معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام گفت: دو جنسیتی یا تی اس یک نوع اختلال در برخی افراد است و خانواده هایی که عضو یا اعضا آن درگیر بوده باید به عنوان یک بیماری آنرا قبول داشته باشند.
کد خبر: ۶۱۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵ 09 June 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ شاپور کردی  اظهار کرد : این بیماری فرد را از لحاظ روحی بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد بطوریکه یک زن دارای احساسی مردانه می شود و یا بر عکس آن اتفاق می افتد.


وی با بیان اینکه از سال 90 تاکنون 9 بیمار دارای اختلال دو جنسیتی (تی اس) در این استان شناسایی شده ادامه داد: تغییر جنسیت چهار نفر از این افراد با حمایت مالی بهزیستی انجام و روند درمانی مابقی آنها در جریان است.


معاون بهزیستی ایلام اظهار کرد: بیشتر این بیماران به علت طرد شدن از خانواده ها و عدم پذیرش از سوی آنها بصورت خودمعرف به بهزیستی مراجعه کرده و این اداره کل در درمان این بیماران از طریق حمایت مالی مشارکت می کند.


کردی تاکید کرد: تغییر جنسیت بر خلاف عرف عمومی که فرد از روی علاقه این کار را انجام می دهد در واقع نوعی بیماری است که فرد باید تحت درمان قرار گرفته و با سیر مراحل درمانی از جمله رای دادگاه و غیره آنرا طی کند.


وی معتقد است: این بیماران به شدت به عمل جراحی نیاز دارند تا با پیدا شدن هویت واقعی و مشخص شدن جنسیت درگیری های درونی آنها کاسته و آرامش روحی را کسب کنند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی ایلام با بیان اینکه آمار دقیقی از این بیماران در استان در دست نیست، یادآور شد: افراد دو جنسیتی که به این اداره مراجعه می کنند پس از پذیرش و تشکیل پرونده از خدمات مشاوره ای و مددکاری، ارجاع به روانپزشک، حمایت مالی برای جراحی و غیره برخوردار می شوند.
کردی گفت: اگرچه این سازمان برای درمان این بیماران کمک مالی پرداخت می کند ولی با توجه به اینکه هزینه عمل جراحی این بیماران به نرخ آزاد حساب و زیر پوشش بیمه نیست، افراد خیر می توانند در درمان این افراد مشارکت کنند.
وی تاکید کرد: با توجه به پر هزینه بودن جراحی این بیماران افراد خیر می توانند وارد کار شده و برای رفع مشکل جنسیتی این بیماران با بهزیستی مشارکت کنند.
به گفته کردی، هزینه جراحی این بیماران بالا و در برخی مواقع فرد تی اس مجبور به انجام چند مرحله جراحی می شود.
وی همچنین خواستار اصلاح نگاه مردم به این بیماران و پذیرش آنها شد و افزود: در درجه اول خانواده ها و در مرحله بعد جامعه باید این افراد را مورد پذیرش قرار داده چراکه به عنوان یک شهروند دارای حق و حقوقی در جامعه هستند.
به گزارش ایرنا، به افرادی تی اس یا اختلال دو جنسیتی گفته می شود که در حالتی میان دو جنس مذکر و مؤنث متولد شده باشد و بطور کلی یا جزئی اندام های تناسلی مردانه و زنانه داشته باشد.
به گفته بسیاری از پزشکان، جراحی آخرین راه علاج بیماران اختلال هویت جنسی است، ولی پس از رهایی از عمل چند ساعته و تولدی دوباره، تازه مشکلات بیشتری بر سر راه شان قرار می گیرد چرا که نه قبل از عمل و نه بعد از آن حمایت های درستی از این افراد صورت نمی گیرد.
امام خمینی(ره) در سال 1363 با صدور فتوایی، عمل تغییر جنسیت را مجاز اعلام کرد و این فتوا باعث شد که مریم ملک آرا، اولین ایرانی باشد که تغییر جنسیت دهد.
بر اساس آمار پزشکی قانونی از سال 1385 تا سال 1389 تعداد یک هزار و 366 جراحی تغییر جنسیت در ایران انجام شده که 56 درصد زن و مابقی مرد هستند.
طبق آمار رسمی در ایران بین 15 تا 20 هزار تراجنسی زندگی می کنند هر چند آمار غیررسمی این عدد را تا 150 هزار نفر نیز می دانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار