این روزها مشاهده می شود ،همانند دوران پساجنگ های دوران تاریخ ،با تعیین یک دولت وانتخاب یک نماینده ،مسابقه ای بزرگ برای جمع آوری غنایم، آن هم از نوع مدیریت برگزار می شود . قطعا از دل این مسابقه بدلیل تفوق منافع فردی وحزبی بر منافع عام ،شایسته سالاری فدا شده و مدیرانی متفاوت از جنس دستگاه مدیریتی و بیگانه با امور تخصصی آن متولد خواهد شد واینجاست ضعف مدیریت باعث وبانی مشکلات کشور خواهد شد.
کد خبر: ۶۲۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹ 09 July 2018

تابناک ایلام::علیرغم اینکه در کشور ما منابع انبوهی از نیروی انسانی ،امکانات ،تجهیزات وظرفیت های مهم اقتصادی وجود دارد ،اما بازهم عدم توسعه یافتگی ،عقب ماندگی و وجود انواع واقسام مشکلات را در حوزه های مختلف شاهدیم.

بعنوان مثال در حوزه کشاورزی ودامداری بهترین شرایط برای رشد وپیشرفت در دسترس است اما کماکان در بهره وری از این ظرفیت واقتصادی وتجاری سازی دراین حوزه  با مشکل مواجهه هستیم . در بخش معادن ،صنعت ،گردشگری و انرژی نیز تقریبا وضع به همین منوال است.

با نگاهی گذرا به حوزه های مدیریتی کشور در می یابیم که این مشکلات فقط در اموری که به اقتصاد وتجارت کشور مربوط می شوند مشهود نیست ،بلکه درسایر حوزه های مدیریتی از فرهنگی اجتماعی گرفته تا سیاست و ...نیز ریشه دوانیده است.

برای شناسایی ریشه های ناکامی ها ومشکلات پیش گفته شده نیازی به تفکر ادیسونی و مادام کوری نیست ،قطعا تامل در چرایی های موجود در این حوزه به نقطه ای ختم خواهد شد که می تواند سرچشمه مشکلات کشور نام گرفته شود .نقطه ای به نام " ضعف مدیریت " که درآن " شایسته سالاری" دفن و " باند بازی " و " طایفه سالاری" جای آن را گرفته است.

بدون شک اگر مدیر یک مدرسه ،اداره ،کارخانه ،مدیرکل ،وزیر ومعاون وزیر و....تنها براساس شایسته سالاری و تعهد وتخصص انتخاب می شد،اگر مدیران در جایی که به آن تعلق داشتند قرار می گرفتند ،اگر کارشناس تربیتی مدیرورزش و کارشناس ورزش مدیر کشاورزی نمی شد ،اگر مدیر ورزش مدیر گردشگری و روانشانس استاندار نمی شد ،اگر جامعه شناس وسیاستمدار به جای کار کردن در کمیسیون های تخصصی در کمیسیون انرژی قرار نمی گرفتند و دهها ،بلکه صدها وهزاران نمونه ازاین دست در کشور رعایت می شد ،باور کنید الان بخش اعظمی از امور بر مدار پیشرفت وآبادانی قرار می گرفت.

این روزها مشاهده می شود ،همانند دوران پساجنگ های دوران تاریخ ،با تعیین یک دولت وانتخاب یک نماینده ،مسابقه ای بزرگ  برای جمع آوری غنایم، آن هم از نوع مدیریت برگزار می شود . قطعا از دل این مسابقه بدلیل تفوق منافع فردی وحزبی بر منافع عام ،شایسته سالاری فدا شده و مدیرانی متفاوت از جنس دستگاه مدیریتی و بیگانه با امور تخصصی آن متولد خواهد شد واینجاست ضعف مدیریت باعث وبانی مشکلات کشور می شود.

شاهد ادعای ما در همین استان ایلام کم نیست.اما نام بردن از یکایک آنها نیز مجال می خواهد و در این مقال نخواهد گنجید. اما ذکر نمونه ای برای اثبات خط بطلان کشیدن بر شایسته سالاری از سوی مدیران ارشد ،نمایندگان مجلس و پادوهای منفعت طلب آنان کفایت می کند.

شنیده می شود ،اخیر اتلاش ها برای جابجایی مدیرکل ورزش وجوانان استان ایلام به حد بالای خود رسیده است .اینجا مجالی برای قضاوت در باره عملکرد مدیر کل فعلی و بیان نکات ضعف وقوت وی نیست ،اما همین را می دانیم که مدیر فعلی از جنس ورزش وخاک تشک خورده است وکم وبیش زبان ورزش وروزشکار را می فهمد.

اما اینکه تلاش می شود از بیرون دستگاه مهم واثر گذار ورزش وجوانان با وجود ظرفیت نیروی انسانی سرشار،آشنا به امور و متخصص در این حوزه ،فردی را از دستگاه دیگری بر راس آن بنشانند، نه با عقل جور می آید و نه با منطق مدیریت !

توجیه می کنند که نیروی پیشنهادی، معاونت تربیت بدنی آموزش وپرورش استان را در کارنامه خود دارد ،چون در تربیت بدنی یک دستگاه کار کرده است پس می تواند مدیرکل ورزش وجوانان استان بشود ! ماهم سوال می کنیم آیا در بدنه اداره کل ورزش وجوانان استان نیروی آشنا با امور ورزش کم است یا سابقه کار آنها در ورزش وجوانان سابقه محسوب نمی شود ؟ پس تکلیف حوزه جوانان وامور مرتبط با آنان چه می شود؟

آیا واگذاری مدیریت یک دستگاه عظیم که با جوانان سروکار دارد به نیروی خارج از بدنه آن تحقیر نیروی انسانی و نادیده انگاری ظرفیت های دورن دستگاه و پشت پا زدن به شایستگان آن و توهین به دستگاه قلمداد نمی شود!؟آیا مشکلات فعلی نشات گرفته از حرکت در مسیر واگذاری مدیریت ها به افراد غیرمتخصص وبیگانه با امور دستگاه، برای عبرت گیری کافی نیست؟

اگر واقعا دستگاهی نظیر ورزش وجوانان که وظیفه آن استعداد یابی از بین جوانان ،رشد وهدایت آنها بوده ،نتوانسته است پس از دهه ها در درون خود کادرسازی کند ،همان بهتر به جای مدیر گزینی غیر خودی برای آن ،دربش با خشت وگل گرفته شود . البته که اینگونه نیست و این دستگاه هم در گیرودار بازی های سیاسی ،جناحی وطایفه ای گرفتار شده است ،اما نگاه تیزبینی می خواهد که آن را از این ورطه آسیب زا نجات دهد، به این امید در انتظار تدبیری خواهیم نشست.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار