مدیرکل استاندارد ایلام؛
استاندارد ایلام گفت: به لحاظ حفظ سلامت جامعه، کنترل کیفیت کالاهای تولیدی به خصوص آرد و نان از اهمیت بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۶۲۲۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶ 24 June 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛مهناز همتی اظهار کرد : بر این اساس در برخی از استانداردهای ملی ایران به صورت خاص، بندی به نام افزودنی های غیر مجاز وجود دارد که بر اساس این بند هیچ تولید کننده¬ای حق اضافه کردن ماده غیر مجاز در تولید فرآورده خود را ندارد.

وی اعلام کرد: در فرآورده نان یکی از این مواد غیر مجاز بلانکیت یا جوهر قند بوده که برای رنگبری و سفید کردن قندها استفاده می‌شود. در استاندارد ملی ایران به شماره 2628 " ویژگی های نان سنتی" بلانکیت به عنوان ماه غیر مجاز برای افزودن به نان تعریف شده است که در صورت استفاده از آن در تولید نان و مصرف مداوم نان رنگبری شده، عوارض جبران ناپذیری گریبان گیر مصرف کننده می شود.

همتی عنوان کرد: متخلفان از این ماده به ویژه در نان های بربری و سنگک ماشینی برای سفید کردن نان به کار می برند و برخی از نانوایان از این ترکیب گوگردی با هدف تخمیر و آماده شدن زود هنگام آن، افزایش خاصیت کششی خمیر و نیز سفید شدن نان، در خمیر آن استفاده می کنند. اما به دلیل زیان های بهداشتی باید این مهم توسط مراجع ناظر مربوطه کنترل و با استفاده کننده آن برخورد جدی شود.

وی تصریح کرد: استفاده از بلانکیت در تولید آرد سفید و پخت نان بسیار خطرناک است و مصرف نان حاوی این ماده شیمیایی علاوه بر افزایش ضریب ابتلا به سرطان موجب از بین رفتن پرزهای روده و معده، بی اثر سازی آنتی اکسیدانها در بدن و اختلالات گوارشی، پوستی و چشم می شود.

همتی اظهار داشت: در برخی استانداردها همانند استاندارد شماره 69 ( استاندارد ملی شکر)و 3680 (استاندارد ملی قند)، نیز حد مجاز برای استفاده از این ماده تعریف شده است. که این حد مجاز حداکثر 10 قسمت در میلیون می باشد.

مدیرکل استاندارد ایلام افزود: نانوایی ها بجز آرد، نمک، آب، مایه خمیر بهداشتی و سبوس مورد مصرف در خوراک انسانی، حق استفاده از هیچ ماده دیگری را در پخت نان ندارند. مردم باید بدانند خمیر حاوی بلانکیت در حد سم های خطرناک برای سلامتی انسان است و در صورت خرید نان بیش از حد سفید، مراتب را به مراکز بهداشتی برای پیگیری تخلف مصرف بلانکیت اطلاع دهند.

سفید بودن نان نشان مرغوبیت و کیفیت نیست بلکه نان مغذی باید درصد مناسب سبوس داشته باشد که سبب تیره شدن رنگ آن می شود.

شایان ذکر است ماده‌ سرطان‌زا سدیم دی تیونیت به نام «جوهر قند» یا «بلانکیت» (Na2S2O4) ترکیبی گوگردی است که در اثر حرارت گاز So2 آزاد کرده و در مقدار زیاد مصرف آن سرطان‌زا است و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کنترل کیفیت قند کله، اندازه‌گیری انیدرید سولفور و یا باقیمانده بلانکیت در قند است و مصرف بیشتر و مستمر از ماده مذکور ایجاد عوارضی از قبیل اختلالات گوارشی، استنشاقی، پوستی و حتی چشمی می‌کند.

در حالی که در بهداشت جهانی این ماده به کلی از مواد غذایی حذف شده و صنایع قند و شکر جای خود را به تبادل‌گرهای یونی (رزین) داده است. بلانکیت علاوه بر مضراتی که قبلا اشاره شد، در مسدود کردن آنزیم‌های بدن به ویژه انسولین نیز موثر است، بنابراین به طور مستقیم سبب تسریع دیابت در افراد می‌شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار