عضو پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 30 درصد جمعیت کشور، مشکل کبد چرب دارند که می تواند به مرور زمان قلب، فشارخون و قند خون آنان را مختل کند.
کد خبر: ۶۲۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 25 June 2018

عضو پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 30 درصد جمعیت کشور، مشکل کبد چرب دارند که می تواند به مرور زمان قلب، فشارخون و قند خون آنان را مختل کند.

به گزارش ایرنا، مهدی صابری فیروزی افزود: یکی از فعالیت‌های مهم کبد، ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی ها در بدن است و کبد چرب از جمع شدن چربی ها در بافت های کبد بروز می کند.

این متخصص گوارش و کبد تصریح کرد: کبد چرب، بیماری شایعی در جامعه است. با بروز این عارضه بیماری ها یا مشکلات تغذیه ای زیادی در بدن ایجاد می شود و انباشته شدن چربی در سلول های کبدی می تواند به التهاب این سلول ها منجر شود. وی گفت: از شیوع 30 درصدی ابتلای مردم به کبد چرب، سه درصد آنزیم کبدشان بالا است. وقتی که آنزیم کبد بالا باشد به افزایش فشارخون و نارسایی قلبی منجر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بیماری کبد چرب، علامت خاصی ندارد و به دنبال انجام آزمایش های دوره ای، اختلال در آنزیم های آن مشخص می شود. اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولا خفیف است و در اکثر موارد موجب افزایش مختصر آنزیم های کبدی می شود. صابری، خستگی و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم را از علائم کبد چرب بیان کرد. وی افزود: بروز کبد چرب در افرادی که داروهای کورتونی تزریق می کنند یا دیابت دارند، بیشتر است. همچنین وجود سندرم متابولیک در بدن باعث کبد چرب می شود و اگر به موقع تشخیص داده نشود باعث تنگ شدن رگ های قلب و مغز شده و سکته به وجود می آید.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: برای درمان کبد چرب داروی خاصی وجود ندارد و با ورزش و کاهش وزن می توان این بیماری را تحت کنترل درآورد. صابری خاطرنشان کرد: در صورت بی توجهی به درمان به موقع، در درازمدت مقادیر زیادی چربی در کبد رسوب می کند و موجب بروز التهاب کبدی می شود و نباید نسبت به این عارضه بی تفاوت بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار