در شرایطی که بروز گاه و بیگاه حریق در عرصه های طبیعی استان ایلام افکار عمومی را رنج می دهد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: علت اصلی بروز آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان سهل انگاری است.
کد خبر: ۶۱۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ 17 June 2018

سرهنگ غلامرضا فتحی اظهار کرد: دامداران، بهره برداران و گردشگران با حضور در طبیعت اقدام به روشن کردن آتش کرده و در بیشتر مواقع آتش را روشن گذاشته و به محل اسکان خود مراجعت می کنند.


وی افزود: گاه برخی از افراد با رها سازی اجسام شفاف و مولد گرما چون شیشه یا برخی ضروف فلزی براق در طبیعت نیز باعث آتش سوزی می شوند چرا که این شیشه و قوطی های فلزی مانند آین عمل کرده و نور و گرمای خورشید را در اطراف منعکس کرده وهمین گرما و دمای زیاد موجب آتش گرفتن مراتع خشک می شود.


به گفته فتحی همچنین گرما و دمای هوا ، خشکسالی های متعدد، تغییرات اقلیمی، کاهش بارش نزولات جوی، تغییر در نظم بارش ها، حضور گردشگران و دامداران فرسودگی جنگل ها و مراتع و خاک حاصلخیز عرصه ها در پی دارد.


وی یادآور شد: در راستای فرهنگ سازی عمومی برای آگاهی یافتن اقشار مختلف مردم در طول مسیرهای جنگلی و مرتعی و حاشیه جاده ها سنگ نوشته های آموزشی حاوی مطالب در خصوص حفاظت از عرصه های طبیعی و مباحث مربوط به آتش سوزی و مواد قانونی خسارت زدن به جنگل نوشته شده است.


وی افزود: برای بهره برداران، دامداران، مروجان، انجمن های مردم نهاد زیست محیطی، روستاییان ساکن در حاشیه جنگل ها، عشایر، دهیاری، بخشداری و فرمانداری های استان ایلام نشست های توجهی و آموزشی در مورد جلوگیری از آتش سوزی و مهار آتش در صورت وقوع برگزار شده است.


فتحی اظهار کرد: امسال برای کاهش حجم تردد افراد در دل جنگل ها برداشت سقز از درختان بنه به تعاونی های بهره بردار واگذار خواهد شد و نیز در برخی مناطق که دارای پوشش مرتعی بلند و متراکم دارند اجزای چرای محدود دام صادر شده و همچنین برخی از راه های جنگلی غیر ضروری برای جلوگیری از حضور مردم در آن مناطق نیز مسدود شده است.


وی گفت: با توجه به اینکه کبیرکوه یکی از نقاط مستعد در زمینه آتش سوزی و یکی از کانون های بحرانی استان در این زمینه است، یک حوزه آبگیر به وسیله سه تانکر روباز آبرسان با ظرفیت گنجایش هر تانکر 18هزار لیتر در شهرستان دره شهر ایجاد شده که در بدنه این تانکرها نیز شیلنگ های انتقال آب تعبیه شده است تا در هنگام وقوع آتش سوزی از این تانکر ها برای مهار آتش استفاده شود./م

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار