محسن جمشیدزاده-روزنامه نگار
کد خبر: ۶۰۸۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱ 23 May 2018

تابناک ایلام :: توسعه پایدار به معنی توسعه چهار شاخص، محیط زیست، اقتصادی، اجتماع و فرهنگ است، به طوری که آیندگان نیز بتوانند به سطح توسعه مورد نظر دستیابی داشته باشند. ایلام با برخورداری از محصولات نامطلوب عدم توسعه سناریوی بعضی دوگانگی‌ها و عدم تعادل هاست این دوگانگی‌ها در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و ... نمود یافته است که از یک طرف استان‌هایی چون: تهران، اصفهان، مرکز و ... قد علم کرده و از طرف دیگر استان‌های کردستان، ایلام و لرستان سر برآورده و پدیده‌های شومی چون فقر، محرومیت، بیکاری پنهان و مزمن، فقدان فرصت‌های اشتغال، مهاجرت اجباری به سایر استان ها، اعتیاد، بالا رفتن تصاعدی طلاق در سال‌های اخیر به طوری که از سال 1385 به این سو در ایلام از هر 5 مورد منجر به طلاق 2 مورد توافقی بوده است.

خودسوزی که اخیراً در دو سه سال گذشته بیشتر به خودکشی تغییر چهره داده و با افزایش بی رویه و سرسام آوری رو به رو شده است که به گفته «دکتر موسی نژاد» استاد دانشگاه ایلام و عضو هیات علمی این دانشگاه میزان خودکشی در سه سال گذشته در ایلام و 8 شهرستان تابعه آن 3200 نفر بوده است که واقعاً فاجعه است به طوری که الان ایلام نه تنها در کشور بلکه در جهان مقام اول از لحاظ آسیب‌های اجتماعی و خودکشی دارا است.

این آسیب‌های کلان و فاکتورهای عدم توسعه و توسعه نیافتگی بر گرده ی ساکنان آنها سنگینی می‌کند این در حالی است که امروزه نیاز به رشد و توسعه بیش از پیش حیاتی شده شرایط کنونی جهان و دورنمای آتی آن به صورتی است که سوای صعوبت و دستیابی به توسعه و تجربه فاکتورهای آن، عدم توسعه مترادف با خروج از فرآیند زندگی معنی شده است.

استانی که از نظر توزیع فضایی یکی از چهره‌های محروم و از مناطق توسعه نیافته و به عبارتی دقیق تر کمتر توسعه یافته کشور نسبت به سایر مناطق کشور به شمار می‌رود.

علیرغم تلاش‌هایی که در مناطق و شهرستان‌های مختلف آن صورت گرفته هنوز ناهمگونی و نابرابری در جذب فرصت‌های زندگی انسانی تر و بطور کلی دوگانگی‌هایی را با توجه به موقعیت جغرافیایی و توپولوژی خاص در خود می‌پروراند، برخی از این فاکتورها ساختاری بوده و ریشه در ساختار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و موقعیت ژئوپلتیک این استان دارد و در واقع بازخوردهای داخلی داشته و بعضی دیگر دستاورد و کارکرد سیاست‌ها و استراتژی‌هایی بوده که توسط دولت مردان مرکزی و محلی در این منطقه آزمون شده اند.

غبار محرومیت چهره خسته و متفکرانه این استان را که محصول بی توجهی و کارکرد ناکارآمد سیاست‌ها و استراتژی‌های گزینشی مقامات امر و برخورد کلیشه‌ای و متعصبانه ناشی از فقدان درک اصولی و منطقی منطقه و نیز عدم شناخت دقیق و نیز عدم شناخت دقیق شرایط آن می‌باشد این استان را به صورت اندام واره‌ای نامتعادل و نامتجانس از آلام و کلیت اقتصادی کشور در آورده است که متعاقباً چالش‌هایی را فرا روی زمینه‌ها و دستبردهای توسعه استان قرار داده و هزینه‌های فرصت از دست رفته و زیان‌های مالی انسانی جبران ناپذیری برای منطقه در بر داشته است به گونه‌ای که فرآیند و پویش جامعه توسعه را در این استان برای چندین دهه (نسبت به مناطق و استان‌های دیگر کشور) عقب انداخته و دوگانگی را موجب شده که اثرات آن در بخش‌های مختلف استان مشاهده می‌شود.

استان ایلام دنیایی از بیکاران مزمن است، بیکاری پنهان، فقر اقتصادی، تبعیض‌های سیاسی و بطورکلی فاکتورهای توسعه نیافتگی، بیانگر اکثریت قریب به اتفاق مردم و ساکنان آن است.

در نخستین روز پاییز 96 خبری در راه بود و مدیریت ارشد استان دستخوش تغییر و تحول شد و مهندس قاسم سلیمانی دشتکی استاندار سابق چهارمحال بختیاری به عنوان استاندار جدید ایلام انتخاب و معارفه گردید.

مهندس سلیمانی یکی از استانداران با تجربه و دانش توأمان که اتفاقاً یکی ازمعدود استانداران کار بلد و موفق و قاطع دولت بود برای استان ایلام انتخاب گردید و از همان آغازین روزهای کاریش در ساختمان آجری و قدیمی استانداری ایلام با قاطعیت و برنامه مدون کار خویش را دقیق و بی هیچ تعارف و حاشیه ای آغاز نمودند.

وی از همان نخستین روزها جلسات منظم و مداومش را برگزار نمود و بدون هیچگونه تعارف و مماشاتی از مدیران ارگانها و دستگاههای دولتی تحت سکانداری متبوعش کار و برنامه خواست و ایشان با جدّیت کارها و برنامه های آغاز شده و نیمه تمام دوران مدیریت ارشد گذشته استان را پیگیری نمود و در این بازه 9 ماهه بسیاری از آنها را به سامان رسانده و کارها و پروژه های جدید دیگری را در همین فاصله زمانی اش در ایلام شروع نموده و پیگیر روند اجرایی و به نتیجه رسیدن آنهاست .

استاندارایلام بدون هیچ تعارف و تکلفی مدیران دستگاههای و ارگانها و دوایر دولتی ایلام را وارد مدار و تراز جدید مدیریت کلان استان نمود و برخلاف همتای پیشین خویش از آنها کار و برنامه خواست و در رأس آن نظم و حضورمداوم و مستمر در جلسات شورای اداری استانداری و حضور بموقع در سفرهای شهرستان های تابعه و شرکت در جلسات شورای اداری آن شهرستانها و پیگیری پروژه ها و طرح های در حال انجام، نیمه تمام و در شرف پایان کار که این نشان از عزم و اراده جدی و قاطع ایشان برای توسعه استان ایلام دارد و هیچگاه در این فاصله زمانی که در ایلام شروع به کار نموده مشغله زندگی را با کار آمیخته نکرده و حتی پیگیر کارهای کلان و پروژه های سنگین استان در مرکز بوده و با سفر به تهران و رایزنی با وزیران مربوطه و نمایندگان حوزه شمالی و جنوبی ایلام کارها را ساماندهی و اجرایی نموده و بودجه های لازم را برای استان ایلام اخذ نموده است و تغییرات جدی را هم در این خلال و در آغازین روزهای کاریش در سرلوحه برنامه هایش قرارداده است.

انتظار

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار