گردشگری مذهبی و زمینه تحقق مطلوب آن برای مردم مسلمان دو کشور ایران و عراق سال هاست که به سهولت تمهید شده است زیرا مرزهای مشترک کشورمان با کشور عراق و نزدیکی به عتبات عالیات ازطریق مرز مهران درسال های اخیر، توسعه چشمگیر این نوع برجسته گردشگری را رقم زده است.
کد خبر: ۶۱۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹ 10 June 2018

 تابناک ایلام  خداداد ابراهیمی ::با جستاری در توریسم اسلامی درمی یابیم که این نوع از گردشگری بیشتر با صبغه زیارتی آن شناخته شده است، یکی از قدیمی ترین و متداول ترین نوع گردشگری است که سالانه حدود 300 میلیون نفر را در جهان راهی مکان های مذهبی می کند که علاوه بر شکل انفرادی، شکل جمعی آن همواره از اهمیت و جاذبه خاصی برخوردار بوده است.

ابنیه تاریخی ، مساجد بزرگ، بُقعه ها، امام زادگان، عتبات عالیات، موزه ها و.... ممالک اسلامی می تواند به عنوان مقاصد گردشگری دینی انتخاب شود. اماکن خاصی که در اعتقادات مذهبی، فرهنگ دینی و پیشینه تاریخی مسلمانان ریشه داشته و با باورهای دینی آنان ممزوج شده است از سوی دیگر یک سیاح ، با غور در سرگذشت ملت های پیشین، مزید بر آشنایی با فرهنگ و آداب ورسوم مذهبی مردم سایر ممالک اسلامی، در راستای ترسیم و تبیین چشم انداز روشن آینده زندگی خود پند وعبرت می گیرد.

 

با تعمیق در احادیث و آیات و نیز واکاوی دیدگاه های دانشمنداندعلوم اسلامی درمی یابیم که آدمی در طول زندگی خود، به توسعه فکری ، بینش معنوی ، نشاط انگیزی ، انبساط خاطر و آرامش روح و جان سخت نیازمنداست. این مهم محقق نخواهد شد مگر با گردش و سفر های مکرر هدفدار و خاطره انگیز!

چرا که با سفرهای معنوی و گردشگری مذهبی می‌توان به مطالعه آفاق و انفس و کسب علم و تجربه، مردم‌شناسی و مشاهده فرهنگ ها و سنت‌های سایر ملت ها، به عبرت‌آموزی از سرگذشت پیشینیان نائل آمد.

گردشگری مذهبی و زمینه تحقق مطلوب آن برای مردم مسلمان دو کشور ایران و عراق سال هاست که به سهولت تمهید شده است زیرا مرزهای مشترک کشورمان با کشور عراق و نزدیکی به عتبات عالیات ازطریق مرز مهران درسال های اخیر، توسعه چشمگیر این نوع برجسته گردشگری را رقم زده است.

مزید بر رونق اقتصادی و اشتغالزایی از طریق پایانه های مرزی این دوکشور، صدور گفتمان انقلاب اسلامی ، مراودات فرهنگی و رسانه ای و توسعه فرهنگ دینی نیز به نحوی ملموس به چشم می خورد.

تردد روزانه پنج هزار زائر عتبات عالیات از مرز مهران و سفر مردم شیعه مذهب عراق به ایران باهدف زیارت بارگاه ثامن الحجج(ع) و بارگاه شریف حضرت معصومه و شاهچراغ، صنعت گردشگری و به ویژه گردشگری دینی را بیش ازپیش رونق و قوت بخشیده است.

در دهه اخیر با گسترش مناسبات حسنه و توافقات دیپلماتیک بین ایران وعراق، اشتیاق مردم ایران برای سفر به شهرهای مذهبی عراق و زیارت عتبات عالیات، موجب گردیده تا هرساله علاوه بر مناسبت های مذهبی ،همزمان با ایام اربعین، ایرانیان در کنگره عظیم و بی بدیل پیاده روی اربعین، در کنار شیعیان عراق حضوری چشمگیر و میلیونی داشته باشند.

در پیاده روی اربعین که از شهر مرزی مهران آغاز می شود با عبور از روستاها و قصبات استان های "واسط" ، " دیاله" ، " میسان " ،" نجف" و "کربلا" ، نوعی متفاوت از گردشگری دینی رقم می خورد که برای جهانیان شگفت انگیز و درنوع خود بی نظیر است.

صحنه های معنوی و غرورانگیز صدها کیلومتر پیاده روی زائران، پذیرایی و مهمانوازی موکب ها( هیأت های عزاداری) ، برپایی سفره خانه ها و استراحتگاه ها ، برپایی صدها آشپزخانه صحرایی ، ایستگاه های امداد و کمک رسانی ، اهتزاز مدام عَلَم ها و بیرق های حسینی در گوشه وکنار مسیرهای شهرهای منتهی به کربلای معلی، دسته های سینه زنی کشورهای خارجی( هندوستان، پاکستان، بحرین، کویت، باکو آذربایجان و...)

اجتماع حیرت آور شیعیان جهان در خیابان های کربلا و بین الحرمین، سیمای شهر کربلا و دیگر شهرهای مذهبی عراق را وصف ناپذیر و خارق العاده جلوه می دهد.چرا که در واقع شکل وماهیت سفر تبدیل به جاذبه‌ ای ‌شده است که زائران را برای این اجتماع عظیم بر می ‌انگیزاند و به گردشگری مذهبی هویتی خاص می بخشد.(نگارنده در کتاب" هروله تا عرش" به طور مستند و مصور ، این واقعیات ملموس اعتقادی را شرح وبسط داده است)

اینک که اغلب کارشناسان و دانش آموختگان حوزه سیاحت و گردشگری ، براین باورند که مرز زیارتی مهران ، گرانیگاه توریسم اسلامی منطقه و نقطه عطف صنعت گردشگری جمهوری اسلامی تلقی می شود، دولت باید با اقدامات کارشناسی و سرمایه گذاری مؤثر، نسبت به تقویت و توسعه زیرساخت های لازم این منطقه اهتمام نماید.تا به پایلوت دائمی گردشگری مذهبی تبدیل شود

احداث جاده ریلی ، دوبانده کردن جاده های مواصلاتی، احداث هتل های چندستاره، استقرار کنسولگری در مرز مهران، تلاش در راستای حذف روادید، احداث فرودگاه بین المللی مهران، توسعه و بهبود فضاهای پایانه مرزی، استقرار صرافی های قانونی، تمهیدزمینه مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی و ... می تواند بهبود وضعیت اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه صنعت گردشگری دینی در این منطقه را محقق نماید./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار