در بلبشو ایجاد شده در بازار که هرکسی هر جوری می خواهد نرخ تعیین می کند ،قصابی های شهر شباب دوسه روزی است که از عرضه گوسفند خودداری می کنند ،در پشت این عدم یا کاهش شدید عرضه یک هدف بیشتر نمی توانست خوابیده باشد ،"افزایش بی سروصدای قیمت گوشت"!
کد خبر: ۶۳۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ 14 July 2018

تابناک ایلام ::در خبرها و شبکه های اجتماعی بارها وبارها خوانده ایم که مردم اغلب کشورها در واکنش به گرانی بازار از خرید اجناس گران شده خودداری می کنند تا صنف متولی یا دستگاه مرتبط دولتی  مجبور به تجدید نظر در قیمت شود.نمونه بارز آن را هم واکنش جالب مردم چین به گرانی قیمت بنزین مشاهده کردیم.

اما اینجا ایران همه چیز بالعکس است،در هنگامه گرانی ها مردم به فروشگاهها هجوم برده  و با برهم زدن میزان تقاضا وعرضه کالا ، باعث کمیابی آن شده واز سویی فروشندگان و تولیدکنندگان نیز با هدف تطمیع شدن هرچه بیشتر مبادرت به عدم تقاضا و یا احتکار می کنند تا اینکه در آنی قیمت کالا را به سطح دلخواه خود می رسانند.

این وسط نقش دولت هم  تقریبا هیچ است ! دستگاههای عریض وطویل نظارت بر کالا از تعزیرات حکومتی گرفته تا بازرسی صنف وبازرگانی نیز فقط نظاره گرند وتنها کاری که از دستشان برمی آید این است که با عملکرد خنثی خود بر این اصل عرفی صحه بگذارند که "اینجا ایران، فروشندگان تعیین کننده قیمت کالا در بازار هستند نه دولت"!

همانطور که می دانیم و می دانید دراستان ما مصرف بر خی کالاها و خوراکی ها نظیر گوشت قرمز تابع استانداردهای تعریف شده نیست و ایلامی ها بیشترین نرم مصرف گوشت قرمز را به خود اختصاص داده اند. از سویی دیگر دو مرکز عمده تهیه وتوزیع گوشت قرمز یعنی شهر "شباب"وروستای "مهدی آباد" در خصوص قیمت عرضه گوشت تعیین کننده هستند .

در بلبشو ایجاد شده در بازار که هرکسی هر جوری می خواهد نرخ تعیین می کند ،قصابی های شهر شباب دوسه روزی است که از عرضه گوسفند خودداری می کنند ،در پشت این عدم یا کاهش شدید عرضه یک هدف بیشتر نمی توانست خوابیده باشد ،"افزایش بی سروصدای قیمت گوشت"!

موضوع مهمی که در پناه بازار رها شده و دور مانده از دید ناظران دولتی وقضایی،امروز نتیجه داد تا قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی با جهش سه هزار تومانی به هر کیلو 43هزار تومان برسد !

راستی چگونه می شود که یک استان ویا شهرستان دارای دستگاههای نظارتی متنوعی مثل تعزیرات حکومتی و بازرسی و نظارت صنف باشند، اما براحتی خوردن یک لیوان آب قیمت یک کالای پر مصرف در کمتر از سه شبانه روز، بیش از سه هزار تومان افزایش یابد؟!

اگر واقعا فلسفه وجودی چنین دستگاههایی که بازار را به حال خود رها نموده اند ،عدم نظارت است ،آیا بهتر نیست به جای خوردن وخوابیدن در اداره و تحمیل هزینه آب وبرق وملزومات اداری و....در خانه هایشان بخوابند وحقوق بگیرند ؟! تازه اینکه از این طریق لااقل هزینه آب وبرق مصرفی کاهش یافته ومردم کمی از آزارهای روزانه قطع آب وبرق خلاصی  می یابند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار