مسئولان و کارشناسان بخش های مختلف اجرایی و اداری در استان البرز می گویند: کم آبی ناشی از کاهش نزولات جوی به چالش جدی برای مردم و دستگاه های اجرایی تبدیل شده و اگر تدبیر نشود ، دامنه پیامدهای آن فراگیر خواهد بود.
کد خبر: ۶۱۳۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱ 29 May 2018

به گزارش تابناک البرز : تعدادی از دستگاه های اجرایی روز سه شنبه با برگزاری نشست تخصصی با موضوع تهدیدات زیست محیطی (بحران آب ) و تاثیر مستقیم آن بر امنیت اجتماعی، مشکلات و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی کم آبی را در استان البرز مرور و بررسی کردند.
جانشین فرماندهی انتظامی استان البرز در این نشست به نقش نیروی انتظامی در ترویج فرهنگ استفاده از آب اشاره کرد و گفت: کاهش سطح سفره های زیر زمینی و آب های سطحی ، مشکلاتی متوجه تمام دستگاه های اجرایی ، انتظامی و مردم استان کرده است.
سردار جعفر حسینی افزود: باید به مصرف آب نگاه درست و بهینه‌ای داشت تا در آینده دچار آسیب های اجتماعی در این بخش نشویم و بدانیم که آموزش در فرهنگ استفاده از آب هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای نسل های آینده به شمار می رود.
وی اضافه کرد: نقش مردم در مدیریت بحران آب بی بدیل است و دستگاه های مسئول در تبیین شرایط و وضعیت منابع آب کشور و لزوم مدیریت در مصرف آن استفاده حداکثری کنند.
جانشین فرماندهی انتظامی استان البرز گفت: کمبود منابع آبی وافزایش مستمر مصرف آب به واسطه مهاجرت بی رویه دراستان البرز به ویژه شهرکرج و ناتوانایی استان درجذب سهمیه های آبی ، عواملی است که بحران کم آبی را در البرز تشدید کرده است .
وی افزود: مدیریت آب فقط مربوط به یک دستگاه نیست بلکه باید تمام دستگاه های اجرایی و اداری باید پای کار بیایند تا از پیامدهای کم آبی بکاهند.
رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز با بیان این که دغدغه اصلی سازمان محیط زیست مبارزه با گردو غبار و ریز گردها است، گفت: امروز باید بخشی از آب مورد نیاز کشاورزی از محل بازچرخانی پساب ها تامین شود.
هاجر پوستین دوز با اشاره به نظام تصفیه ی فاضلاب های شهری افزود:این طرح می تواند آب های فاضلاب شهری را برای آبیاری فضای سبز و دیگر امور به غیر از شرب تامین کند.
وی توجه به محیط زیست و سهم آن از آب را یکی دیگر از راه حل های پیشنهادی برای رویارویی با بحران آب عنوان کرد وخاطر نشان کرد : در سده های مختلف، بشر به روشی غیر مسئولانه از محیط زیست بهره برده و بیش از نیاز ، منابع را مورد استفاده قرار داده است .
رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود : باید توجه داشت برنامه ریزی هایی که در باره آب صورت می گیرد، به مطالعات لازم درباره ی اقلیم منطقه بینجامددر غیر این صورت ممکن است ضربات جبران ناپذیری به طبیعت وارد شود.
کارشناس هواشناسی استان البرز در ادامه این نشست با اشاره به میزان بارش ها در 24 ماه گذشته، گفت: میزان بارش‌های کشور در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 51 درصد کمتر بوده و نسبت به متوسط 49 سال اخیر 48.9 درصد کاهش نشان می دهد.
الهام داودی افزود: میانگین ورودی آب به سدهای کشور 36 تا 37 درصد کاهش یافته است و در این حال
میزان نیاز آبی کشور در سال 1400 حدود 122 میلیارد مترمکعب است .
وی ، میزان هدررفت آب در سطح کشوررا 30 تا 35 درصد (24 میلیارد مترمکعب) عنوان کرد که حداکثر ظرفیت آب تجدیدشونده با در نظر گرفتن آب های مرزی 92 میلیارد مترمکعب است.
معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب استان البرز در ادامه اظهار داشت: در سال‌های اخیر و به واسطه کاهش بارندگی‌ها وتغییر شرایط اقلیمی، بیشتر نقاط کشور با مشکل کم آبی روبه‌رو هستند.
ابوالقاسم رمضانی افزود: استان البرز نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی خاص، با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و ماموران و کارشناسان آبفا، با تمام توان و با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای تامین آب شرب سالم مردم در تلاش هستند.
وی با بیان این که با استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله افزایش سهم رودخانه طالقان، آب مردم را تا امروز تامین کرده‌ایم، گفت: البته باید توجه داشت که این تلاش‌ها کافی نیست و اگر مردم الگوهای مصرف را رعایت نکنند، در سال‌های آینده با مشکلات بسیار بیشتری روبه‌رو خواهیم بود.
وی بیان داشت: در شرایط کنونی، برای تامین آب شرب شهروندان البرز و جلوگیری از قطعی آب در شهرهایی چون کرج، نظرآباد، اشتهارد، فردیس، هشتگرد و ماهدشت با مشکلات و دغدغه‌های زیادی روبه‌رو هستیم.
معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب استان البرز افزود: اگر مردم صرفه‌جویی نکنند و حفر چاه‌های غیرمجاز مهار نشود در سال 1400 به طور قطع مشکلات آبی البرز افزایش یافته و در این سال 11 شهر از مجموع 17 شهر استان با مشکل کمبود جدی آب روبه‌رو می‌شوند.
وی اظهارداشت: اگر مردم همکاری نکرده و رسانه‌ها به کمک ما نیایند و فرهنگ استفاده صحیح از آب را در جامعه نهادینه نکنیم، نمی‌توانیم در سال‌های آینده مانع از قطعی گسترده آب شویم.

منبع: ايرنا
برچسب ها: کم آبی ، کرج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار