نخستین متریال و سازه نوین صنعت ساختمانی مقاوم در برابر آتش، گلوله، آب و بلایای گوناگون طبیعی جهان با نام تجاری سامان بورد که توسط یک مخترع قمی اختراع شده، چهارشنبه شب طی آیینی در قم رونمایی شد.
کد خبر: ۶۱۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 24 May 2018

به گزارش تابناک قم، احمد علی حسین خانی مخترع این سازه در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به ضرورت استحکام ساختمان های کشور به دلیل زلزله خیز بودن و غیر مترقبه بودن وقوع حوادث مختلف، برای نخستین بار در جهان ساخت مصالحی پیشرفته و مدرن و کاملا متفاوت با مصالح سنتی بر اساس ایده یک شرکت داخلی انجام شد.

وی با بیان این که با به کارگیری این مصالح احداث صفر تا 100 یک شهر زیبا و با استحکام بالا و با عمری بیش از 500 سال امکان پذیر است، افزود: مواد تشکیل دهنده این سازه، سه هزار و 730 درجه حرارت را تحمل می کند و در برابر زلزله به هیچ عنوان تخریب نمی شود.

وی با اشاره به کارایی بالای این سازه پیشرفته در زمینه های مختلف از جمله صنایع نظامی، دریایی و هوایی اذعان داشت: به جهت بومی بودن این فناوری و تامین همه مواد اولیه آن از داخل، هیچ کشوری با مهندسی معکوس قادر به تولید آن نیست، ولی می توانند در آزمایشگاه های پیشرفته کاربرد محصول را بدست بیاورند.

وی با بیان این که این محصول به هیچ وجه مشابه داخلی و خارجی ندارد و تقاضای همه کشورها برای استفاده از آن گواهی بر این مدعاست گفت: به تازگی رئیس جمهوری تاجیکستان دستور استفاده از این سازه در صرافی ها، بانک ها و ساختمان های این کشور را صادر کرده است.

حسین خانی با اشاره به مقاومت فوق العاده این سازه افزود: در صورت آتش سوزی و یا وقوع حمله نظامی و زلزله و سیل هیچ گونه آسیبی به ساختمان ساخته شده از این مصالح وارد نمی شود و تلفات انسانی به صفر خواهد رسید.

این مخترع با تاکید بر احتمال بروز انواع بلایای طبیعی در کشور گفت: پیشگیری بهترین راهکار برای مقابله با حوادث است، از این رو مسئولان باید از این طرح حمایت کنند.

ایران جزو 10 کشور نخست جهان به لحاظ میزان وقوع بلایای طبیعی است و از میان ۴۲ بلای طبیعی ۳۲ مورد در این کشور رخ داده که سیل، زلزله و طوفان بیشترین تلفات جانی را داشته است.

وی با بیان این که هیچ کمک دولتی برای اجرای این طرح پژوهشی صورت نگرفته است، افزود: مرحله نخست آن 11 هزار و 700 تن اشتعال زایی دارد، که 270 تن از آنها در مقطع دکترای رشته های مختلف هستند.
حسین خانی با بیان این که این طرح برغم حمایت نکردن دستگاه های ذی ربط و سخت گیری های زیادی که صورت گرفت در داخل کشور به ثبت رسید، افزود: پس از ثبت اختراع داخلی برای ثبت جهانی آن به صورت pct یا معاهده ثبت اختراع، در ایالات متحده آمریکا اقدام شد.

وی افزود: پس از جهانی شدن این اختراع مطابق دعوت نامه ارسال شده در سی و چهارمین جشنواره اختراعات جهان سال 2017 آمریکا که بیشتر کشورهای توسعه یافته حضور داشتند، شرکت پیدا کرد و پس از انجام داوری توسط 80 داور جهانی موفق به کسب مدال طلا و دریافت گواهی نامه اینپکس آمریکا که یکی از معتبرترین گواهی نامه های فنی، مهندسی و علمی است، شد.

حسین خانی با اشاره به ثبت این اختراع در فدراسیون مخترعین جهان به عنوان یک سند افتخار آمیز برای کشور گفت: این اختراع همچنین در سال 2018 در جشنواره ژنو سوئیس حائز رتبه برتر و مدال طلا به خاطر اهمیت متریال مورد استفاده در آن شد.

این مخترع افزود: متاسفانه در آغاز یک خط تولید که از طریق آن این محصول را به صورت انبوه تولید کنیم وجود نداشت اما متخصصان ایرانی کارخانه ای را راه اندازی کردند.

وی با اشاره به این که پروانه بهره برداری از این کارخانه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد، افزود: گواهی نامه بین المللی نیز از اتحادیه اروپا و کشورهایی نظیر سوئد اخذ شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار