رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس: یکی از مشکلات عمده مردم نارضایتی از سیستم ادارای بوده است، افزود: خروجی حرکت ما در راه‌اندازی میز خدمت نباید دور خود چرخیدن باشد بلکه باید خروجی کار ما خدمت به مردم باشد.
کد خبر: ۶۲۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹ 04 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:ساسان تاجگردن پیش از ظهر امروز در همایش توجیهی میز خدمت حضوری و الکترونیکی با بیان اینکه نگاه ویژه‌ای که دولت به تکریم ارباب رجوع داشته سبب راه‌اندازی میز خدمت در دستگاه‌های اجرایی شده است، اظهار داشت: به واسطه همکاری دستگاه‌های اجرایی، استان فارس یکی از استان‌های پیشرو در راه‌اندازی میز خدمت حضوری و الکترونیکی بوده است.

وی با بیان اینکه از آذرماه 96 به مدت یک سال برای راه‌اندازی میز خدمت حضوری و الکترونیکی مهلت داده شده است که 6 ماه اول در حال راه‌اندازی میزهای حضوری در دستگاه‌های مختلف بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: عموم دستگاه‌های اجرایی فارس در راه‌اندازی میز خدمت موفق بوده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع، عدم سرگردانی مردم در راهروهای اداری و جلوگیری از فساد اداری از جمله اهداف اصلی راه‌اندازی میز خدمت در ادارات است، گفت: با راه‌اندازی میز خدمت، ارباب رجوع از طریق یک میز کلیه خدمات خود را دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه بستر راه‌اندازی میز خدمت الکترونیکی در استان فارس فراهم است، افزود: از مردم انتظار داریم که با استفاده از خدمات الکترونیک هزینه های خود و هزینه‌های دولت را برای ارائه خدمت کاهش دهند.

تاجگردون اظهار داشت: در استان فارس 160 دستگاه اجرایی داریم که برای نظارت بهتر بر روی عملکرد آنها 73 دستگاه پرمخاطب را موظف به راه‌اندازی میز خدمت حضوری و الکترونیک کرده‌ایم.

لزوم به کارگیری افراد باانگیزه و توانمند در میزهای خدمت

هادی پژوهش، معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه میز خدمت خوب است به شرطی که کارایی داشته باشد و اهدافی که برای آن تعیین شده محقق شود، اظهار داشت: میز خدمت باید محلی برای پاسخگویی به مشکلات مردم باشد و خودش مشکلی به مشکلات اداری اضافه نکند.

وی با بیان اینکه کیفیت نیروهایی که در میز خدمت مستقر می‌شوند باید مورد ارزیابی قرار گیرد و افراد توانمند و باانگیزه در این میزها به خدمت گرفته شوند، افزود: اگر قرار باشد ناکارآمدترین نیروها در میزهای خدمت مستقر شوند نه تنها کار ارباب رجوع راه نمی‌افتد بلکه نارضایتی ارباب رجوع بیشتر می‌شود.

پژوهش با بیان اینکه بدون هیچ تعارفی باید قبول کرد که نظام دیوانی ما سالم نیست و سازمان‌های اداری ما در ارائه خدمت به مردم موفق نبوده‌اند به همین دلیل ارباب رجوع‌ها در مراجعه به ادارات ناراضی هستند، افزود: سیستم اداری ما اگر روان و پاسخگو بود نیازی به میز خدمت نبود ولی متاسفانه به دلیل ناکارآمدی نظام اداری مجبور به راه‌اندازی میز خدمت هستیم.

پژوهش با بیان اینکه در تحلیل نارضایتی مردم ناکارآمدی نظام اداری به عنوان یکی از معظلات کشور عنوان شده است، گفت: فلسفه وجودی و حضور ما در ادارات خدمت به مردم، تسهیل‌سازی و روان‌سازی مشکلات مردم است که واقعا این موضوع در ادارات فراموش و گم شده است.

وی با بیان اینکه گزارش دفتر رسیدگی به شکایات مردم در استانداری فارس، یکی از مشکلات عمده مردم نارضایتی از سیستم ادارای بوده است، افزود: خروجی حرکت ما در راه‌اندازی میز خدمت نباید دور خود چرخیدن باشد بلکه باید خروجی کار ما خدمت به مردم باشد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس خطاب به فرمانداران استان فارس، گفت: بر ادارات، سازمان‌ها و زیر مجموعه‌های خود کنترل و نظارت داشته باشید و مدام به صورت حضوری به آنها سرکشی کنید تا مستقیما با مشکلات مردم در ادارات آشنا شوید.

وی با بیان اینکه خروجی نارضایتی مردم از نظام اداری کاهش سرمایه‌های اجتماعی است و مردم این نارضایتی را به خیابان‌ها می‌برند، گفت: ما نمی‌خواهیم مسائل اجتماعی امنیتی شود.

استقرار میز خدمت حضوری در دستگاه‌های اجرایی موقتی است

سید احسان ملیحی، مدیر طرح میز خدمت سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه اولویت دولت میز خدمت الکترونیکی و بعد از آن رفتن به سمت میر خدمت حضوری است، اظهار داشت: استقرار میزهای خدمت حضوری موقتی است و بعد از چند سال همه این خدمات باید به صورت الکترونیک ارائه شود.

مدیر طرح میز خدمت سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: در میزهای خدمت جدید، علاوه بر اطلاع‌رسانی به ارباب رجوع، پذیرش درخواست ارباب رجوع نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خیلی از اصلاح فرایندها در دستگاه‌های دولتی از اطلاع‌رسانی گویا و پاسخگو‌ بودن به ارباب رجوع شروع می‌شود تاکید کرد: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی ضعیف میزهای خدمت به ارباب رجوع، در بیرون از ادارت با پدیده‌ای به نام کارچاق‌کن مواجه هستیم که با دریافت مبالغ زیاد همان خدمات میزهای خدمت الکترونیکی را انجام می‌دهند.

ملیحی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی میز خدمت اطلاع‌رسانی شفاف به ارباب رجوع است، اظهار داشت: گاها اطلاعاتی که به ارباب رجوع در ادارات ارائه می‌شود دارای فرایندهای پیچیده‌ای است که سبب سردرگمی ارباب‌رجوع می‌شود.

وی با بیان اینکه در میزهای خدمت ارائه یک بسته اطلاع‌رسانی مناسب و شفاف در مسیر رسیدگی به پرونده‌ ارباب‌رجوع الزامی است، عنوان کرد: در میز خدمت‌ ارباب رجوع قرار نیست بعد از اطلاع‌رسانی از روند پرونده پیگیر درخواست خود باشد بلکه این میزهای خدمت هستند که باید مسیر پرونده را پیگری کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار