رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت : مجلس از اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهررضوی حمایت می‌کند، زیرا باید آثار تاریخی و میراثی حفظ شود.
کد خبر: ۶۲۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ 30 June 2018

به گزارش تابناک : حجت الاسلام احمد مازنی در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و جمعی از مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی از بافت فرسوده اطراف حرم رضوی افزود 30 هزار میلیارد ریال اعتبار برای سرعت بخشیدن به این طرح نیاز است و ساخت و ساز مستمر در مراکز و شهر‌های زیارتی زائران و مجاوران را آزار می‌دهد؛ لذا برای رفاه حال زائران و مردم باید این پروژه سرعت بگیرد.

وی ادامه داد: حفظ میراث فرهنگی و پیوست فرهنگی از دیگر دغدغه‌ها برای این بافت است که البته لحاظ شده و در جریان اجرای طرح باید مراقب بود که به میراث فرهنگی آسیبی نرسد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت : در اجرای این طرح هماهنگی خوبی بین ارکان تصمیم ساز و مجری وجود دارد و باید دستگاه‌های مختلف فراتر از مسائل بخشی و سازمانی با هماهنگی این پروژه را دنبال کنند.

حجت الاسلام احمد مازنی افزود: ضرورت بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی از دهه 50 احساس شد و سال 71 مطالعات طرح انجام و عملیات اجرایی آغاز شد و این طرح تاکنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه دا د: پروژه‌ها و طرح‌های عظیمی در 40 سال گذشته اجرا شده و یا در حال انجام است ، ولی متاسفانه به دلیل تبلیغات سوء دشمن در فضای جنگ روانی و سوء تدبیر خودمان ، دیده نمی‌شود که این طرح نیز یکی از آن موارد است.

 

وجود 39 اثر تاریخی در بافت اطراف حرم رضوی

 

سیدمصطفی نعمتی شهردار منطقه ثامن مشهد نیز در جریان این بازدید گفت: 39 اثر ثبت شده تاریخی در اطراف حرم مطهر رضوی وجود دارد که 4 اثر توسط نهاد مجری طرح بازسازی خریداری شده و 2 اثر بازسازی شده است .

وی افزود: در ایام عیدنوروز امسال با برنامه‌های فرهنگی که در نظر گرفتیم شاهد استقبال چشمگیر زائران و مجاوران از خانه تاریخی داروغه بودیم که این امر بیانگر ضرورت احیاء و نیاز شهر به فضا‌های اینچنینی می‌باشد .

وی افزود: در حد بضاعت به دنبال رفع خطر از آثار تاریخی هستیم، ولی موفقیت در این اقدام مستلزم همکاری همه نهاد‌های دست اندرکار است و باید با کمک مجلس و سازمان میراث فرهنگی امکان توسعه و بازسازی بافت‌های تاریخی فراهم شود .

شایان ذکر است اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد و پیرامون حرم مطهر رضوی در محدوده‌ای به وسعت 310 هکتار از سال 1371 آغاز شده و تاکنون 45 درصد پیشرفت داشته است.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار