداگانه نیز باشد. افراد مبتلا به خشکی دهان ممکن است این گونه احساس کنند که توپ های پنبه ای در دهان آنها قرار دارد و همچنین امکان تجربه بزاق چسبنده یا خشک وجود دارد. در این شرایط طعم بزاق می تواند عجیب باشد که اغلب شور یا تلخ است.

برخی داروها می توانند موجب خشکی دهان شوند. همچنین، این شرایط می تواند به واسطه استفاده از تنباکو یا یک بیماری زمینه ای شکل بگیرد. با این وجود، گرفتگی بینی اغلب برای خشک شدن دهان کفایت می کند زیرا فرد مجبور است به جای بینی از طریق دهان تنفس کند.

بیماری رفلاکس معده

بیماری رفلاکس معده ممکن است در پس احساس طعم شوری در دهان قرار داشته باشد. این بیماری زمانی رخ می دهد که اسفنکتر مری ضعیف شده و به صفرا یا اسید معده اجازه ورود به مری را می دهد. این شرایط به احساس سوزش در سینه، به همراه علائم دیگر منجر می شود.

همچنین، بیماری رفلاکس معده موجب شکل گیری طعمی عجیب در دهان می شود که اغلب شور، تلخ یا ترش توصیف می شود.

خون در دهان

زمانی که شوری همانند زنگ زدگی یا طعم فلز به نظر می رسد، این شرایط می تواند نشانه ای از وجود خون در دهان باشد. خوردن غذاهای تیز مانند چیپس یا آبنبات می تواند موجب خونریزی در دهان شود. همچنین، احتمال آسیب رساندن به لثه و خونریزی هنگام استفاده از نخ دندان یا سواک زدن دندان ها نیز وجود دارد.

طعم شوری پس از مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان می تواند یک نشانه اولیه از جینجیویت یا التهاب لثه باشد. این شرایط توسط دندانپزشک قابل تشخیص و درمان است.

عفونت ها

در صورت عدم درمان جینجیویت، این شرایط ممکن است به یک عفونت دهانی مانند پریودنتیت منجر شود. در صورت عدم درمان پریودنتیت، این شرایط می تواند اثرات پایدار بر دندان ها و استخوان ها به همراه داشته باشد.

پریودنتیت ممکن است عامل طعم شور یا آهن مانند در دهان باشد و همچنین می تواند به موارد زیر منجر شود:

از دست دادن دندان

تجمع چرک زیر دندان

شکل گیری زخم در لثه

لثه های دردناک و زخمی

بوی بد دهان

عفونت های دیگر مانند برفک دهانی نیز ممکن است به ایجاد طعمی شور در دهان منجر شوند. این عفونت مخمری موجب پدیدار شدن لکه های سفید در دهان و یک احساس سوزش یا حساسیت غیر معمول در آن می شود. افراد مبتلا به این شرایط ممکن است در چشایی دچار مشکل شده یا طعمی تلخ، فلزی یا شور را در دهان خود احساس کنند.

عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی نیز می تواند موجب شکل گیری طعمی عجیب در دهان شود. اگر علائم مدیریت نشوند، این شرایط می تواند موجب سرفه های خونی و در نتیجه طعمی شور یا فلزی در دهان شود.

کمبودهای تغذیه ای

طعم شور در دهان می تواد به واسطه کمبود برخی مواد مغذی در بدن شکل بگیرد. اگر پزشک به این شرایط مشکوک شود، آزمایش خون برای تشخیص دقیق را تجویز می کند. درمان به طور معمول شامل مصرف مکمل ها می شود.

شرایط پزشکی

برخی شرایط که بر مغز و اعصاب اثرگذار هستند می توانند زبان را نیز تحت تاثیر قرار داده و به احساس طعمی شور در دهان منجر شوند. از جمله این شرایط می توان به بیماری ام‌اس، فلج بل یا حتی یک تومور مغزی اشاره کرد. فردی که دچار آسیب دیدگی سر یا گردن شده است نیز امکان دارد علائم آسیب عصبی را تجربه کند.

سندرم شوگرن، یک اختلال خودایمنی، نیز می تواند موجب خشکی چشم ها و دهان شود. این شرایط ممکن است در پس احساس طولانی مدت طعمی شور در دهان و همچنین درد مفصلی، خستگی، و نقص در عملکرد اندامی قرار داشته باشد.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی مانند آنهایی که در زمان یائسگی یا بارداری تجربه می شوند، می تواند موجب ایجاد تغییر در جوانه های چشایی شده و ایجاد طعم هایی عجیب در دهان را به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی دارو

برخی داروها می توانند موجب خشکی دهان شوند که به شکل گیری طعمی عجیب در دهان منجر می شود.

برخی روش های درمان سرطان می توانند جوانه های چشایی را تحت تاثیر قرار داده و به ایجاد طعمی عجیب در دهان منجر شوند. افرادی که این درمان ها را پشت سر می گذارند ممکن است خشکی دهان را نیز تجربه کنند که یکی دیگر از دلایل شایع احساس طعمی شور در دهان برای بلند مدت است.

گزینه های درمان

درمان درست برای احساس شوری در دهان به دلیل این شرایط بستگی دارد. برای افراد بسیاری نوشیدن چند لیوان آب اضافی در در روز برای بهبود شرایط کفایت می کند. افراد دیگر ممکن است نیازمند مراجعه به پزشک یا دندانپزشک برای تشخیص دقیق باشند.

عوارض جانبی

بی توجهی به درمان هر شرایطی می تواند پیامدهایی را به همراه داشته و علائم را تشدید کند. هر فردی که بدون دلیل مشخص ایجاد تغییرات پایدار در چشایی خود را تجربه می کند باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند.

درمان های خانگی

از جمله درمان های خانگی برای مقابله با احساس شوری در دهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رعایت بهداشت دهان و دندان

استفاده از دهانشویه های ضد باکتری

جویدن آدامس بدون قند

نوشیدن آب فراوان در طول روز

ترک الکل و سیگار

پرهیز از غذاهای چرب یا تند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار