امروز مردمان رنجوردهلران مرزبانان بدون مزد هستند که تاکنون صدا ومحرومیت آنها به گوش هیچ مسئولی نرسیده است چرا که فقرو بیکاری در این شهرستان که پر از ثروت خدادادی است بیداد می کند.
کد خبر: ۶۲۹۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ 14 July 2018

تابناک ایلام مجتبی کاور::شهرستان دهلران با داشتن بیشترین منابع نفت گاز یکی از شهرستانهای مهم کشور تلقی می شود شهرستانی که مردمانش در دوران دفاع مقدس پایداری خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی به اثبات رسانده اند ، سالها از آن دوران سخت می گذرد و کودکان دیروزی که زیر غرش موشک های رژیم بعث خم به ابرو نیاوردند امروزمرزدار هستند تا دشمن چشم طمع به این آب وخاک نداشته باشد .

امروز مردمان رنجوردهلران مرزبانان بدون مزد هستند که تاکنون صدا ومحرومیت آنها به گوش هیچ مسئولی نرسیده است چرا که فقرو بیکاری در این شهرستان که پر از ثروت خدادادی است بیداد می کند.

متاسفانه علی رغم وجود شرکت های بزرگ نفتی در این شهرستان تنها اندکی از جوانان این شهرستان مشغول فعالیت هستند واکثر کسانی که در شرکت های منطقه بکار گیری می شوند سفارش شده نمایندگان مجلس ، مسئولین دولتی وافراد غیر بومی هستند برابر آمار مستند افراد بیکار که در دفاتر کاریابی شهرستان از سال 94تا کنون ثبت نام کرده اند قریب به 4هزار نفر هستندواین آمار برای شهرستانی که دارای بیشترین پتانسیل است قابل قبول نیست چرا که از مسئولان دولتی گرفته تا نماینده مردم در مجلس شواری اسلامی با کلنگ زنی پروژه های مختلف در شهرستان در سالهای گذشته با ارائه آمار بکار گیری نیروهای بومی در این پروژه ها نباید ما این تعداد افراد بیکار داشته باشیم ان جی ال دهلران یکی از شرکت های مهمی است که در شهریور ماه 95 با حضور مسئولان کشوری واستانی برای بار دوم کلنگ زنی شد.بسیاری از مسئولان  در زمان کلنگ زنی این پروژه عنوان کردند که مشکل اشتغال جوانان بومی منطقه حل خواهد شد.

اما متاسفانه شواهد وبکار گیری افراد در این شرکت حکایت دیگری را نشان می دهد که تمام استخدام های از طریق دفتر مرکزی تهران وبا سفارش افراد صاحب نفوذ صورت میگیرد علی رغم مراجعه بسیاری از جوانان جویای کار بومی به شرکت ان جی ال حراست مانع حضور آنها به دفتر این شرکت شده است. عدم بکار گیری نیروهای بومی در شرکت ها منطقه باعث واکنش رئیس دادگستری دهلران در جلسه شورای اداری این شهرستان شد وعنوان کرد اولین وزیری که در خصوص ماده ۴۷ برنامه ششم در استفاده از نیروهای بومی تاکید داشت، وزیر نفت بود ولی شرکت هایی مثل شرکت نفت و گاز غرب کشور در این زمینه تخلف می کنند واز مسئولان خواست اگر شرکت های فعال ماده قانونی ۴۷ را اجرا نکردند، اداره کار برابر اجرای قانون وارد عمل شوند و تخلف آنها را برای مدیران و وزارتخانه های مرتبط ارسال کند حال نه تنها این اقدام صورت نگرفته است بلکه بیش از 50درصد نیروهای فعال در شرکت های نفتی دهلران غیربومی هستند.

اما وعده مسئولان برای جذب نیروهای بومی در شرکت ها به اینجا ختم نشد ودر اردیبهشت ماه سال جاری معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده ویژه وزیر رفاه در جلسه اشتغال شهرستان گفت : لیست افراد غیربومی شاغل در پروژه های این شهرستان باید گردآوری و پیگیری برای بکارگیری افراد بومی انجام شود ولی گویا این صحبت ومصوبه در حد شعار باقی ماند وتا امروز هیچ خبری از اجرایی شدن یا نشدن این مصوبه رسانه ای نشده است حال برای بررسی بیشتر نحوه استخدام ؛ نقش نمایند های مجلس ونور چشمی های آنها  گفتگویی با نماینده مردم حوزه انتخابیه دهلران در مجلس شواری اسلامی ،فرماندار و رئیس اداره کار وامور اجتماعی دهلران داشته ایم .

قرار نیست لیست افراد بومی وغیر بومی در ان جی ال دهلران را چک کنم

نماینده مردم حوزه انتخابیه دهلران گفت : در هیچ جای قانون به صراحت عنوان نشده که از نیروی بومی استفاده شود

شادمهرکاظم زاده در گفتگو با تابناک گفت : برابرماده 47برنامه ششم توسعه شرکت ها برای جذب نیرو باید نیروهای بومی را در اولویت قرار بگیرندو  در این راستا به عنوان نماینده مردم درمجلس شواری اسلامی موضوع بکارگیری افراد بومی را ازطریق وزیر نفت پیگیری کردم وبرابر بخشنامه ابلاغی وزیرنفت  اولویت با نیرومی بومی است .

وی درخصوص پاسخ به این سوال که تعریف نیروی بومی فقط شامل شهر دهلران است یا نه گفت : خیر، نیروی بومی شامل حوزه انتخابیه وحتی استان می شود واگر در ان جی ال دهلران افراد غیر بومی مشغول شدند فرماندار به عنوان رئیس کارگروه اشتغال شهرستان ، اداره کار ودادستان به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کنند هرچند قانونی در این راستا وجود ندارد که برخورد کنند .

کاظم زاده اظهار داشت : وظیفه یک نماینده را قانون مشخص کرده است وقرار نیست که لیست افراد بومی وغیربومی را در ان جی ال دهلران چک کنم اگر قوه مجریه تعطیل شده بنده پیگیری می کنم ولی وقتی رئیس شورای اشتغال شهرستان ،شورای تامین و اداره کار هستند باید پیگیر بکار گیری افراد بومی در شرکت ها را الویت قرار بدهند .

وی در پاسخ به این سئوال که خیلی بر این باور هستند که افراد که از طرف شما معرفی می شوند اقبال جذب دران جی ال دهلران دارند گفت : هرکسی از حوزه انتخابیه به بنده مراجعه کرده چه به صورت تلفنی وچه به صورت کتبی تلاش کردم زمینه جذب آنها فراهم بشود ومعرفی افرادهم برایم فرقی نداشته است وذکر این نکته هم لازم است ممکنه که تخصص مورد نیاز یک شرکت در شهرستان وجود نداشته باشد وازافراد غیر بومی استفاده کند .

راه اندازی ان جی ال از افتخارت بنده است

نماینده مردم حوزه انتخابیه دهلران تصریح کرد :علی رغم مشخص بودن وظیفه بنده ولی پیگیرهای زیادی درخصوص بکار گیری افراد وپیمانکاران بومی در ان جی ال  وشرکت های منطقه در دستور کار خود داشته ام.

کاظم زاده گفت:نظارت بر اجرای قانون وظیفه بنده است واگر جایی مشکل یا کوتاهی وجود دارد مسئولان به من اطلاع دهند تا پیگیرهای لازم صورت بگیرد .

نمایند حوزه انتخابیه دهلران ،آبدانان ،دره شهروبدره در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : استفاده از نیروهای غیر بومی در شرکت ها برای من غیر قابل پذیرش است ودر این راستا اگر مسئولان شهرستان ،رسانه ها ونماینده مردم در مجلس شواری اسلامی هماهنگ باشند به نتیجه مطلوبی خواهیم رسیدو با تخریب همدیگر به جایی نخواهیم رسید .

کاظم زاده با اشاره به اینکه پروژه ان جی ال دهلران سالها در حد حرف مانده بود گفت : افتخار بنده این است که پروژه ایی که سالها معطل مانده بوده با پیگیری من فعال وزمینه اشتغال بیش از یکهزار نفر فراهم شده است

10هزار نفر بیکار در حوزه انتخابیه وجود دارد

وی گفت : مسئولان اجرایی شهرستان وظیفه دارند از همه اهرم های قانونی که در اختیار دارند در راستای به کار گیری نیروهای بومی استفاده کنند ودر این راستا بنده هم تلاش خواهم کرد که اولویت با نیرو های بومی باشد وشرکت هایی که افراد غیر بومی جذب می کنند به صورت جدی پیگیری می کنم .

کاظم زاده گفت : یک نماینده نمی تواند تمام وقت وتوان خود را صرف شرکت های منطقه در خصوص نیروی بومی وغیر بومی کند چرا که مسائل مهتری در حوزه های مختلف وجود دارد که باید پیگیری شوند واگرقرار باشه همه موضوعات را من نماینده پیگیری کنم دیگر نیاز به همه این دستگا های عریض طویل مثل اداره کار نیست .

نماینده حوزه انتخابیه دهلران گفت : حجم بالایی از مراجعات حضوری وتلفنی به بنده بحث اشتغال است وبر اساس آمار 10 هزار نفر بیکار در حوزه انتخابیه وجود دارد هرچند بیکاری تعریف خاص خود را دارد ولی با راه اندازی ان جی ال دهلران به ازای هر 20نفر بیکار یک نفر مشغول کار شده است .

وی افزود : پیگیری های در خصوص راه اندازی فازهای بعد پتروشیمی دهلران صورت گرفته است وتا قبل از سال فعالیت عمده خود را شروع خواهد کرد .

ماده 47ضمانت اجرایی ندارد

فرماندار دهلران گفت : پیشرفت فیزیکی پروژه ان جی ال دهلران حدود 25درصد است وفرایند جذب نیرودر این پروژه مقطعی است

سید حسینعلی موسوی در گفتگو با تابناک گفت : افراد که در حال حاضر در ان جی ال مشغول به کار هستند نیروی پیمانکار می باشند وممکن است در یک دوره  پیمانکار 400تا 600نفرمشغول به کارشوند .

وی گفت : برابر ماده 47که وزیر نفت ابلاغ کرده باید همه پیمانکاران اولویت جذب نیروی بومی را رعایت کنند ودر این راستا ما نیز مکاتباتی با شرکت های فعال در حوزه نفت داشته ایم

موسوی گفت : در برخی پروژه ها استفاده از نیروی بومی به 50درصد می رسد وبرخی هم نیروغیربومی به 60درصد می رسد که در این راستا پیمانکارانی که ماده 47را رعایت نکردن از طریق دستگاه قضایی پیگیری کردیم وچون ماده 47ضمانت اجرایی ندارد اقدامی صورت نگرفته است

نماینده عالی دولت در شهرستان دهلران گفت : باتوجه به اینکه ماده 47خود وزارت نفت به زیر مجموعه خود ابلاغ کرده است باید با پیمانکاران که به این ماده قانون توجه ندارند  برخورد کند.

وی با اشاره به اینکه وقتی که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در شهرستان ورود می کند باید ما استقبال کنیم گفت : ورود سرمایه گذار به شهرستان علاوه بر توسعه اقتصادی شهرستان  زمینه اشتغال واز طرفی امنیت منطقه  را در پی دارد .

کسی به صورت ویژه برای جذب به شرکت ها معرفی نکرده ام

موسوی بیان داشت : تاکنون هیچ کسی در ان جی ال وپتروشیمی دهلران استخدام نشده است وهمه افراد به صورت مقطع ای نیروی پیمانکار هستند وبرابر برنامه زمان بندی ان جی ال دهلران در نیمه اول یا دوم سال 99 تحویل وزارت نفت خواهد شد که در آن زمان افراد از طریق آزمون سراسری جذب این پروژه خواهند شد که اولویت جذب با نیروهای بومی دارای مهارت وتحصیلات است

فرماندار دهلران افزود : در خصوص بکار گیری نیروهای بومی اقدامات زیادی صورت گرفته است وما همه شرکت ها را موظف کردیم که برای جذب افراد حتما باید معرفی نامه اداره کار داشته باشند وممکن است برخی از شرکت ها هم این موضوع را رعایت نکنند .

وی در پاسخ به این سوال که فرماندار دهلران چقدر در بکار گیری افراد نقش داشته گفت : همه افراد بومی که به فرمانداری مراجعه می کنند ما معرفی نامه میدیم وتلاش کردیم از طریق اداره کار هم این اقدام صورت بگیرد اینکه افراد معرفی شده دارای مهارت باشند یا نباشند بستگی به گزینش خود شرکت ها دارد وتا امروز هیچ کسی را به صورت ویژه به شرکت ها برای جذب معرفی نکرده ام .

حدود1000نفردرشهرستان بیکار واقعی هستند

موسوی گفت : همه مردم برای ما برابر هستند ونگاه عادلانه وبومی گرایی در اولویت کار ما است واگر کسی هم معرفی می شود دال بر حمایت ما از کسی نیست وما وظیفه داریم همه افراد را معرفی کنیم .

وی با اشاره به ملاقات هفتگی مردمی در فرمانداری دهلران گفت : هر هفته بیش از 160نفر مراجعه کننده داریم که 60درصد آنها جویای کار در شرکت ها هستند وما هم تلاش کردیم اقداماتی در راستای معرفی آنها در شرکت ها انجام بدهیم چرا که باتوجه به بومی بودن آنها حق دارند

فرماندار دهلران در خصوص بیکاران شهرستان هم گفت : آمار بیکاری تعریف خاص خود را دارد وممکن است خیلی از افراد مراجعه کننده از باسواد گرفته تا بی سواد تا فارغ التحصیل حدود سه هزار نفر باشند وبه نظر من اگر ما تمام فاکتورهای لازم در خصوص بیکاران شهرستان را در نظر بگیریم، آمار واقعی 800تا 1000نفر است. هرچند آمار دقیقی از بیکاران در دست نیست .

برخی افراد از طریق دفترمرکزی ان جی ال جذب می شوند

سرپرست اداره کار ورفاه اموراجتماعی شهرستان دهلران گفت :برای بکار گیری نیروهای بومی در شرکت های فعال منطقه مکاتبات زیادی صورت گرفته است

عباس پیش بهار درگفتگو با تابناک گفت : بیش از 30کارگاه بالای 50نفر درحوزه های مختلف با 2500نفر نیرو وپیمانکاردرشهرستان فعال است  

وی بیان داشت : از این تعداد حدود یکهزار نفردران جی ال و600نفردرچشمه خوش دهلران مشغول فعالیت است

وی درپاسخ به این سوال که چه میزان از این افراد بومی وغیر بومی هستند اظهار داشت : برابر آمار ارائه شده ان جی ال دهلران 49درصد بومی و51درصد غیر بومی ودر چشمه خوش 45درصد بومی و55درصد غیر بومی مشغول هستند

ثبت نام سه هزارو 860نفر جویای کار دردفتر کاریابی دهلران

پیش بهاردرخصوص پتروشیمی دهلران هم بیان داشت : خوشبختانه 85درصد نیروهای این پروژه بومی هستند .

وی با اشاره به اینکه افراد بیکار برای معرفی به شرکت ها  باید در سامانه کاریابی ثبت نام کنند گفت : تاکنون سه هزارو 860نفر جویای کار دردفتر کاریابی شهرستان  اقدام به ثبت نام کرده اند.

پیش بهار در پاسخ به این سوال که افراد غیر بومی چگونه در ان جی ال دهلران جذب می شوند گفت : اکثر کسانی که خارج از سیستم اداره کار مشغول می شوند مستقیم از طریق دفترمرکزی تهران معرفی می شوند ودر این راستا ما پیگیری هایی انجام داده ایم ولی نتیجه ای حاصل نشده است و در حال حاضر یکهزارو 50نفر در ان جی ال دهلران مشغول فعالیت هستند .

تلاش خبرنگار تابناک با دفتر مرکزی مدیرعامل شرکت (اویک) OICO که پیمانکار ان جی ال دهلران است

علی رغم هماهنگی تلفنی برای پاسخگویی   تا زمان تهیه این گزارش بی نتیجه ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار