در بیانیه پایانی نشست تخصصی شهر هوشمند؛ ضرورت یا انتخاب تاکید شد؛
بیانیه نشست شهر هوشمند از سلسله نشست‎های تخصصی شهر عش آل محمد(ص) صادر شد و برگزارکنندگان این نشست بر لزوم همگرایی در بازشناسی ضرورت وساماندهی دقیق عناصر مختلف شکل دهنده به شهر هوشمند تاکید کردند.
کد خبر: ۶۱۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹ 30 May 2018

به گزارش تابناک قم، در این بیانیه آمده است: آینده همیشه زودتر از آنچه گمان می کنیم به ما می رسد و اگر خودمان را مهیای مواجهه با آن نکرده باشیم خودش را بر ما تحمیل خواهد کرد و آوار آینده بر سرمان فرو خواهد ریخت.

زمان هیچ گاه منتظر کسی نمی ماند و تنها کسانی توفیق می یابند، که همراه شده باشند با زمان و بدانند در کجای جغرافیای زمان ایستاده اند و به کجا می خواهند بروند که هر زمانه ای به مثابه وادی ای است که ما را در خود و با خود می برد و آنان که از زمان، از زمانه عقب بیفتند، عقب مانده می شوند و در این دنیای بی رحم جز تحقیر و ناکامی چیز دیگری سراغشان نخواهد آمد که ما، مدت هاست دچاریم به این عقب ماندگی.

باور کنیم یا نکنیم بخواهیم یا نخواهیم؛ زمانه ای که اکنون مبتلایش هستیم زمانه ناپایداری و موقتی بودن و آشفتگی و مصرف زدگی و کالایی شدن همه چیز است. زمانه ای که با یک تغییر اساسی در ابزارها و جریان های اقتصاد و دانش و حکومت کردن و رسانه و ... همراه و هماهنگ شده است. اکنون ما دچاریم به فشردگی زمان و مکان. دچاریم به سرعت تند رویدادها و شدت زیاد تحولات. هنوز از ماجرایی فارغ نشده ایم ماجرایی دیگر به سراغمان می‌آید. دچاریم به عرصه هایی با پیچیدگی های متنوع و بازیگران بسیار. تغییر عالم مدتهاست شروع شده و منتظر ما نمی ماند و آنقدر بی رحم است که ملتی را که این تغییر را نفهمد به زوال خواهد برد.

و در میان این همه تغییر و انقلاب زمانه بسیار ساده لوحانه خواهد بود اگر گمان کنیم که هنوز می توانیم با فعالیت ها و روش های اکنون مان؛ روش های کند و مقطعی و جزیره ای و بی جهت مان؛ توفیقی در به سامان کردن امور داشته باشیم و وظایفمان را مسولیتمان را درست انجام دهیم. ما چاره ای نداریم جز آن که با فهم زمانه ای که در آن هستیم تغییر کنیم و تغییر را نه از مردم که از خودمان یعنی ما کارگزاران حکومت در عرصه های آکادمیک و اجرا شروع کنیم.

زمانه ما با دو موضوع کلان در عرصه زندگی معرفی می شود دو مولفه ای که در رابطه با هم چنان در هم تنیده شده اند که تصور یکی بدون دیگری ناممکن می نماید و هر یک تقویت کننده آن دیگر است. شهری شدن جهان و انقلاب اطلاعاتی.

شهری شدن شکل ناگزیر حیات اجتماعی این زمانه در مقیاس های بزرگ با مولفه های وسیع است، مقیاسی که با خود پیچیدگی‌های فراوانی را به همراه دارد و معضلات و مسائلش قابل قیاس با قبل نخواهد بود.

و اما انقلاب اطلاعاتی ماجرایی ست که در تمام شئون زندگی ما جریان پیدا کرده و فرایندهای کلان سیاسی و اقتصادی و رسانه ای را با تعاریف و روندها وپیامدهای متفاوتی روبرو نموده است. ماجرایی که بخش مهمی از زندگی روزمره ما در عرصه های کلان و خرد شده به گونه ای که بدون آن بسیاری از امور جور دیگری خواهند شد.

امروز در روند شهر نشینی و شهری شدن مان بسیار محتاجیم به شناخت و تحلیل مسائل پیچیده با بازیگران بسیار و عرصه های وسیع و تصمیمات صحیح؛ پایدار و همه جانبه؛ با دیدن و درنظرگرفتن همه مولفه ها و بازیگران و روندها و پیامدهای آن.

می دانیم که قدم در وادی خطیر و عرصه ناشناخته ای می خواهیم بگذاریم اما اگر خودمان را مسول کارآمدی شهر مان می دانیم؛ اگر خودمان را مسول رفاه و آسایش و آرامش ساکنان شهرمان می دانیم و اگر میخواهیم در آینده دنیا وجود داشته باشیم و عزیز باشیم چاره ای جز گام برداشتن در این وادی نداریم. فراموش نکنیم که مردان بزرگ کارهای بزرگ انجام می دهند. تغییر پرزحمت، پرمخاطره وسخت است. دراین راه پرمخاطره وجود شکست‌ها محتمل است و همواره به یاد داشته باشیم که آینده جایی برای ترسوها نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار