روزنامه ایمان قم در شماره روز یکشنبه 27 خردادماه مطلبی با عنوان «ظرفیت‌ های شتاب دهنده توسعه قم » را به قلم حجت الاسلام مجید حبیبیان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) منتشر کرد.
کد خبر: ۶۲۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۶ 18 June 2018

به کزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: یکی از محورهای بسیار مهمی که همواره در بیانات مقام معظم رهبری در کلان مقوله اقتصاد مقاومتی مورد توجه و عنایت است، بحث لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و استعدادها و توانمندی‌های استان‌ها و مناطق مختلف کشور است.

به هر حال به لطف الهی در هر گوشه ای از کشور ما، یک ظرفیت و استعداد طبیعی و یا انسانی وجود دارد که اگر ما بتوانیم با توجه به مساله آمایش سرزمینی از آن نهایت بهره برداری را داشته باشیم، گام‌های استواری در مسیر رشد و توسعه حقیقی ایران اسلامی برداشته ایم.

از این منظر گرچه در استان قم ما در بخش‌های کشاورزی و دامپروری و نیز صنعت به طور نسبی فعال هستیم اما به هر حال توان و قابلیت نخست این استان با توجه به شرایط و اقتضائات آن متوجه امور خدماتی و فرهنگی و به خصوص مساله گردشگری مذهبی است.

البته چندی پیش یکی از معاونین استاندار در جلسه‌ای بیان کردکه ما 110 فرصت سرمایه گذاری در قم شناسایی کرده ایم و این مساله نشان می‌دهد که حقیقتاً استان ما دارای چه ظرفیت عظیمی در مسیر توسعه و پیشرفت است که متاسفانه در گذشته به بخش قابل توجهی از آن‌ها بی توجهی و یا کم توجهی شده است.

از سویی همان طور که در سند ملی توسعه استان قم نیز اشاره شده، برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه و استقرار در مسیر چهار راه مواصلاتی کشور، همچنین همجواری با قطب‌های بزرگ صنعتی و نیز بازار بزرگ مصرف تهران و اصفهان از جمله اصلی‌ترین قابلیت‌های توسعه قم است که در این راستا می‌بایست برنامه ریزی‌های مدیران با اشراف به این مسایل باشد تا بتوان به بیشترین نتایج در امر مدیریت و برنامه ریزی استانی دست یافت.

حقیقتاً ظرفیت‌های توریستی و نیز محیط طبیعی استان از جمله همین دریاچه نمک و دریاچه حوض سلطان نیز از جمله جاذبه‌های گردشگری استان است که به تازگی شنیدیم که استاندار و مدیران عالی استان به این بخش نیز توجه خاصی داشته و دستوراتی برای احیای این ظرفیت‌ها صادر کرده‌اند که بسیار امیدوارکننده است.

در کنار این‌ها نباید از مساله صنایع فرهنگی و ظرفیت عظیم آن‌ها در مسیر توسعه و اشتغال قم غافل شد چه آن که به هر حال با توجه به شرایط خاص قم و وجود اماکن مذهبی و مسافران و زائران بسیار در طول سال تقویت این صنایع می‌تواند تا حدودی دغدغه اشتغال را در قم رفع کرده و خود به تحقق بخشی از اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتی در استان کمک کند.

امروز اگر نگاه دقیق و متفاوتی به شرایط طبیعی استان قم داشته باشیم به خوبی متوجه می‌شویم که کویر قم و معادن استان، بسترساز خوبی برای کارآفرینی و اشتغالزایی است، ضمن آن که وجود نعمت نمک طبیعی نیز یکی از همان مسایلی است که نباید آن را از یاد بُرد.

یکی از اشتباهات این است که ما از مساله نمک طبیعی و استفاده از آن چشم پوشی کنیم و حال آن که امروز طب سنتی و اسلامی ثابت کرده که چقدر نمک طبیعی خاصیت‌های فراوانی دارد.

به هر صورت استفاده از ظرفیت ‌های طب سنتی و ایرانی و نیز بهره گیری از ظرفیت اشتغالزایی در مقوله داروهای گیاهی که بخشی از آن در همین محیط جغرافیایی قم قابل ایجاد و توسعه است، از دیگر محورهای مهم اقتصاد مقاومتی در قم است که ضمن رشد اقتصادی ما را در مسیر اصلاح سبک زندگی با عنایت به شاخصه‌های فرهنگی و علمی یاری می‌ کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار