افزایش نرخ سود بانکی در دستور کار دولت

مهر نوشت: بعد از تصمیم دیروز دولت مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش توافقی ارز میان صادرکنندگان و واردکنندگان،اکنون دولت برای جذب نقدینگی، افزایش نرخ سود بانکی را در دستور کار قرار داده است.

 گزارشی از حال و هوای امروز بازار بزرگ تهران

ایسنا نوشت: امروز برخی از کسبه بازار تهران در اعتراض به گرانی‌های اخیر و نوسانات دلار مغازه‌های خود را به حالت نیمه تعطیل درآوردند. اظهارات مقامات مسوول حاکی از آن است که این اعتراضات از پیش‌برنامه‌ریزی شده نبوده و آرامش به بازار بازخواهد گشت. گزارش ها حاکی از آن است که برخی از فروشندگان پوشاک، پارچه  و طلا در اعتراض به نوسانات بازار ارز فعالیت خود را متوقف کردند.

حسام‌الدین آشنا در کانال تلگرامی خود به ناآرامی‌های دیروز و امروز در تهران نوشت: صدای خیابان و پاساژ و بازار را باید شنید. اولی صدای مردم است اما باید در تشخیص صدای دوم و سوم بیشتر تامل کرد تا صدای کاسبکاران دلال با صدای تهیدستان نگران اشتباه گرفته نشود.

روزنامه اعتماد نوشت: «جنگ اقتصادی»؛ عبارتی که بهروز بنیادی، نماینده اصلاح‌طلب این روزهای مجلس و پزشک روزهای نه‌چندان دور کاشمری برای توصیف آنچه در نشست غیرعلنی حدودا دوساعته دیروز مطرح شده، به‌نقل از اسحاق جهانگیری عنوان کرده است. اسحاق جهانگیری در جلسه علنی دیروز مجلس گفته بود «درباره شرایط جدید پیش‌روی کشور با مجلس، دولت و مردم گفت‌وگوی شفافی نداشتیم» و حال، این‌طور که بنیادی به «اعتماد» خبر داده، آقای معاون اول هنگامی که با آغاز نشست غیرعلنی از حدود ساعت ۱۰ صبح، پخش زنده رادیو قطع شد و خبرنگاران پارلمانی صحن را ترک کردند، از این شرایط جدید پرده برداشته است. هرچند برخی نمایندگان ازجمله رسول خضری و بهرام پارسایی در اعتراض به اوضاع نامساعد این روزهای کشور پیش از این پرده‌برداری اندکی دیرهنگام، صحن مجلس را ترک کردند اما بنیادی به عنوان یکی از نمایندگان حاضر در جلسه، برای تشریح آنچه جهانگیری «جنگ اقتصادی» نامیده، ناگزیر از اشاره به «جنگ تحمیلی» است. او البته به تفاوت جامعه مصرفی امروز ایران و سال‌های دهه ۶۰ واقف است و معتقد است باید با واقع‌بینی پاسخگوی سوالات جامعه باشیم؛ جامعه‌ای تحصیلکرده که با تحلیل شرایط و راه‌های خروج از بحران، دست به انتخاب می‌زند.

 انتقاد عارف از  عدم حضور زنان در ورزشگاه

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس در همایش طنین نشاط که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد  بر لزوم اعتماد حاکمیت به مردم تاکید کرد و با انتقاد از ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه ها ،گفت:زنان کشور ما در همه صحنه ها دوشادوش مردان حضور پررنگی داشتند و هموراه با رعایت ارزشها در مجامع مختلف حضور دارند و نباید با برخی اعمال سلیقه ها مانع از حضور این قشر از جامعه در اماکن ورزشی شد.

تا دیر نشده با آمریکا مذاکره کنید

فائزه هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز انگلیس درباره لزوم گفت‌وگو با دولت آمریکا برای خروج از مشکلات سخن گفت. فائزه هاشمی به روزنامه فایننشال تایمز گفته است «نباید منفعل عمل کرد بلکه باید با آمریکا به زودی، قبل از آنکه شرایط بدتر شود، مذاکره نمود... هیچ گزینه دیگری نداریم. مذاکرات دیرهنگام می‌تواند بعد از فشار بیشتر انجام بگیرد...من در حال حاضر خطر فروپاشی را نمی‌بینم اما اگر راه حل‌هایی پیدا نشود، کشور می‌تواند به آن سمت پیش برود...!

تذکر ظریف به محافظانش و عذرخواهی از خبرنگاران

در پی بروز سوءتفاهماتی میان محافظان وزیر امور خارجه و جمعی از خبرنگاران در حاشیه نشست نمایندگان هیات‌های اتاق بازرگانی ایران که صبح دیروز برگزار شد، محمد جواد ظریف ضمن ابراز ناراحتی از مشکل پیش آمده اظهار کرد: محافظان افراد صادق و مخلصی هستند که تمام تلاششان را برای انجام وظایف محوله به آنها و براساس دستورالعمل‌های مربوطه خودشان انجام می‌دهند و برخی اوقات نسبت به رعایت مواردی که برای بنده بسیار مهم است مانند حفظ شئونات همه و به ویژه تکریم و احترام نمایندگان محترم رسانه‌ها، حساسیت لازم را به دلیل فشار برای انجام وظایف محوله سازمانی نشان نمی‌دهند؛ لذا بلافاصله به این عزیزان تذکرات لازم داده شد. به هرحال لازم می‌دانم از خبرنگارانی که ناخواسته و به هر شکل برخورد نامناسبی با آنان صورت گرفت عذرخواهی کنم.

توضیحات مدیرعامل بنیاد باران درباره دفتر بحث‌آفرین سید محمد خاتمی

مدیرعامل بنیاد باران در یادداشتی با عنوان «سرمایه‌هایی که خود ایجاد کردیم، نابود نکنیم» توضیحاتی درباره دفتر بحث آفرین سید محمد خاتمی ارائه کرد. در این متن آمده است: اخیرا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مجموعه ای از ابهامات و سوالات و شبهه افکنی هایی مطرح شده مبنی بر غصب سی‌ساله غیرشرعی و غیرقانونی کاخ آقای اقبال !؟ توسط سیدمحمد خاتمی... آقای خاتمی بعد از دوران ریاست‌جمهوری‌شان ( نه از سی سال قبل) و آن هم زمانی که برخلاف قوانین و مقررات مرسوم در ایران و اغلب کشورها، ابتدا نسبت به قطع تلفن ، آب وبرق وایجادمحدودیت در رفت وآمددفترشان را گرفتند، به دعوت متولیان موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) و بنا به مسئولیتی که به ایشان واگذار شده بود ، قسمتی از این ساختمان بحث‌برانگیز که ازابتدای انقلاب در اختیار نهادهای عمومی وانقلابی قرارداشته و کماکان بخشهایی ازآن رادراختیاردارند را به ایشان واگذار کرده تا جایی برای انجام امور مربوطه داشته باشند. لازم به ذکر است، مسئولیت آقای خاتمی برگزاری کنگره های بین المللی امام خمینی که مسلتزم فعالیتهای پژوهشی وانتشاراتی است برقرارمیباشد علی القاعده ایشان نمی توانست در خانه شخصی شان برای هماهنگی امور و ارتباط با نخبگان و اندیشمندان در این خصوص، اقدام کند...امثال آقای خاتمی از سرمایه های کشور هستند که خود من و شما هم در ایجاد آنها نقش داشتیم و موثر بودیم. لذا سرمایه های خود را نابود نکنیم و نگذاریم عده ای به هر دلیلی اینچنین کنند.

حکم بدوی رامین هفته آینده اعلام می‌شود

 علی اصغر پیوندی ، رئیس جمعیت هلال احمر به ایرنا گفت: در پرونده یاسین رامین که متهم مالی در پرونده سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر است، بازپرسی تمام شده است و حکم دادگاه بدوی یازدهم تیر اعلام می‌شود. یاسین رامین متهم پرونده سازمان تدارکات پزشکی با قرار وثیقه ملکی در تاریخ یازدهم اسفند از زندان آزاد شده است. رامین از روز بیست و چهارم مرداد سال ۹۵ به دلیل عجز از پرداخت وثیقه در زندان بوده است. یاسین رامین مرداد سال 95 به دنبال شکایت جمعیت هلال احمر به دلیل اختلاف حساب با این جمعیت، با حکم قضایی بازداشت شد. وی به دلیل شکایت سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر به دلیل اختلاف حساب در زندان بود و قرار وثیقه 29 میلیارد تومانی برای وی صادر شده بود.

انتقادات از حضور روحانی در توچال

 روزنامه خراسان نوشت: انتشار تصویری از بازدید رئیس جمهور و برخی اعضای کابینه از منطقه گردشگری توچال با لباس ورزشی با موجی از انتقادات در شبکه های اجتماعی و رسانه ای روبه رو شد. برخی از اظهار نظرها مربوط به سوء مدیریت دولت در حوزه مقابله با گرانی ها و ضرورت توجه رئیس جمهور به اولویت های مردم و برخی دیگر نیز کنایه ای به برند غیرایرانی لباس رئیس جمهور در این برنامه بود. کاربری در توئیتر نوشت:«در حالی که فساد اداری و به هم ریختگی جامعه، گرانی، فقر و فحشا و بی عدالتی بیداد می کنه ایشون خواسته بگه همه چی آرومه ما چقدر خوشبختیم .»

فرهیختگان هم نوشت: .. در همین وانفسا انتشار تصویری از رئیس‌جمهور به شدت در فضای مجازی خبرساز شده است؛ تصویری که البته نه در جلسه ستاد مدیریت بازار بوده و نه در ستاد اقتصاد مقاومتی و نه حتی در هیات دولت؛ بلکه تصویری از حضور رئیس‌جمهور در منطقه تفریحی توچال و تله‌کابین بوده است. تصویری که به سرعت میان مردم دست به دست شد و تقریبا فقط واکنش منفی از جانب افکار عمومی به همراه داشت؛ واکنش‌هایی که حاکی از آن بود که مردم انتظار نداشتند رئیس‌جمهورشان را در میانه چالش‌های اقتصادی در منطقه تفریحی و تفرجی آن هم با لباس ورزشی ببینند.

 اکبر اعلمی، نماینده اسبق مجلس در رابطه با حضور رئیس‌جمهور و هیات همراه در مجموعه تفریحی توچال، گفت: «برخی افراد  از ابتدا فردی عافیت‌طلب بوده و مثل خیلی از مسئولانی که در سال‌های پس از انقلاب خوی اشرافیگری داشته‌اند، گروه خونی‌شان با گروه خونی توده مردم و اقشار کم‌درآمد و محرومی که کارد به استخوان‌شان رسیده چندان سازگار نیست. به همین سبب هم ملاحظه می‌کنید که دفتر و کابینه‌‌شان نوعا پاتوق افراد مرفه و بعضا مولتی میلیاردر است.»  وی افزود: «بر این اساس اگر ملاحظه می‌کنید آنها به جای اینکه اهتمام وقت و انرژی خود را صرف مهار بازار لجام گسیخته ارز و طلا کند و از تبدیل شدن ارزش پول ملی به ریگ‌های بیابان جلوگیری کند، به بازدید از توچال و امثال آن اشتغال دارد، جای تعجب نیست و همان ضمیر ناخودآگاه و روحیه اشرافیگری است که در این شرایط آنها را به سمت توچال سوق می‌دهد، غافل از اینکه در چنین شرایطی عقل سلیم ایجاب می‌کند برای حفظ ظاهر و اعلام همدردی با مردم بی‌نوا هم که شده دست‌کم در مقابل دوربین‌ها و انظار عمومی از رفتارهایی که تداعی‌کننده نوعی مانورهای تجملاتی است خودداری کرده و مثلا به همراه همان وزیر مولتی‌میلیاردر به زاغه‌نشینان یا مردم مظلومی سربزنند که آب شرب‌شان را با چهارپایان شریکند، نه آنکه به اموری بپردازند که به‌مثابه نمک پاشیدن بر زخم مردم است!»

حسام‌الدین آشنا هم در کانال تلگرامی خود در واکنش به حواشی به وجودآمده در خصوص حضور رئیس جمهور در مجتمع فرهنگی توچال نوشت: روحانی باید تخریب می شد! حتی اگر به  جای توچال به چاله میدان رفته بود. جرم او رفتن به کوه نیست. کوه هم جای بدی نیست. جرم او این است که نخواست الگوی مردم فریب از رئیس‌جمهور بودن را ارائه کند؛ او تصویربردار و داستان نویس و کلیپ ساز را با خود همراه نکرد چرا که خواست خودش باشد و همان‌گونه به کوه برود که سال های سال رفته است.

روزنامه کیهان در مطلبی به قلم حسین شریعتمداری نوشته است : دیروز تصاویری از حضور رئیس‌جمهور در مجموعه تفریحی توچال و بازدید ایشان از تله کابین این مجموعه در رسانه‌ها منتشر شد. این تصاویر آقای روحانی را در لباس ورزشی و در حالی که کلاه و لباس و کفش ایشان از برندهای معروف و گرانقیمت خارجی است، نشان می‌دهد. حضور رئیس‌جمهور در توچال در شرایطی که برخی از مشکلات اقتصادی، از جمله افزایش لجام گسیخته قیمت دلار و سکه و مسکن مردم، و مخصوصا اقشار مستضعف جامعه را -به علت شاخص بودن این اقلام- تحت فشار قرار ‌داده و گره‌گشایی مسئول اجرایی کشور را می‌طلبد، با واکنش‌های منفی فراوانی روبرو شد که ‌اشاره به برخی از این واکنش‌ها با این منظور که هشداری دلسوزانه باشد، ضروری به نظر می‌رسد.

 سید علیرضا کریمی سردبیر آفتاب یزد نوشت: مصائب اقتصادی که اخیرا شدت گرفته است باعث شده زبان اصلاح طلبان برای دفاع از دولت الکن شود. دولتی‌ها نیز مدام از حباب، کف و صابون سخن می‌گویند و معتقدند یک جنگ روانی در جریان است. اما صرفنظر از ارائه راهکارهای عملی و علمی‌پس چرا دولتی‌ها اینقدر ساکتند؟ ... دریغ از یک توضیح قانع کننده و متقن به مردم! گویی کسی در پاستور حضور ندارد بگوید چرا اقتصاد ایران به اینجا رسیده است. راستی! فراموش کردم بگویم؛ دیروز آقای حسن روحانی به اتفاق جناب واعظی شاید در واکنش به اخبار بازار از تله‌کابین توچال بازدید فرمودند!

به هر حال موضوع از سه حال خارج نیست. با عرض معذرت یا دولت بی‌کفایت است یا جنگ روانی در جریان است و یا در پشت پرده خرابکاری صورت می‌گیرد. هر کدام از این سه مورد باشد شفافیت شخص رئیس‌جمهور با مردم لازم و ضروری است. هر کدام از موارد مذکور باشد بایستی آقای حسن روحانی مو به مو بگوید به چه دلیل برنامه‌های اقتصادی او محقق نشده است. به هر روی بی‌عرضگی برخی وزرا، جنگ روانی دشمن و خرابکاری برخی در داخل تماماً راه‌حل دارد. مهم آن است که پاستورنشینان بخواهند. امیدوارم بخواهند و بگذارند.

 روزنامه وطن امروزهم نوشت: در همان ساعاتی که سکه و دلار دست در دست یکدیگر روند صعودی را طی می‌کردند، دست در دست برخی دولتمردانش، به ارتفاعات تهران و منطقه تفریحی توچال رفت... پرویز امینی، جامعه‌شناس نیز در توئیتی نوشت: این تصویر را که به تمامه نماد انحطاط و ابتذال در مدیریت کشور است باید برای همیشه در ذهن افکار جامعه قاب گرفت و در کتاب‌‌های درسی مدرسه و دانشگاه منتشر کرد که تا کجا می‌توان در احساس مسوولیت نسبت به درد و رنج مردم سقوط کرد!

واکنش ها به پیشنهاد برگزاری انتخابات زودرس

 اخیراً سید حسین موسویان از دیپلمات‌های پیشین در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری، پیشنهاد استعفای دولت و انتخابات زودرس را مطرح کرده است. از سویی دیگر برخی زمزمه‌ها مبنی بر عدم کفایت رئیس جمهوری هم مطرح می‌شود و همزمان برخی هجمه‌ها و تهمت‌ها و ادعاهای ناروا و بی اساس علیه دولت هم ادامه می‌یابد چنانکه اخیراً کتابی با عنوان «حسن روحانی در یک نگاه» به قلم کامران غضنفری از نویسندگان نزدیک به جبهه پایداری در فضای مجازی منتشر شده که سراسر توهین و تهمت به رئیس جمهوری است. اگر چه نیت و هدف ارائه کنندگان این پیشنهادها در یک ردیف نیستند چنانکه سید حسین موسویان و مدعیان طرح عدم کفایت رئیس جمهوری و نویسنده کتاب موهوم قطعاً در یک جایگاه و طیف نیستند، اما واکنش‌ها به این پیشنهادها حکایت از آن دارد که قاطبه کارشناسان حوزه سیاست چنین راهکارهایی را نه مشکل‌گشا که مشکل‌افزا می‌دانند. موسویان در بخشی از گفت‌وگوی خود گفته است: «برای ایجاد اجماع و وحدت داخلی نیاز به درک درست از شرایط داخلی و خارجی کشور، فداکاری و ازخودگذشتگی است.

 روزنامه ایران نوشت: همزمان با اعلام تدابیر مجموعه حاکمیت برای مواجهه با آنچه جنگ اقتصادی امریکا علیه کشور خوانده می‌شود، برخی پیشنهادات و زمزمه‌ها درباره دولت به نظر می‌رسد در جهت مخالف این تدابیر ویژه است. این پیشنهادات اگر چه مورد استقبال فعالان و کارشناسان سیاسی قرار نمی‌گیرد، اما طرح آنها در شرایط فعلی به گفته کارشناسان چه بسا پیام‌های نادرستی از ایران به جهان مخابره می‌کند و در داخل کشور هم چه بسا القای ناامیدی باشد.

 غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز می گوید: پیشنهاد استعفای دولت و انتخابات زودرس و همچنین برخی زمزمه‌ها مبنی بر طرح عدم کفایت رئیس جمهوری  در شرایط فعلی به هیچ وجه قابل دفاع نیست. بیان این قبیل پیشنهادها بیش از آنکه کمک کننده به حال و وضع اقتصاد کشور و مردم باشد، خواسته یا ناخواسته القای تفرق و پمپاژ یاس در جامعه است و نمی‌تواند واجد منطق درست و قابل دفاع باشد. دولت باید برخی رویکردها را در مواجهه با شرایط جدید اصلاح کند که گام‌هایی در این راستا برداشته و دیگران هم باید به آن کمک کنند.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگـزاران سازندگی پیشنهاد سیدحسین موسویان مبنی بر انتخابات زودرس را مناسب نمی‌داند و راهکار اصلی در شرایط فعلی برای برون رفت از وضعیت موجود و مواجهه با مشکلات داخلی و خارجی را همکاری ملی می‌داند.  مرعشی به روزنامه ایران می گوید: من به مجموعه موضع گیری‌هایی که نظام، به‌طور خاص شخص آقای رئیس جمهوری بعد از خروج امریکا از برجام اتخاذ کردند، انتقاد دارم. تکلیف ایران بعد از خروج امریکا از برجام بسیار روشن بود و هست؛ به این معنی که تصمیم قاطع ما که صریح و قاطع باید اعلام می‌شد، باید این می‌بود که برجام را با 1+4 ادامه می‌دهیم. ما پس از خروج امریکا حرف حساب و مطالبه بحقی داشتیم، یعنی انتظار داشتیم 1+4 مابه ازای خروج امریکا را تقبل و تعهد بکند، اما ما به جای این اقدام، در مسیری افتادیم که در آن، بیش از آنکه به اروپا فشار بیاوریم، به اقتصاد خودمان فشار آوردیم...صحبت‌های رئیس جمهوری بعد از خروج امریکا به این صورت بود که ایران چند هفته صبر می‌کند تا اروپا و سایر کشوها چه کار می‌کنند. این مطالب به‌همراه مباحثی که حول «اف.ای.تی.اف» شکل گرفت، علامت‌های منفی به بازار ایران داد مبنی بر اینکه ممکن است ایران از برجام خارج شود. درحالی که در صورت تمایل ایران برای خروج از امریکا، می‌بایست درست روز خروج، تبعات این تصمیم را می‌پرداختیم، نه اینکه مانند امروز، اقتصاد ایران فشارهایی را تحمل بکند، درحالی که هنوز مشخص نیست از برجام خارج می‌شویم یا خیر. بنابراین دقیقاً اهداف ترامپ را محقق کردیم، به این معنی که به اقتصاد خود شوک وارد کردیم و موضع ترامپ را تقویت کردیم. او می‌خواست بعد از خروج از برجام به اقتصاد ایران شوک وارد کند...اکنون آقای روحانی رئیس جمهوری منتخب ما است و باید از او بخواهیم که وقت بیشتری بگذارد، باید از او بخواهیم تلاش بیشتری بکند و سیاست‌های روشن تری را دنبال کند و باید به این سمت حرکت کند تا قوای دیگر وارد تیم دولت شوند.

حسین راغفر تحلیل گر مسائل سیاسی- اقتصادی نیز در گفت و گو با دیده بان ایران در رابطه با اظهارات اخیر موسویان مبنی بر کنار رفتن رئیس جمهور برگزاری انتخابات زودهنگام، گفت: توصیه به عزل رئیس جمهور را یک توطئه برای ایجاد امواج بی ثبات کننده سیاسی و اقتصادی در کشور تلقی میکنم اما به این معنی نیست که تضمینی برای دولت به وجود بیاید که کماکان به سیاست های غلط خود در طول 5سال گذشته ادامه دهد. باید توجه کرد که این سیاست های غلط 5ساله گذشته تقریبا بدون هیچ انحرافی ادامه سیاست های مخربی است که در دولت های نهم و دهم صورت گرفته که عناصر اسرائیلی و امریکائی در آن نفوذ داشتند و منابع بسیاری از کشور را نابود و بستر مناسبی را جهت اعمال تحریم ها بر کشور به وجود آوردند.

  رئیسی که نمی داند چه کند بهتر است برود

 محمدصادق جنان صفت درروزنامه ابتکار نوشت: بانک مرکزی در شرایطی که تحریم ها هر روز برگ تازه ای را رو می کند و نیاز به چابکی و تیز هوشی و استفاده از انگیزه کار و تلاش بیشتر دارد نمی تواند زیر نظر کسی اداره شود که خودش اعتراف می کند کاری از دستش برنمی آید. دقت در نوع سخنان سیف در این روزهای سخت که حرف‌های عجیب می زند و تمایلات عجیب تری مثل آرزوی تاسیس بانک مشترک با سوریه دارد و یا اینکه التهاب در بازار آرزو سکه را به عوامل روانی و بیرونی نسبت می دهد نشان دهنده نوعی استیصال است. رئیس جمهوری حسن روحانی در این وضعیت که به همکارانی با انگیزه و با انرژی بالا برای دور کردن سیاست‌های پولی و بانکی از مخمصه فعلی دارد بهتر است با رفتن ایشان موافقت کند و خون تازه ای از مدیریت جسور و مبتکر و هوشمند و مدرن برای ریاست بر بانک مرکزی استفاده کند.

سکوت دولت چه پیامی دارد؟

 حباب گرانی، راه فرار ژنرال‌های اقتصادی

 صبح نو نوشت: روز گذشته بهارستان میزبان آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری و وزرای اقتصادی برای بررسی گرانی‌های اخیر بود... انتظارها را این‌بار آقای علی لاریجانی، رییس مجلس با سخنانی عجیب پایان داد... او ... در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تدبیر فوری دولت برای کنترل گرانی‌های اخیر چه بوده است، گفت: امیدواریم خدا به همه شما صبر بدهد... به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که از ‌رییس‌جمهوری و ژنرال‌های اقتصادی‌اش پرسید ‌برای کاهش گرانی‌های اخیر چقدر تلاش کرده‌اید و چرا نمی‌توانید قیمت‌ها را مدیریت کنید؟ اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد، بیش از گذشته باید از رییس‌محترم‌جمهور خواست تا در ترکیب تیم اقتصادی خود تجدیدنظر کند. تیم اقتصادی دولت نشان داده است که تمام داشته‌هایش همین‌قدر است و حتی توان تحلیل نظری واقعیات اقتصاد را ندارد چه رسد به توان اجرای عملیاتی، و نتیجه این وضع چشم‌انداز مثبتی را به مردم منتقل نمی‌کند. 

روزنامه کیهان هم نوشت: یک سایت حامی دولت با عصبانیت از آشفته بازار مسکن و سکه و ارز و خودرو نوشت: اقتصاد حبابی، دستاورد تیم حبابی دولت است...انتخاب در گزارشی می‌نویسد: در روزهایی که قیمت سکه، به صورت غیرمنتظره‌ای افزایش یافته و از مرز دو و نیم میلیون تومان نیز عبور کرده، دولت هنوز هیچ راهکاری را برای این موضوع پیش نکشیده است.

 پایان 14 سال ریاست بروجردی بر کمیسیون امنیت ملی

 شرق نوشت: فصل جابه‌جایی در ساختمان هرمی پایتخت فرا رسیده است. پارلمان روز گذشته باز یک تغییر را تجربه کرد و این‌ بار صندلی ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس از یک چهره فراکسیون مستقلین و به‌شدت نزدیک به علی لاریجانی، به چهره‌ای دیگر از فراکسیون مستقلین رسیده است اما نه با آن خصلت نزدیک‌بودن به لاریجانی؛ علاءالدین بروجردی جایش را به حشمت‌الله فلاحت‌پیشه داده است. این جابه‌جایی بعد از 14 سال صدارت علاءالدین بروجردی بر کمیسیون امنیت انجام شد؛ آن‌هم درحالی‌که ماه گذشته هیئت‌رئیسه مجلس نیز تغییراتی به خود دید...فلاحت‌پیشه را می‌توان به‌عنوان یکی از نمایندگان همراه با سیاست خارجی فعلی دولت دانست. او حامی اعضای تیم مذاکره‌کننده و برجام بوده و در دوران خروج آمریکا از برجام نیز جزء کسانی بود که همچنان از توافق حمایت می‌کرد و خروج شتاب‌زده ایران از این توافق را توصیه نمی‌کرد.

حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات تاکید کرد: دانشمندان هسته‌ای کشور امروز برای مقابله با بدعهدی‌های دشمن آماده‌اند چرا که می‌دانند برجام به مویی بند است.

ادامه دوگانه عارف - نوری

افتاب یزد امروز نوشت: یکی از مهمترین شاخه‌های اصلاح طلبی که در سال‌های اخیر هرگاه میدان دار شده سرنوشت اصلاحات را به سمت تیرگی پیش برده، حزب کارگزاران سازندگی است. غلامحسین کرباسچی دبیرکل این حزب در مصاحبه‌های مختلف با سخنانی خواسته یا ناخواسته تفرقه افکنی می‌کند به گونه ای که در ماه‌های اخیر عادت کرده ایم برخی نقل قول‌های او را در صفحه اول روزنامه کیهان هم ببینیم!.. جالب آنکه همین کارگزاران تاکنون سیگنال‌های مختلفی را درباره اینکه لاریجانی انتخاب اصلاح طلبان برای انتخابات 1400 باشد را ارسال کرده‌اند و حتی از نیاز حضور او در جلسات سران اصلاحات با رئیس دولت اصلاحات سخن گفته‌اند. این در حالی است که حداقل میان لاریجانی و عارف، رئیس فراکسیون امید اولا کاملا اصلاح طلب بوده و ثانیا کارنامه‌ای به شدت اصلاح طلبانه دارد که معاون اولی دولت خاتمی‌فقط یک نمونه آن است. 

 روزنامه اعتماد هم نوشت: «عبدالله نوری جایگزین خوبی برای عارف است». غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران سازندگی با بیان این جملات پیشنهاد جایگزینی نوری به جای عارف در شورای عالی سیاستگذاری را مطرح کرده است. هرچند کرباسچی در این مصاحبه صراحتا نامی از شورای عالی سیاستگذاری نیاورده است اما از آنجا که دیگر جایگاه عارف یعنی نمایندگی مجلس تبدیل به آرزویی دست نیافتنی برای عبدالله نوری به واسطه فعالیت‌های او در سال‌های اخیر شده، بنابراین منظور کرباسچی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است. هرچند شورای عالی سیاستگذاری دو عملکرد موفق در نوع خود در انتخابات‌های 94 و 96 داشته اما مدتی است فعالیت این شورا با انتقاد از سوی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب همراه شده تا جایی که صحبت از پارلمان اصلاحات به میان آمده است...طبق اظهارنظر کرباسچی، کارگزاران به دنبال عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات برای جایگزینی عارف است. اخباری از اختلاف عارف با سایر احزاب در شورای عالی سیاستگذاران هم به گوش می‌رسد.