صادرات مرغ از استان به کشورهایی نظیر عراق و افغانستان در سال‌های گذشته نسبتا خوب بود اما از ابتدای سال ٩٧ صادرات مرغ از استان ‌یکباره صفر شد.
کد خبر: ۶۲۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 18 June 2018
به گزارش تابناک : مرغداران و متولیان تولید در این بخش معتقدند ‌علت اصلی ‌صادر نکردن گوشت مرغ مباحث سیاسی و خرید ‌کشورهای هدف از کشورهایی دیگر نظیر ترکیه است اما مسئولان دولتی بی‌کیفیت بودن مرغ‌های ایرانی به‌ویژه در بخش کشتار را عامل اصلی توقف صادرات لاشه مرغ می‌دانند.

کیفیت نامناسب
‌معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا‌ صادرات مرغ از کشور را تابع شرایطی مانند موارد سیاسی، اقتصادی و کیفیت لاشه مرغ دانست و گفت: به طور قطعی، تا زمانی که کیفیت و وزن لاشه مرغ بررسی نشود و به حد استاندارد صادراتی نرسد، امکان صادرات مرغ وجود نخواهد داشت. سید جعفر حاجی‌مجتهد با بیان اینکه در سال گذشته از استان سه هزار و ۵۵٠ تن پا و پنجه مرغ، ٢٠٠ هزار قطعه پولت تخم‌گذار، هشت هزار و ۴٠٠ تن تخم مرغ، ٨٣٠ هزار قطعه جوجه یک‌روزه، شش هزار و ٣۵٠ تن خوراک طیور و ١٣۵ تن لاشه مرغ صادر شد گفت: هدف صادراتی لاشه مرغ دو کشور افغانستان و عراق بوده است. وی افزود: متأسفانه از ابتدای سال ٩٧ هیچ لاشه مرغی از استان صادر نشده است اما تا پایان اردیبهشت‌ماه صادرات ۴۵٠ هزار قطعه جوجه یک‌روزه، هزار و ١٠٠ تن خوراک طیور و ٧٢٠ تن پا و پنجه مرغ از استان ثبت شده است.حاجی‌مجتهد با اعلام اینکه حمایت از مرغداران از سوی دولت در دو بخش تأمین نهاده‌های دامی و خرید مرغ مازاد انجام می‌شود اظهار کرد: در این راستا دولت با تأمین نهاده‌های دامی مانند ذرت و سویا این نهاده‌ها را از طریق تعاونی‌ها به دست مرغداران می‌رساند. از سوی دیگر، مرغ مازاد تولیدشده از سوی مرغداران را در سال ٩٧ با قیمت مصوب هفت هزار و ۶٠٠ تومان به هر میزانی که تولید شده باشند خریداری می‌کنند.

سرانه مصرف
وی همچنین درباره سرانه مصرفی استان نیز گفت: بر اساس برنامه پنجم، هر سال باید به ازای هر نفر ٢۵ کیلو گوشت مرغ تولید شود. با توجه به تولید ١۵۵ هزار تن گوشت مرغ در استان، این سرانه رعایت می‌شود. مصرف استان نیز به همین میزان است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در حالی سرانه مصرف گوشت مرغ را ٢۵ کیلو مطرح کرد که دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان مرغ گوشتی خراسان‌ رضوی دراین‌باره به شهرآرا گفت: براساس چشم‌انداز ٢٠ساله، سرانه مصرف گوشت مرغ برای هر ایرانی از سال گذشته، ٢٨ کیلو در سال در نظر گرفته شده است.
سعید سلطان‌محمدی با بیان اینکه براساس این چشم‌انداز، برنامه تولید، مجوزها و اعتبارات دولتی داده شد و بخش خصوصی نیز برنامه‌های تولیدی خود را بر این مبنا ایجاد کرد افزود: متأسفانه در حالی که ظرفیت تولید افزایش یافته، ‌سرانه مصرف گوشت مرغ رشدی نداشته‌است. همچنین در حالی که دولت اعلام
می‌کند سرانه مصرف گوشت مرغ در سال برای هر فرد ٢١ کیلوگرم است،‌ اما واقعیت عدد ‌١٩ کیلوگرم را نشان می‌دهد. اگر مصرف گوشت دیگر ماکیان همچون بلدرچین یا کبک را هم کنار بگذاریم، این سرانه به ۵/١٧ کیلو در سال کاهش می‌یابد.
وی با تأکید بر اینکه افزایش توان تولید و بالا نرفتن سرانه مصرف مردم سبب ضرر و زیان شدید مرغداران شده است ادامه داد: متأسفانه دولت مرغ را با قیمت هفت هزار و ۶٠٠ تومان از مرغدار خریداری می‌کند و با در نظر گرفتن هزینه نگهداری و حمل و نقل، ١٠ هزار تومان برای هر کیلو مرغ خرج می‌کند. در نهایت، این محصول را با قیمت پنج هزار و ۵٠٠ تومان وارد بازار می‌کند. اگر به جای این کار مابه‌التفاوت چهار هزار و ۵٠٠ تومانی را به صورت یارانه به مرغداران بدهد تا تمام مراحل تولید، ذخیره‌سازی و مدیریت بازار از سوی تولیدکنندگان انجام شود، به طور قطعی به نفع مصرف‌کننده و تولیدکننده است.

شرایط نامناسب تولید‌کنندگان مرغ
سلطان‌محمدی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان مرغ گوشتی در کشور در بدترین وضعیت کاری خود به سر می‌برند‌ بیان کرد: هزینه زیاد تولید مرغ و توقف صادرات از عواملی است که شرایط را برای
مرغداران بسیار سخت کرده است. متأسفانه چهار ماه است که افغانستان از خراسان رضوی مرغ وارد نکرده است. سوریه و عراق هم که قبلا صادرات مناسبی ‌از این استان داشتند با ایجاد امنیت و رفع فتنه داعش، از کشورهای دیگری نظیر ترکیه مرغ وارد می‌کنند.
وی در پایان در‌باره وضعیت تولید و مصرف مرغ در خراسان رضوی گفت: ظرفیت ماهانه تولید مرغ در استان ١٠ میلیون قطعه است اما مصرف در خراسان رضوی نصف ظرفیت تولید و حدود ١١ هزار و ٢۵٠ تن است.
 
 
منبع : شهرآرا آنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار