/گزارش/
جنگ اقتصادی یک واقعیت است و چه به خواهیم و چه نخواهیم، چه ببینیم و چه نبینیم جریان دارد و مواجهه فعالانه با تحریم‌های اقتصادی با باور این موضوع که ایران در بن بست نیست ضروری است.
کد خبر: ۶۳۰۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶ 16 July 2018

 مقام معظم رهبری بارها بر این واقعیت تأکید کردند که نظام اسلامی با یک جنگ تمام عیار اقتصادی روبروست و مهمترین ابزاری که دشمن در این جنگ استفاده کرده، تحریم های اقتصادی است.

این جنگ هنوز هم جریان دارد و تحریم‌های اقتصادی هنوز فعال، دشمن با استفاده از این ابزار می‌خواهد دو راهی باطلی را پیش روی نخبگان، مسئولان و مردم ایران باز و خود با سوء استفاده از شرایط نابسامان سودجوی کند.

بنا به نظر کارشناسان و صاحب نظران علم اقتصاد، مواجهه فعالانه با تحریم‌های اقتصادی نیازمند فعال شدن در دو سطح راهبردی و نهادسازی بوده که مستلزم همراهی بیشتر مردم با مسئولان و دست‌اندرکاران است.

تکیه بر اصل وحدت و تقویت درون‌زا، راه عبور از تحریم‌هاست

«محمود زمانی‌قمی» با اشاره به ضرورت تدوین رفتار اقتصادی مناسب برای مقابله با تحریم‌ها، اظهار کرد: براي غلبه بر وجود برخي ناملايمات و تمام عناصري كه دست به دست هم داده و صنعتگران ما را براي ادامه فعاليت موثر آزرده خاطر كرده است، راهي جز مودت، اميد، رفاقت، تلاش و بردباري وجود ندارد و با تكيه بر اين اصول مي‌توانيم موانع پيش رو را برداشته و اين مسائل را حل و فصل كنيم

وی با اشاره به دوري از وعده‌ها و يا وجود اين باور كه ما آماده‌ايم تمام مشكلات را حل كنيم، افزود: در جمع اثرگذاران اقتصادي استان حاضرشده‌ام كه بگويم مشكلات و دغدغه‌هاي پيش رو را درك مي‌كنيم و ما نيز به عنوان عضوي كوچك از جمع شما بايد براي حل مسائل فكر، اقدام و همت نمائيم.

استاندار یزد با بیان با این که تکیه بر اصل وحدت و تقویت ظرفیت‌های دورنی،‌تنها راه عبور از تحریم‌هاست، گفت: شرايط پيش روي اقتصاد كشور ما با چند ماه و چند سال گذشته بسيار متفاوت است، بر اين اساس ضرورت دارد در حال حاضر به صورت كامل وضعيت را رصد كنيم تا بدانيم با چه مسئله‌هايي روبرو هستيم و با سرعت نسبت به حل آن در كنار يكديگر تلاش كنيم.

این مقام مسئول ادامه داد: شكي نيست اين سرزمين بزرگ و مقاوم كه در تاريخ خود تهديدهاي مختلفي را دفع و آن‌ها را به تسليم در برابر فرهنگ بزرگ ايران زمين وادار كرده است در برابر اين حيله تحريم و پيامدهاي آن نيز ايستادگي خواهد كرد و راه حل مناسب را پيدا مي كند.

زماني قمي بیان کرد: طبيعي است كه در جنگ اقتصادي تلفاتي نيز وجود دارد اما ضروريست تلاش كنيم براي كاهش آن با بهترين شيوه و رفتار، كشور را در حوزه اقتصاد مقاوم كرده و در مقابل تحريم ها تاب آوري كنيم زيرا تقويت اين امر مبارزه با دشمنان نظام و آن هايي است كه ابزار تحريم را به كار گرفته اند.

ظرفیت‌ بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی استفاده شود

«علی زینی وند» معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار یزد درباره راهکارهای مقابله با موانع صادرات‌، گفت: با شناسایی ظرفیت استان‌های مختلف و تمرکز بر فعالیت‌های شاخص‌ها، می‌‌توان وابستگی به واردات مواد اولیه را کاهش داد و محدودیت‌های اقتصادی را به فرصت تبدیل کرد.

وی‌ افزود: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و چشم اندازی که با آن روبرو خواهیم شد، لازم است بر ظرفیت‌های بخش خصوصی و توانمندی‌های نهفته استان‌ها تکیه کنیم .

معاون استاندار یزد با اشاره به ظرفیت‌های مختلف،‌اظهار کرد: استان با محور بخش خصوصی، فعالیت‌هایی را مبنی بر شناسایی وضعیت صنعت و میزان نیاز واحدهای تولیدی به واردات مواد اولیه از خارج انجام داده است.

زینی وند تصریح کرد: بر این اساس مشخص می شود در استان به چه میزان می‌توان وابستگی را در کوتاه مدت و یا میان مدت کاهش داد و اگر بر روی برخی واحدهای تولیدی تمرکز کنیم با فعال سازی ظرفیت‌ها می‌توان برخی مواد اولیه که تکنولوژی پیشرفته ای نیز برای تولید آن نیاز ندارند را با فکر و تلاش تولید کرد.

راهکارهایی جهت بی‌اثر کردن تحریم‌ها

دکتر«محمدرضا بهزادی» ‌عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی تاکنون دو راهبرد مهم را دنبال کرده است.

وی افزود:‌ اولین راهبرد جمهوری اسلامی ایران در برابر استکبار جهانی«دور زدن تحریم‌ها» بود، که از زمان آغاز انقلاب شروع و تا سال 91 ادامه داشت که متأسفانه در مواجهه با تحریم‌های نسل جدید که تحریم‌های بانکی بود کارآمدی خود را از دست داد.

دکتر بهزاد گفت:‌ راهبرد دوم نظام «مذاکره برای رفع تحریم‌ها» بود که از سال 92 آغاز ولی متأسفانه در سال 96 با بدعهدی آمریکا به سرانجام خوش نرسید.

وی با بیان این‌که در توسعه کشور هیچ بن بستی وجود ندارد،‌ گفت:‌جنگ اقتصادی یک واقعیت است که چه به خواهیم و چه نخواهیم، چه ببینیم و چه نبینیم جریان دارد و سلاح اصلی آن تحریم است و روی ضعف‌ها و وابستگی‌های کشور هدف بنا شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: راهبرد اصولی برای حضور در این جنگ ناکارآمد ساختن سلاح تحریم یا به عبارتی بی‌اثر کردن تحریم هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: بی‌اثر کردن تحریم به معنای از بین بردن زمینه اثرگذاری تحریم است،‌به عبارت دیگر درست تر تقویت دورن زایی اقتصاد که کاهش وابستگی اقتصاد را به خارج در بر دارد.

لزوم راه‌اندازی نهادهای هماهنگ مقابله با تحریم‌ها

وی خاطرنشان کرد:‌ شناخت مناسب از ساختار و سازو کار اجرایی تحریم‌ها نقش مهمی در مقابله با تحریم‌های مختلف ایفا می کند و این مهم در شرایط کنونی فقط با راه‌اندازی نهادهای هماهنگ کننده مقابله با تحریم اتفاق می‌افتد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ارائه راهکارهای کاهش آسیب ناشی از تحریم‌ها، رتبه‌بندی کردن دستگاه‌های اجرایی از منظر میزان آسیب‌پذیری از تحریم‌ها، برنامه‌ریزی برای ایجاد انسجام درونی به منظور حمایت از بنگاه‌های آسیب دیده، مدیریت تولید اطلاعات،‌جلوگیری از خود تحریمی و ارائه مشاوره به افراد و نهادهای در خطر تحریم،‌از جمله اقدامات کلیدی برای مقابله با آسیب‌های ناشی از تحریم‌هاست.

وی با بیان این‌که حمایت از طرح‌های اقتصادی خرد یکی از مهمترین راهکارهای توسعه اقتصادی کشور است،‌ افزود:‌ ابزار استفاده از صندوق سرمایه گذاری طرح های خرد،‌ مردمی شدن بستر بورس است.

دکتر بهزاد تصریح کرد:‌ در این روش مالکیت طرح و منافع حاصل از آن به سهام قابل عرضه برای عموم تبدیل شده و مردم می‌توانند این سهام را خریداری کنند.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به ویژگی‌های «صندوق طرح‌های خرد» در مقایسه با روش‌های دیگر توسعه اقتصادی، گفت: تجمیع سرمایه‌های خرد برای طرح‌های بزرگ، شفافیت و نظارت مستمر بورس و جلوگیری از فساد و انحراف در انجام طرح‌های مختلف، حفظ منابع طرح حتی بعد از بهره‌برداری و افزایش ارزش واحدهای راه‌اندازی شده،‌از جمله مزیت‌های استفاده از صندوق طرح‌های خرد است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار