رییس کمیسیون تلفیق شورای شهر شیراز هم گفت: ‌بافت تاریخی و فرهنگی قلب شهر است و در گذشته همه چیز به این بافت ختم می شد اما چرا این قلب تپنده شهر امروز به بافتی فرسوده تبدیل شده جای تامل دارد.
کد خبر: ۶۰۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ 21 May 2018

تابناک فارس به نقل از جماران:هادی شهدوست ادامه داد:‌ طی 2 سال اخیر تمام تلاش خود را به کار بستیم تا رویکرد شهرداری نسبت به این بافت عوض کنیم و عدم توجه به این بافت در دهه های قبل باعث وجود این مشکلات در بافت شده که یک شبه نیز نمی شود مشکلات را حل کرد اگر امروز تعداد زیادی از اتباع افغانستانی در این بافت جای اهالی را گرفتند به دلیل همین بی توجهی هاست.
وی ادامه داد:‌ یکی از مشکلات این بافت آن است که بافت فرهنگی و تاریخی شهر متولیان زیادی دارد و هر کس در خصوص بافت چه به صورت کارشناسی و غیر کارشناسی صحبت می کند اما در عمل و برای انجام کارهای بافت کسی پیشقدم نمی شود.
شهدوست گفت:‌ در همین ارتباط با توجه به این که رفع مشکلات بافت نیازمند عزمی ملی است به شهردار شیراز پیشنهاد دادم تا با کمک نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی احیای بافت تاریخی شیراز در سطح کلان شکل گیرد همان گونه که نمونه آن در برخی کلانشهرها انجام شده است و با این کار همه دستگاه ها مکلف شوند تا زیر چتر این شورا کار کنند.
وی با اشاره به برخی اقدامات شهرداری در احیای این بافت از جمله اجرای چندین گذر تاریخی گفت:‌ ساماندهی روگذر زند پس از 13 سال از اجرای این پروژه،‌ پیاده راه سه راه احمدی تا حرم و نورپردازی ارگ کریمخانی که قابلیت تغییر تا 17 هزار رنگ را دارد از جمله فعالیت های ما بود و ثابت کردیم که از میراث فرهنگی ها میراثی تر هستیم و تا پایان سال نیز 6 تا 7 گذر تاریخی منطقه را مرمت و ساماندهی خواهیم کرد.
شهدوست از ساماندهی کوچه «قهر و آشتی» خبر داد و گفت:‌ یکی از مشکلات بافت عدم همراهی دستگاه های خدمات رسان از جمله اداره برق است.
وی از ورود شهرداری در خصوص مرمت مدرسه خان خبر داد و گفت:‌ ما معتقدیم گردشگری که به این محل می آید باید بتواند به صورت پیاده و بدون استفاده از خودرو از همه اماکن بازدید کند تا با این کار اقتصاد بافت هم سامان یابد.
شهردار منطقه 8 شیراز از احیا سقاخانه های قدیمی بافت به عنوان یکی دیگر از اقدامات این منطقه یاد کرد و گفت:‌ در حال حاضر تمامی خیابان های سطح منطقه جز خیابان های تختی و تیموری برای عبور و مرور معلولین و جانبازان مناسب سازی شده که این 2 خیابان هم امسال مناسب سازی خواهد شد و در کنار همه این فعالیت ها در حوزه بودجه نیز کاری کرده ایم تا درآمدهای ما بیشتر ناشی از مطالبات گذشته باشد.
شهدوست با تقدیر از حوزه پسماند شهرداری به دلیل تغییر ساعت جمع آوری زباله های این منطقه از روزها به شبها و مشکلات جمع آوری زباله در شب و نیز کاهش چاه های سطح این منطقه از 3500 حلقه به 790 حلقه چاه به عنوان یکی دیگر از فعالیت های مثبت این منطقه شهرداری افزود:‌ یکی از واقعیت هایی که باید در این منطقه آن را بپذیریم وجود تعداد زیادی منازل مشکل دار است که تاریخی هم نیستند اما اگر حتی بخواهیم آن ها را تخریب و به فضای باز شهر تبدیل کنیم باز هم معتادین، متکدیان در گوشه همان فضای باز حضور دارند و مشکل منازل مخروبه بافت پایان ندارد و هنوز هم شاهد حضور معتادان و متکدیان هستیم که این زیبنده نیست که در کنار اماکن تاریخی، فرهنگی و مذهبی ما و نقاط گردشگر پذیر این افراد حضور داشته باشند؛ باید برای جمع آوری این افراد به صورت ویژه کار شود.
وی اظهار داشت:‌ از دیگر مشکلات ما در بافت تاریخی و فرهنگی بوی تعفنی است که به دلیل فعالیت برخی از واحدها در دروازه کازرون از آن جا تا تقاطع دفاع مقدس (فلکه خاتون) ادامه دارد.
شهردار منطقه 8 شیراز با اشاره به انبوه مشکلات و خطراتی که بازار وکیل را احاطه کرده گفت: ‌در بازار وکیل علی رغم توافقاتی که صورت گرفته بود هنوز هیچ اتفاقی نیافتاده و اگر اتفاقی در بازار وکیل بیافتد فاجعه ای بدتر از پلاسکو به سر شهر می آید، ‌به داد بازار وکیل برسید اصلی ترین مشکل بازار وکیل امروز نا ایمن بودن آن است.
وی اظهار داشت:‌ اگر ما در بافت تاریخی یک تکان بخوریم میراث فرهنگی سریع وارد می شود اما در خصوص بازار هیچ کاری نمی شود.
شهدوست با انتقاد از وجود مراکز DIC پخش متادون به عنوان یکی دیگر از مشکلات این بافت گفت: ‌از دیگر مشکلات ما که سالهاست با آن مواجه هستیم بازاری است که روزهای جمعه در دروازه اصفهان راه می افتد و از فروش اجناس سرقتی گرفته تا مواد مخدر در آن وجود دارد و باید فکری به حال آن شود.
وی گفت:‌ سد معبر در سطح منطقه از دیگر مشکلاتی است که ما با آن رو به رو هستیم و اگر چه در مناطق دیگر مشکل بیشتر بارفروش ها هستند اما اینجا مشکل ما دستفروشانی است که معابر را بسته اند و تعداد آن ها آن قدر زیاد است که جمع آوری همه آنها در توان ما نیست.
وی خواستار برخورد با برخی مغازه ها و اماکنی که در نورآرایی جلوی واحد خود از ریسه های برق استفاده می کنند و دارای خطراتی برای شهرندان است، شد و گفت: ‌جایی که نور باشد به طور قطع امنیت نیز بیشتر است اما گاه شاهدیم که دستگاه های خدمات رسان در این زمینه به ویژه در بافت تاریخی ما را یاری نمی دهند.
رییس کمیسیون سلامت،‌ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز هم در این جلسه گفت:‌ مهم ترین سرمایه جامعه ما در 2 چیز خلاصه می شود یکی سرمایه انسانی و نیروی جوان است که باید از آن به درستی استفاده کنیم و دیگری اعتماد است که باید آن قدر ارتباط ما با مردم نزدیک باشد که صدا و نظر مردم را از نزدیک بشنویم تا بتوانیم این سرمایه اجتماعی را حفظ و ارتقا بخشیم.
علی ناصری گفت: ‌برای ارتقای این سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد مردم همه باید ملزم به اجرای قانون باشیم و قانون را تفسیر به مطلوب نکنیم و در کنار آن اخلاقیات نیز باید رعایت شود و نباید به سمتی برویم که دیوار بی اعتمادی ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد:‌ در خصوص بازار وکیل شاید روزها چیزی مشخص نباشد اما اگر شب ها بعد از تعطیلی بازار سری به آن جا بزنید شاهد هستید که بسیاری از بازاری ها حتی درب مغازه خود را نبسته اند و محوطه ورودی آن ها پر از اجناس است که با یک جرقه سیم های فرسوده بالای سر آن ها احتمال آتش سوزی وجود دارد.
ناصری گفت: زمانی که ما برای بازدید شبانه به بازار رفتیم 20 دقیقه طول کشید تا نگهبان بیاید و درب را باز کند حال اگر خدای نکرده یک آتش سوزی آن جا رخ دهد تا نگبهان بیاید همه چیز در آتش سوخته و از سوی دیگر امکاناتی هم برای خاموش کردن آتش سوزی نداریم و از دادستان نیز تقاضا داریم در این زمینه وارد شوند چرا که فاجعه ای بدتر از پلاسکو در کمین بازار وکیل شیراز است.
وی افزود:‌ یکی از آثار تاریخی و برجسته این منطقه مدرسه خان است که بزرگانی مانند ملاصدرا در آن درس خوانده اند که بخشی از آن در حال احیا است اما بخشی تخریب شده است.
عضو شورای شهر شیراز هم در این نشست با اشاره به مشکلات بافت تاریخی از گذشته تا کنون و نیز ظرفیت های این منطقه شهر گفت: شهردار در شروع کار خود در برنامه هایی که به شورا ارایه کرد یکی از محور ها و مسایلی که به آن توجه داشت بحث منطقه تاریخی و فرهنگی شهر بود که حتی در مصاحبه های خود عنوان کرد که حتی بخشی از دفتر کار خود را هم به اینجا می آورد ؛ این اتفاق نیفتاده و یا حداقل تا کنون ما بازخوردی از ورود شهردار به این منطقه ندیده ایم که به همین دلیل نیز ابتدا به خود تذکر می دهم و بعد به شورا، ‌شهرداری و معاونین شهردار که در خصوص رفع مشکلات این منطقه به صورت عملی و اجرایی وارد شویم و بیش از آن چه شعار می دهیم به آن عمل کنیم.
سیروس پاک فطرت افزود: نگاه شهرداری باید به این منطقه اجرایی و عملیاتی باشد و پیشنهاد من این است که مانند مشهد که در اطراف حرم زمین و عوارض رایگان برای ساخت زائرسرا به شهرها و استان های دیگر می دهد که زائرسرای فارس نیز در 10 طبقه در آن جا در حال احداث است ما نیز در اطراف حرم این کار را انجام دهیم و با این کار شاهد رونق گردشگری می شویم چرا که استان ها در طول سال هیچ گاه نمی گذارند زائرسرا، ‌هتل یا مهمانسرای آن ها خالی بماند.
وی افزود: ‌زمانی که شهری با این وسعت می خواهد گردشگر بگیرد نباید فقط شعار بدهیم.
پاک فطرت در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز روابط عمومی ها خواستار استفاده از نیروهای متخصص در این حوزه شد و گفت:‌ در حالی که باید در روابط عمومی ها از نیروهای متخصص در این حوزه استفاده شود متاسفیم که امروز مدیرانی را می بینیم که نیروهای مازاد خود را که جایی ندارند به روابط عمومی ها می فرستند؛ روابط عمومی تنها برای برگزاری چند مراسم نیست و این یک اشتباه است که برخی مرتکب می شوند چرا که روابط عمومی نقطه اتصال مردم و مسئولین است.
رییس کمیسیون تلفیق شورای شهر شیراز هم گفت: ‌بافت تاریخی و فرهنگی قلب شهر است و در گذشته همه چیز به این بافت ختم می شد اما چرا این قلب تپنده شهر امروز به بافتی فرسوده تبدیل شده جای تامل دارد.
قاسم مقیمی ادامه داد:‌ ما با نگاه انسان محوری و با شعار فرهنگی وارد شورای شهر شیراز شدیم و مهم ترین کمیسیون برای رسیدن به این شعار کمیسیون سلامت و محیط زیست است و معتقدیم اگر در شهر انسان سالم نداشته باشیم شهر گل و بلبل مفهوم پیدا نمی کند.
مقیمی با اشاره به برخی مشکلات شهر گفت: اگر بتوانیم روی جنبه های فرهنگی بیشتر کار کنیم بخش اعظم مشکلات شهر قابل حل است.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز هم گفت:‌ برای رفع مشکلات بافت تاریخی و فرهنگی معتقدم که باید کارگروهی تشکیل و تمامی مسایل ریز و درشت بافت در آن مطرح و راهکارهایی برای رفع آن ها پیدا کنیم.
حسن پور افزود: در خصوص بازار وکیل امیدواریم هر چه سریع تر با همکاری دستگاه های مختلف این بازار سامان یابد و با تزریق مالی شهرداری کف سازی آن و کانال مشترک تاسیساتی هم به سر انجام برسد.
وی افزود: در حالی که ما در یزد شاهدیم که آن ها برای اماکن تاریخی خود نگهبان می گذارند اما در شیراز جالب است که با بیل مکانیکی به جان بافت تاریخی می افتند.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز گفت:‌ با بافت تاریخی نمی شود احساسی برخورد کرد، ‌معتقدیم بافت باید اقتصادی شود نه تجاری و به سمتی برویم که این بافت تبدیل به گران ترین نقطه شهر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار