محمدرضا پورابراهیمی امروز در گفت‌و‌گو با فارس در ارتباط با موضوع پیوستن ایران به کنوانسیون FATF و فرصت 2 ماهه مجلس به دولت گفت: این فرصت دو ماهه به دولت داده شد تا رایزنی‌های خود را صورت داده، شرایط را سنجیده و به‌طور دقیق آن را بررسی کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط و وضعیت کشور ما به گونه‌ای است که غربی‌ها و اروپایی‌ها در طول سال‌های اخیر علیه جمهوری اسلامی تحرکاتی داشته و همواره به تعهدات بین‌المللی خود در مقابل ایران عمل نکرده و نباید شرایط جدیدی برای استفاده آن‌ها فراهم آوریم، بیان کرد: این موضوع نیازمند یک نگاه همه‌جانبه است و پیوستن ایران به این کنوانسیون به ضرر کشور است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع پیوستن ایران به FATF به دولت یازدهم و وزارت طیب‌نیا بر می‌گردد و غیرقانونی است، بیان داشت: با توجه به اینکه این موضوع، تعهد سیاسی بسیار بالایی داشته و براساس قانون اساسی باید از مجلس مجوز می‌گرفته است، این اقدام دولت از نظر ما عدول از قانون است، بدون هماهنگی با مجلس شرایطی فراهم شده و پیامد آن چالش‌هایی است که در طول مسیر داریم.

پورابراهیمی عنوان کرد: براساس تعهدی که در FATF تعریف شده و در آنجا موضوعات به طور کلی توافق شده، موضوعی که در سال 95 و آن چیزی که وزیر دولت یازدهم امضا کرد، باب ورود ما به این موضوعات شده و عملاً شرایطی را به وجود آورده که متناسب با آن باید تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بررسی این توافق و تفاوت نگاه‌های غرب با ایران در موضوع تروریسم پرداخت و درباره آن گفت: یکی از محورهای بحث ما همین بحث کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم است، موضوع اصلی این است که اگر ما بخواهیم به این کنوانسیون بپیوندیم باید در آن فضایی قرار بگیریم که تعریف تروریسم، اقدامات تروریسم و سایر موضوعات مربوط به آن، در قالب یک موضوع مشترک بررسی می‌شود و ما هم باید با آن‌ها یک‌صدا شویم.

وی تاکید کرد: تفاوت دیدگاه درباره تروریسم، مشکل اساسی ما است، تعاریفی که آنها از تروریسم دارند با تعاریفی که ما از آن داریم کاملاً متفاوت است، آن‌ها گروه‌هایی مانند داعش و امسال این‌ها را و یا گروه‌هایی که تحت نفوذ آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در منطقه اقدامات مربوط به ترور انجام می‌دهند را تایید یا حمایت می‌کنند و در مقابل گروه‌هایی را که در جبهه آزادی‌بخش هستند و برای دفاع از کشورشان و سرزمینشان در مقابل دشمن می‌ایستند مثل حماس در فلسطین، حزب‌الله در لبنان، حشدالشعبی در عراق و امثال این‌ها را گروه تروریست می‌دانند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم تعریف یکسانی را با اروپایی‌ها داشته باشیم امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: جنس انقلاب و نظام اسلامی با این موضوع متفاوت است، این کنوانسیون با منافع ملی ما همخوانی ندارد و باید تصمیمات درستی در این زمینه اخذ شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد: دولت مطالبی را مطرح کرده که با متن کنوانسیون با لحاظ کردن شروطی امکان حل این مشکلات وجود دارد، اما تجربه تلخ برجام این اطمینان و اعتماد را از ما می‌گیرد، غربی‌ها در مقابل ایران، هیچ زمانی به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

وی درباره واکنش حقوق‌دانان در این زمینه نیز گفت: نظر حقوق‌دانان متفاوت است، برخی با نظر دولت موافق هستند و برخی هم می‌گویند که با شروط نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه این موضوع در کمیسیون حقوقی و کمیسیون امنیت جمع‌بندی شده و در صحن علنی به دولت فرصت دو ماهه‌ای داده شد تا کارشناسی بیشتری را انجام دهد، تصریح کرد: این اختلاف باید براساس مبانی منطقی حل شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی که ما به این کنوانسیون می‌پیوندیم و تعهداتی را می‌پذیریم، عملا شروط را برای آنها بلا اثر می‌کند، این اقدام به نظر می‌رسد که برای کشور ما بسیار خطرناک است.

وی گفت: در این زمینه لازم داریم که با یک برنامه مشخص در یک چارچوب مشخص پیش‌ رفته و با حساسیت آن را دنبال کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در مجلس دو اقدام می‌توانست صورت بگیرد، یک اقدام مجلس بررسی کرده و آن را رد کند و یک اقدام هم بررسی کرده و تصویب کند، عنوان کرد: پیشنهادی که مطرح شد، به دولت اجازه داد که بررسی‌های خود را انجام دهد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد طرف‌های مقابل ایران به تعهدات خود عمل نکردند، گفت: حتی اگر ما تمام تعهدات خود را در این کنوانسیون بپذیریم و یا درباره موضوعاتی مانند پولشویی، مبارزه و سایر مباحث اقتصادی که آن‌ها مطرح می‌کنند، وارد شویم، آن چیزی که ما پیش‌بینی می‌کنیم این است که آنها اقدام نخواهند کرد، این تجربه برجام نشان داد که حتی اگر همه تعهدات خود را اجرا کنیم آنها صددرصد تعهدات خود را زیر پا بگذارند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: برجام برای ما تجربه بسیار خوبی بود، ما نباید خودمان ابزار دست دشمن بدهیم تا از آن بر علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

پورابراهیمی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در پی آن هستند تا تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی تحمیل کنند، تشریح کرد: به طرف‌های ایران در این کنوانسیون باید گفت که شما سایر تعهدات خود را در مقابل جمهوری اسلامی ایران انجام دهید.

وی ادامه داد: مگر ما قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب نکردیم، مگر قوانین مبارزه با پولشویی را تصویب نکردیم، مگر همه این ها انجام نشده است، پس چرا وضعیت اقتصادی ما هر روز در ارتباط با کشورهای دیگر دارد بدتر می‌شود؟