مجموعه داده های سیاسی - اجتماعی استان ایلام حکایت از رونق و گسترش روز به روز فعالیت سیاسی سازمان یافته در قالب احزاب دارد.
کد خبر: ۶۰۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ 21 May 2018

به گزارش تابناک ایلام؛  درحالیکه فعالیت سیاسی و نیز تکثر قدرت براساس انتخابات در جامعه فاقد احزاب بی مسما و حتی نقض غرض دارد، در ایلام افزون بر موانع فرهنگی و تاریخی عام کشور رسوخ نظام اجتماعی ایلیاتی نیز به عنوان مانع تحزب در استان قدی علم دارد.

با این وجود بررسی داده های اجتماعی ، سیاسی و اداری استان حکایت از واپس نهادن موانع فعالیت حزبی در برابر خواست نیروهای جوان در بستری از مشوق های دولت تدبیر و امید دارد.

دولت تدبیر در کنار تلاش ها برای نوسازی اقتصادی کشور مدرن سازی ساخت های سیاسی جامعه را از طریق تشویق فعالیت نهادهای مدنی سیاسی در دستور کار قرار داد.

بی گمان در هر جامعه ای وجود احزاب و گروه های سیاسی مختلف نقش بسیار تعیین کننده ای در آینده سیاسی آن کشور و ارتقا جایگاه منطقه ای و بین المللی دارد زیرا این احزاب با همراه کردن مردم با افکار و اندیشه های خود در انتخاب رئیس جمهور، نماینده مجلس، نماینده خبرگان و نمایندگان شوراها انتخاب می کنند و می توانند ردپای خود را به خوبی نشان دهند.

در ایران پس از پیروزی انقلاب به دلیل وقوع جنگ هشت ساله بیشتر توجه مردم به حول آموزه های امام خمینی (ره) و حفظ انقلاب و نظام بود و کمتر پیگیر جناح بندی و سیاسی گری و سیاست زدگی بودند.

در دهه دوم انقلاب هرچند به جهت ضرورت توجه به سازندگی در پیوند با بالندگی احزاب سیاسی قرار نداشت اما کم کم منجر به پیدایش شکاف های سیاسی و تعدد در نگرش جریانات سیاسی به مسائل عمده حکومتی و اجتماعی شد.

گفتمان دهه سوم انقلاب با ماهیت تکثرگرایی خویش در تشویق تعدد احزاب قرار گرفت و پدیده تحزب بیش از هر زمان دیگری با روی کار آمدن دولت خاتمی و اصلاحات شکل گرفت.

با وجود موانع تاریخی علی رغم تلاش دولت خاتمی برای فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی، هنوز در کشور احزاب پایگاه اجتماعی گسترده ای نیافته اند و با اقبال عمومی مردم مواجه نشده اند.

در حال حاضر بیش از 100 حزب از دولت مجوز فعالیت گرفته اند که بیشتر آنها تنها در روی کاغذ وجود دارند و شاید، تعداد هواداران و طرفداران آنها از تعداد اعضای موسس آن فراتر نرود.

استان ایلام نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست زیرا تا سال 78 هیچ گونه حزب سیاسی در استان وجود نداشت و فعالیت سیاسی در این استان که ویرانه جنگ بود شکل نگرفت و بیشتر حول محور سازندگی و بازسازی بودند اما پس از این زمان حزب موتلفه روی کار آمد و با اخذ مجوزهای لازم کم کم فعالیت سیاسی خود را در جهت گیری های سیاسی یا مواقع انتخابات نشان داد.

کم کم احزاب سیاسی دیگری با جهت گیری های مختلف تقاضای شناسنامه و دریافت مجوز کردند و خواستار انجام فعالیت های سیاسی شدند.

این در حالی است که تا قبل از دولت تدبیر و امید تنها 24 حزب در استان دارای مجوز فعالیت بودند و در پنج ساله اخیر شمار آنها به 49 حزب رسید که 30 مورد آنها اصلاح طلب و 19 مورد اصولگرا و اعتدالگرا هستند.

به گفته معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام هرچند یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید وجود احزاب پویا و فعال هستند و در انتخابات گذشته 114 برنامه در بخش ها و شهرهای مختلف استان توسط احزاب سیاسی بدون لغو برگزار شد که این امر نشان از قانونمندی احزاب فعال استان به قوانین است.

بی گمان حضور احزاب سیاسی مختلف استان منجر به مشارکت 78 درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری شد که می توان به استفاده از ظرفیت قابل توجه احزاب و گروه های سیاسی در این امر اشاره کرد.

دبیر حزب موتلفه ایلام در خصوص احزاب و سیاست آنها گفت: کشور در مسیر مردم سالاری حرکت می کند هرچند احزاب در کشور جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده اند و احزاب فاقد کارآیی هستند اما خانه احزاب در کشور باید به صورت نظام حزبی برقرار شود.

نصرت الله حیدری اظهار کرد: شفافیت پاسخگویی در کشور با وجود خانه احزاب محقق می شود و جامعه از پویایی بیشتری برخوردار می شود.

وی افزود: احزاب بخشی از رسالت خود را در قالب امر به معروف و نهی از منکر می توانند ایفا کنند و در سایه تحزب می توانیم حکمرانی خوبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در نظام های پویا احزاب می توانند در این مسیر حرکت کنند و حلقه واسط بین مردم و حاکمیت باشند و مطالبات مردم از حاکمیت را ظهور و بروز دهند.

حیدری گفت: احزاب و گروه های سیاسی بایستی یک بازنگری سیاسی در رفتار خود داشته باشند و اکنون با خروج آمریکا از برجام بر حفظ وحدت میان گروه های مختلف سیاسی و همدلی و پشتیبانی از ارکان نظام و رهبری با موفقیت از این موقعیت و شرایط خاص عبور کنند.

وی تاکید کرد: باید خانه احزاب مرکزی شود برای گفت و گو و بدانند که حزب نباید به دنبال درگیری و تنش باشد بلکه در این موقعیت فرصتی برای همدلی و همراهی با نظام و راهی برای برون رفت از مشکلات کنونی جامعه پیدا کنند.

دبیر حزب اعتماد ملی اصلاح طلبان ایلام نیز گفت: دولت ها از احزاب قدرتمند و توانمند بسیار می ترسد و رغبتی به فعالیت چشمگیر احزاب سیاسی ندارد و چندان تمایل ندارد که احزاب قدرتمند در کنار خودش حضور داشته باشند.

محمدرضا ناصری شوهان اظهار کرد: دولت هیچ وقت کمک کار احزاب نبوده و به همین خاطر به تشکل های سیاسی به عنوان یک تهدید دردسر ساز نگاه کرده و نگذاشته که احزاب سیاسی به رشد و شکوفایی برسند.

وی افزود: خانه احزاب یک تشکل صنفی است و متعلق به همه احزاب سیاسی است به همین دلیل هیچ تشکل یا حزب سیاسی حق مالکیت بر این خانه را ندارد.

وی تاکید کرد: شرایط کنونی کشور به گونه ای است که باید همه گروه ها و جناح های سیاسی به تعامل و هم افزایی تاکید کنند و در کنار ملت بزرگ ایران به فرمان مقام معظم رهبری برای تعالی و حفظ نظام تلاش کنند.

یکی از کارشناسان ارشد علوم سیاسی استان ایلام گفت: یکی از کار ویژه های احزاب که مورد قبول گفتمان امام (ره) نبود ، رقابت احزاب برای کسب قدرت است زیرا هدف احزاب کسب قدرت و حفظ آن است کما اینکه در کشور ما پس از پیروزی یک گروه سیاسی در انتخابات معمولا مدیران جناح رقیب کنار زده می شوند.

فاطمه رشیدی اظهار کرد: از منظر امام حکومت یک تکلیف است و کسانیکه در آن صاحب قدرت و منصب می شوند برای انجام تکلیف، این مسئولیت سنگین را می پذیرند در حالیکه رقابت برای قدرت، ضمن اینکه نکوهیده و ناپسند است، باعث بروز تفرقه و کشمکش و سرانجام بر هم خوردن وحدت جامعه شود.

وی افزود: بر اساس اسناد موجود در مقطع ابتدایی انقلاب یکی از احزاب سیاسی شناسنامه دار آنچنان دچار دو دستگی شد که اعضای بنیانگذار آن از امام درخواست کردند تا آنرا منحل اعلام کند و ایشان نیز در خرداد 1367 با این تقاضا موافقت کردند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) همیشه نسبت به تشکیل یک نوع خاص از حزب که جنبه ایدئولوژیکی دارد، خوش بین بود و به تشکیل یک حزب برای حمایت از مستضعفین و برچیدن ستم در کشور و جهان تاکید فرمودند.

وی تاکید کرد: وجود احزاب و گروه های سیاسی که مورد پذیرش مردم باشند در کارآمدی نظام موثر است به شرط آنکه این احزاب در گسترش روحیه نقدپذیری، تساهل و تسامح به فراهم ساختن فضای مناسب سیاسی اجتماعی، تاکید کنند.

وی گفت: اگر جایگاه واقعی احزاب سیاسی و اهداف و وظایف آنان مطابق قانون ارتقا یابد آنگاه برای شنیدن نظرات و دیدگاه های مختلف افراد، زمینه فعالیت احزاب سیاسی را نیز فراهم شود به خوبی می توان به آینده سیاسی آنان خوش بین بود.

بی گمان وجود احزاب سیاسی می تواند باعث تقویت و پویایی کارهای سیاسی در جامعه شود که باید دولت متناسب با فراهم شدن شرایط مختلف برای فعالیت سایر بخش ها زمینه را برای فعالیت احزاب سیاسی نیز به صورت مناسب فراهم کند./م

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار