شما مجسم کنید در همان ابتدای عبور گردشگران غیر ایرانی از گیت های کنترل ،به محض اینکه پایشان را در خاک جمهوری اسلامی ایران می گذارند ،باچهره های غیر معمول ، ظاهر و پوشش آنچنانی ورفتار زننده وخشن مواجهه می شوند که از قضا قرار است بعنوان مسافربر آنان را صدها کیلومتر و ساعت ها همراهی نمایند .
کد خبر: ۶۲۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 24 June 2018

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::احتمالا بارها این جمله به گوشتان خورده است که می گویند ؛برخورد،رفتار  شهروندان ،پوشش و یا هرگونه اقدام آنان معرف فرهنگ مردم  آن شهراست . یا اگر بخواهیم به سبک دیگری بیان کنیم؛ظاهر هر شهر ،بهداشت و مبلمان به عنوان ویترین شهر گویای بسیاری از ویژگی مناطق وبخش های مختلف شهر ومبین فرهنگ آن است.

بنابراین مرسوم است مسئولین شهری  خصوصا در شهرهای مسافر پذیر ،تا می توانند ورودی شهرها را بعنوان پیشانی و ویترین شهر، زیبا نموده ،بر روی فرهنگ مردم کار می کنند تا در بدو ورود، مسافرین جلوه ای از زیبایی ها ،چشم اندازها و خصوصا فرهنگ مردم آن شهر را در ذهن خود ترسیم نمایند . اینجاست که اولین تصاویر  از خوب یا بد بودن شهر در ذهن مسافر شکل گرفته وارزیابی می کند که برای دفعات بعدی شهر را بعنوان مقصد گردش وسیاحت خود انتخاب نماید یا خیر !

در سطح کلان هم دقیقا این موضوع صدق می کند ،ورودی هر کشور  ،پایانه های مرزی وشهرهای مرزی آن ،ویترین،پیشانی و معرف فرهنگ ،خوبی ها وبدی های آن کشور  به شمار می روند .اگر مسئولین شهرهای مرزی ،دست اندرکاران مرز وپایانه وگمرک و ...توانستند جلوه های زیبایی از آداب ورسوم ،رفتارها وزیبایی شهر را درمعرض دید مسافران خارجی قرار دهند ،به همان اندازه در معرفی کشور بعنوان یک مقصد مطمئن و مورد خواست مسافرین غیرایرانی موفق عمل کرده اند .واگر بالعکس عمل کنند یقینا نتیجه عکسی بر اقتصاد گردشگری کشورگذاشته  ومهمتر از همه نمایش چهره نادرستی از فرهنگ کشور  را به دنبال دارد.

استان ما ایلام نمونه کوچک اما اثر گذاری در معرفی کشور جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.پایانه مرزی  شهر مهران در استان ایلام به عنوان گرانیگاه گردشگری مذهبی وسیاحتی  کشور،هرساله  پذیرای  صدهها هزار مسافر غیر ایرانی است که ایران را به عنوان مقصد زیارت وسیاحت خود برگزیده اند .

اگر مسولانه به مقوله اقتصاد گردشگری نگریسته شود ،مدیریت صحیح و اصولی ِهمین یک قلم می تواند بر بسیاری از تنگناهای  اقتصادی استان وحتی کشور خط کشیده ودر خدمت توسعه ورونق اقتصادی قرار گیرد.اما متاسفانه اینگونه نبوده و تاکنون به جز شعارهای زیبا که عمدتا خوراک ارزیابی مدیران به حساب آمده است،اقدام ملموسی در خصوص بهره برداری عملی از این فرصت مهم اقتصادی را شاهد نبوده ایم.

نه تنها مبلمان  شهرمرزی مهران به عنوان پیشانی جمهوری اسلامی ،بدترین نما از ظاهر شهرهای کشور را در ذهن گردشگران تداعی می کند ،بلکه نحوه برخورد فعالان حوزه خدمات رسانی ،از قبیل مسافر بران شخصی وکرایه ای به یک کابوس دهشتناک برای گردشگران وارد شده به کشور تبدیل شده است.

شما مجسم کنید در همان ابتدای عبور  گردشگران غیر ایرانی از گیت های کنترل ،به محض اینکه پایشان را در خاک جمهوری اسلامی ایران می گذارند ،باچهره های غیر معمول ، ظاهر و پوشش آنچنانی  ورفتار زننده وخشن مواجهه می شوند که از قضا قرار است به عنوان مسافربر آنان را صدها کیلومتر و تا ساعت ها همراهی نمایند.

البته این کل ماجرا نیست ،زیرا همان افراد عمدتا سودجو ،در خلاء نبود قانون ،نظارت ونظم در پایانه مرزی ،بر سر مسافرین وگردشگران خارجی معامله کرده وبا اخذ کرایه غیر معمول چند صد هزارتومانی آنها را به درون شهر مهران منتقل و در قالب یک پدیده زشت وزننده تری تحت عنوان "فروش مسافر" به قیمت ناچیزی به مسافربرهای شخصی می فروشند.

اینجاست که  سه اقدام نادرست رقم می خورد ؛اول -یک فرد سودجود صرفا با طی مسافتی کمتر از 10 کیلومتر بیش از سیصد هزارتومان را به جیب می زند. دوم-در همین ابتدای راه جلوه نازیبایی از فرهنگ ایرانی را در معرض دید غیر ایرانی ها قرار می دهند ،سوم اینکه این شائبه در ذهن گردشگر شکل می گیرد که اینجا همه کلاهبردار،بی قانون و اهل زد وبندند!

حالا شما تصور کنید چنین اقدامی براثر یک  سهل انگاری ،بی توجهی ،اغماض ،ترس ،تبانی یا هرچیزی که شما می خوانید، هر روز در مرز مهران تکرار می شود ، ذهن چندین گردشگر بعنوان سفیران کشور ثالث را خراب می کند ؟چه ذهنینی در خصوص مردم فهیم وبا اصالت ایران پیدا می کنند؟چه خاطره بدی برای آنان رقم می خورد !؟ آیا با چنین وضعیتی باز هم حاضرند دوباره ایران را بعنوان مقصد گردشگری خود برگزینند؟!

کنترل این پدیده چندان هم سخت نیست ،کار شاقی هم نمی خواهدانجام گیرد ،مدیریت پایانه تغییر کند ،شیوه نوین مسافربری موجود  در پایانه های مهم کشور در پایانه مهران پیاده  شود ،حمل مسافر بصورت مستقیم از پایانه مرزی مهران ممنوع اعلام شود ،تاکسی های درون شهری در مسیر پایانه تا ترمینال مسافربری مهران مستقر شوند ،تابلویی در ورودی پایانه مرزی نصب ونرخ نامه کرایه تمامی شهرها درمعرض دید مسافرین قرار گیرد.البته یگ گیشه اطلاعات و راهنما در درون پایانه برای راهنمایی مسافرینمستقر شود هم می تواند به راهنمایی مسافرین کمک کند وهم اینکه می توانند جاذبه های گردشگری استان وکشور را به آنان معرفی نمایند.

همانگونه که رییس کل دادگستری استان نیز روز گذشته بر جرم بودن فروش مسافر اذعان نمودند ،نیروی انتظامی بعنوان ضابط خاص دستگاه قضایی در پایانه مرزی مهران مستقر وبا عوامل بی نظمی برخورد و بساط پدیده زشت مسافرفروشی در مهران را برچینند. بدون شک اگر  دستگاه های متولی امر ،همین امروز به  این موضوع ورود کرده بازهم دیر نیست، اما به فردا و فرداهای دیگر موکول کردن همان واز کف رفتن این فرصت اقتصادی برای استان وکشور و تخریب چهره ام القرای جهان اسلام همان !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
مهران شهربی کلانتره کدام مدیرکدام مسول وکدام دستگاه ؟؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار