موضوعی که این روزها تحت عنوان صادرات علوفه دامی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ابزاری برای فشار بر دامداران استان و خاصه شهرستان چرداول مبدل شده است . درحالیکه کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس این روز ها تمام عزم خود رابرای همراهی با محور آمریکایی واسراییلی و تشدید فشارهای اقتصادی بر کشور جزم نموده اند ،دلیلی بر صدور مجوز صادرات علوفه به این کشورها آنهم در شرایطی که دامداران استان برای تعلیف احشامشان با مشکل مواجه هستند چندان منطقی به نظر نمی رسد.
کد خبر: ۶۲۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹ 24 June 2018

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::چیز ی را که این روزها در بازار متلاطم ارز و سکه وطلا ودیگر مایحتاج روزمره مردم شاهدیم، پیکان تیزروی است که در میانه بی توجهی دولتمردان و مسئولین اقتصادی کشور و در اوج بی بر نامگی ،سوء مدیریتها و رها شدگی بازار از دست دولت ، به سرعت هر چه تمامتر نقطه بی نهایت گرانی را نشان گرفته است.

این واقعیت را باید پذیرفت که گرانی لجام گسیخته کمر مردم بخصوص طبقه های پایین جامعه نظیر کارمندان ،کارگران ، دامداران ،کشاورزان و...را شکسته است ،بیکاران و افراد فرودست جامعه که دستشان به جایی بند نیست که بماند!اما در این بازار بلبشو هم هستند افرادی که به قولی گفتنی از آب گل آلود ماهی می گیرند و تا بخواهی از گُرده مردم بینوا با لا رفته و از کشته های این نبرد ناجوانمردانه بازار برای خود پشته می سازند ،بالا می روند و درآن بالاها به ریش من وشما ومسئولین مملکت قهقهه سر می دهند.

درست است که جو روانی بر بازار متلاطم اثر سوء گذاشته است ،فشارهای روانی ناشی از تحریم گلوی اقتصادی کشور را فشرده است ،درست است که سوء مدیریت ها وموضعگیری های ناشیانه در امر سیاسست خارجی سدی در مقابل مبادلات ارزی کشور ایجاد نموده و باید برای ایجاد یک جوب باریکه ارزی ،به صادرات غیرنفتی توسل جوییم،اما این توسل جستن ها وفرصت ایجاد کردن ها هم باید با برنامه باشد ،برنامه ای که بازهم قشرهای فرودست جامعه را زیر دست وپای خود له نکند.

اگر بناست در بحبوبه بسته شدن شریانهای صادرات نفتی ،صادرات کالاهای غیر نفتی را جایگزین کنیم ،این مقوله اگر چه ممکن است برای ارز آوری کشور مفید واقع شود ،اما قطعا بدلیل عدم توازن در تولید و مصرف داخلی ،برای بازار مصرف داخلی مشکل جدی ایجاد می کند.در وضعیت نابسامان اقتصادی حاکم بر مردم، فشار را بر صنوف خاصی مضاعف می کند وبازهم این مردمند که باید در میانه این بی برنامگی ،  صدای خردشدنشان  را با گوش خودبشنوند!

موضوعی که این روزها تحت عنوان صادرات علوفه دامی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ابزاری برای فشار بر دامداران استان و خاصه شهرستان چرداول مبدل شده است . درحالیکه کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس این روز ها تمام عزم خود رابرای همراهی با محور آمریکایی واسراییلی و تشدید فشارهای اقتصادی بر کشور جزم نموده اند ،دلیلی بر صدور مجوز صادرات علوفه به این کشورها آنهم در شرایطی که دامداران استان برای تعلیف احشامشان با مشکل مواجه اند ،وجود ندارد.

این روزها در نقاطی از شهرستان چرداول که در اوج خشکسالی و کمبود آب مبادرت به کشت یونجه نموده اند ،رد پای واسطه هایی مشهود است که با تعیین قیمت های گزاف ،یونجه علوفه کاران را پیش خرید نموده اند تا با صدور آن به کشورهای عربی ،سامان را به آنها هدیه ونابسامانی را به دامداران شهرستان تحمیل نمایند.

دامداران :واسطه ها قیمت علوفه را افزایش داده اند ،توان خرید نداریم

دامداران شهرستان چرداول با اعتراض شدید به روند تعیین قیمت های سرسام آور بر بازار علوفه ،این اقدام واسطه ها و تطمیع یونجه کاران را به زیان خود دانسته و اقدام سریع مسئولین استان در برخورد با واسطه ها وایجاد ممانعت در صادرات علوفه با توجه به نیاز داخل را خواستار شدند.

یکی از دامداران ساکن بخش زاگرس شهرستان چرداول در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت : واسطه ها با تعیین قیمت های بالایی یونجه ها تولیدی را پیش خرید نموده اند بنحویکه امکان تامین علوفه از  دامداران شهرستان سلب شده است.

باباخانی افزود: وقتی که تولید داخل قادر به تامین نیاز مصرف کننده داخل کشور نباشد ،ضرورتی به صادرات دیده نمی شود ،چرا که این موضوع به نایاب شدن کالا ودر نتیجه گرانی آن منجر شده است . ماهم مجبوریم به افزایش قیمت محصولات دامی تکیه کنیم که این وسط دودش فقط به چشم مردم می رود ..البته اگر رمقی برای خرید باقی بماند.

احمدی دیگر دامدار چرداولی گفت : در حال حاضر واسطه های تمامی محصولات علوفه ای شهرستان را خریداری نموده اند. قطعا با قیمتی که این واسطه های بمنظور صادرات تعیین کرده اند هیچ علوفه کاری حاضر نیست با قیمت قبلی با دامدار معامله کند.

وی ادامه داد: مسئولین بازرگانی وجهاد کشاورزی باید با لغو مجوز صادرات علوفه از نا بسامانی بازار علوفه بکاهند.

معاون اموربازرگانی سازمان صنعت ،معدن وتجارت : به جهاد کشاورزی مربوط است

به منظور بررسی دقیقتر موضوع سراغ معاون امور  بازرگانی ،سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان رفتیم .جمیل شوهانی در گفتگو با تابناک گفت : از آنجاییکه مجوز صادرات محصولات مازاد کشاورزی از سوی جهاد کشاورزی صورت می پذیرد ،این سازمان باید با تشخیص درست برای این موضوع برنامه ریزی نماید.

شوهانی داد: در مواردی مشاهده شده که با صادرات محصولات دامی ،بازار داخل دچار مشکلاتی شده است ومدیران جهاد کشاروزی با لغو مجوز صادرات وضعیت رابه حالت عادی بازگردانیده اند. بنابراین اگر روند صادرات علوفه که تحت نظارت جهاد کشاورزی قرار دارد به مصرف داخل صدمه وارد نماید ،مدیران وزارت جهاد کشاورزی باید مجوز صادرات را لغو نمایند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام : خبر ندارم ،بررسی می کنیم

خبرنگار ما موضوع را با رییس سازمان جهاد کشاورزی در میان گذاشت .سید تراب میری در گفتگو با خبرنگار ما گفت : در جریان موضوع نیستم . با ارجاع موضوع به کارشناسان مربوطه پیگیری لازم به عمل خواهد آمد.

انتظار می رود رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بعنوان متولی امر با بررسی سریع و انتقال موضوع به وزارت جهاد کشاورزی زمینه لغو مجوز صادرات علوفه را فراهم آورند. بدیهی است با توجه به نیاز مبرم بازار داخل به علوفه و تاثیر آن بر قیمت تولیدات دامی ،گشودن دربهای صادرات آن چندان کارشناسانه وعقلانی به نظر نمی رسد.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
درود بر شما .
حالا فکر میکنید بازرگان های ایرانی علوفه را چطوری می فروشند ..
آنها علوفه ایران را با قیمت بسیار بسیار ناچیز و حقارت آوری ، برای کیلو 200 تومان ،(دویست تومان )،،می فروشند ..بطوری که هر چه پول کشورمون بی ارزش تر میشد ،،این بازرگانان نادان و بیسواد و کم دانش ،،حاشیه سود خود را به هر بسته 10 کیلویی 1 ریال می رساندند ..(هر ریال 2000 تومان تقسیم بر 10 میشود ،،کیلویی 200 تومان )
.
اینها همش بدلیل عدم وجود منطق بازرگانی در بین بازرگانان بیسواد و کم خرد ایرانی هست ..
که بازار رو فقط دست خودش گرفتند ،،
بازرگان های فعلی علی الخصوص در رابطه با علوفه ،،جیب غنی از پول ولی منطقی خیلی فقیری دارند .
عدم وجود یم سندیکا متخصص و تحصیل کرده هم خیلی کمک کننده به مقابله با چنین جریانی هست که این رو هم نداریم..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار