درنشست سه جانبه نماینده مجلس،مدیرعامل شرکت پلی پروپیلن و معتمدین بخش چوار مطرح شد:
شب گذشته جلال میرزایی ،مدیرعامل پلی پروپیلن را به ایلام دعوت کرد تا باحضور در بین تعدادی از بزرگان،معتمدین ومتنفذین بخش چوار ،مسایل ومشکلات بوجود آمده ماه جاری بر سر اعتراض بکارگیری نیروهای غیربومی در پتروشیمی ایلام وتاثیرات آن بر فازهای بعدی وصنایع پایین دستی را مورد بررسی قرار دهند.
کد خبر: ۶۰۷۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴ 17 May 2018

تابناک ایلام::این سالها بحث اشتغال وبکارگیری نیروهای بومی در شرکتهای بزرگ صنعتی درمناطقی از استان مطرح ورفته رفته به چالشی اساسی در خصوص فعالیت این شرکتها ،خصوصا شرکتهای با سرمایه گذاری بخش خصوصی تبدیل شده است.

موضوعی که در کنار شناخته شدن حق بکارگیری  نیروهای بومی، نباید به یک رویه نادرست و متعصبانه در مناطق عشیره ای وقبیله ای استان تبدیل شود ،بلکه باید با مدیریت صحیح واصولی، ضمن به رسمیت شناختن حق بکارگیری نیروهای آماده بکار ومتبحر بومی ،دست سرمایه گذاران بخش خصوصی در راستای فعالیت در پروژه های صنعتی استان را باز گذاشته تا با اعتماد بخشی به آنان ،زمینه بالفعل سازی مزیتهای نسبی استان خصوصا در حوزه نفت وگاز فراهم شود.

در طول سالیان اخیر مباحث متعددی در خصوص لزوم بکارگیری نیروهای بومی در شرکت های نفت وگاز ووپتروشمیی استان ایلام مطرح بوده است ،مردم ساکن در جوار این صنایع ،بهانه واگذاری زمین و آلودگی های زیست محیطی را علم نموده وبا طرح حق خود تعریفی " حق آب وگل" مدیریت از صفر تا صد صنایع را حق مطلق خود فرض کرده وبدون در نظر گرفتن شرایط ،حقوق سرمایه گذار و مهمتر از همه با پای گذاشتن بر راههای قانونی ومنطقی نظیر مذاکره با مسئولین ،راهی رابرگزیده که نتیجه وخروجی آن آسیب به منافع کلان استان بوده است.

این در حالیست مسئولین امر ضمن محق دانستن ساکنین وبه رسمیت شناختن حق انان برای اشتغال در صنایع وشرکتهای موجود ،این حق را هم برای سرمایه گذاران ومجریان قایل بوده اند تا نیروهای متخصص ،کاربلد،فنی  ومورد وثوق خود را در پستهای کلیدی وتخصصی بگمارند ،بنحویکه نیروهای آماده بکار منطقه از چنین تخصص هایی نیز برخوردار نیستند.

بااین وجود درراستای کمک به توسعه استان ،اطمینان بخشی به سرمایه گذار وفراهم نمودن شرایط برای حضور آنان در پروژه های نفت وگاز وپتروشیمی و صنایع پایین دستی و مهمتر از همه اعتماد بخشی به آنان از حیث سود آوری وامنیت ،مسئولین استان راههای متعددی را برای حذف این سیره ناصحیح ومانع بزرگ بر سر راه توسعه استان از طریق مذاکره با بزرگان ،جلب اعتماد انان از طریق احترام به خواسته ها ومطالبات منطقی اشان ،اعتماد بخشی به آنان در راستای بکارگیری نیروهای آماده بکار بومی در صنایع ،در دستور کار قرار داده اند.

البته درکنار مذاکره و مجاب نمودن مردم ،معتمدین وبزگان مناطق جوار پروژه ها و صنایع تولیدی ،افراد موثر ودستگاههای اطلاع رسان و رسانه ها باید در راستای فرهنگسازی وتعمیق این مهم در بین مردم مناطق مختلف را اجرایی نمایند ،موضوعی که مکمل کار بزرگ نماینده استان درمجلس شورای اسلامی از طریق کنار هم نشاندن سرمایه گذار و بزرگان منطقه و اعتماد بخشی دوسویه عملیاتی ودست یافتنی خواهد بود.

شب گذشته جلال میرزایی ،مدیرعامل پلی پروپیلن را به ایلام دعوت کرد تا باحضور در بین تعدادی از  بزرگان،معتمدین ومتنفذین بخش چوار ،مسایل ومشکلات بوجود آمده ماه جاری بر سر اعتراض بکارگیری نیروهای غیربومی در پتروشیمی ایلام وتاثیرات آن بر فازهای بعدی وصنایع پایین دستی را مورد بررسی قرار دهند.

جلال میرزایی: استفاده از ظرفیت نیروهای بومی در دستورکارقرارگیرد

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی ،در سخنانی لزوم بکارگیری نیروهای بومی منطقه در صنایع در دست اجرا را یاد آور شد وگفت: شرکت های فعال در پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن باید در جذب وبکارگیری نیروهای مورد نیاز خود ،اولویت را به نیروهای فنی ومتخصص بومی بدهند ،البته این موضوع شامل کارکنان فعلی شاغل در  پتروشیمی نخواهد شد.

جلال میرزایی یاد آور شد: به هرحال در سالهای گذشته براساس یک فرآیند استخدامی ،افرادی با شرکت در آزمون وبراساس تخصص به استخدام این مجتمع درآمده اند.در حال حاضر استخراج آمارها بر اساس بومی وغیر بومی کمکی به رفع مشکلات نخواهد کرد ،اما حق مردم این منطقه در خصوص بکارگیری بیکارانشان در صنایع پایین دستی باید به رسمیت شناخته شود

دکترمیرزایی  با اشاره به مطالبات مردم محلی منطقه تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود بر سرراه فعالیت پتروشیمی ایلام به مطالبات مردم محلی بر می گردد ،مردم استان باید این واقعیت را بپذیرند که قرار نیست با احداث یک مجتمع صنعتی در یک محل یا یک شهرستان ،مشکل اشتغال استان  بصورت صد درصدی حل شود.

میرزایی یاد آور شد:بنابراین ریز شدن بر این موضوع به رفع مشکل بیکاری استان کمکی نمی کند. تشدید مطالبات قومی منجر به این خواهد شد که سایر مجتمع های صنعتی موجود در مناطق دیگر استان همین رویه را درپیش گرفته وراه را بر اشتغال نیروهای توانمند و مستعد استان ببندند.

میرزایی گفت: از همه متنفذین،رسانه ها ،فعالین سیاسی واجتماعی انتظار می رود به حل این مشکل و فرهنگسازی در این زمینه کمک کنند.معتقدم که آینده صنعتی شدن استان با نگاههای محلی وطایفه ای به خطر خواهد افتاد.اگر این نگاهها به سایر شهرستانها هم سرایت کند ،فرصت اشتغال نیروهای مستعد وخلاق دیگر مناطق اردست خواهدرفت.

نماینده ایلام گفت: شرکتهای پایین دستی باید به حساسیت های منطقه اهتمام ورزند و در روند بکارگیری و جذب نیروهای غیر متخصص ،حساسیت های محلی ومنطقه ای را لحاظ نمایند .این شرکتها بایستی به گونه ای برنامه ریزی نمایند تا از ظرفیت نیرویی تمامی روستاهای بخش چوار وبولی  به نسبت مساوی بهره گیری نمایند.

میرزایی با تشکر ازهمه بزرگان ومعتمدین و مردم فهیم وقدردان منطقه چوار ،از آنان خواست با یاری سرمایه گذار وکمک به ایشان زمینه توسعه همه جانبه استان وهموار نمودن راه ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به استان را فراهم آورند.

مدیرعامل:سیاست ما استفاده از توان نیروهای بومی است

مهندس یوسفی مدیرعامل طرح پلی پروپیلن نیز لزوم استفاده از ظرفیت های بومی را یاد آور شد وگفت : باعث افتخار است که ظرفیت اقتصادی وسرمایه خود را در خدمت مردم شریف ،فیهم استان ایلام قرار داده ام.

یوسفی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت نیروهای بومی در پروژه پلی پروپیلن جزو سیاستهای کاری این شرکت بوده  واین مهم به تمامی مدیران اجرایی وپیمانکاران ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت پلی پروپیلن ادامه داد: بزرگان ومعتمدین محلی بازوان توانمند شرکت در پیشبرد اهداف وبرنامه ها محسوب می شوند ،دلسوزی وهمراهی آنان در توسعه این شرکت وایجاد سایر صنایع پایین دستی اثرگذاری مثبتی خواهد داشت.

وی تصریح کرد:قطعا از ظرفیت نیروی انسانی بخش چوار در این فاز استفاده خواهدشد.اما گاها ضرورت ایجاب می کند بدلیل نبود نیروی متخصص وکاربلد در منطقه ،از  ظرفیت نیرویی دیگر مناطق استان وحتی خارج استان استفاده شود.

درپایان این نشست صمیمی ،بزرگان ومعتمدین چواربه طرح نکته نظرات خود پرداخته و با قول مساعد همکاری با مدیرعامل این شرکت ،از آنان استفاده از ظرفیتهای ماهر نیرویی منطقه را خوستار شدند . مهندس یوسفی و دکتر میرزایی نظر مساعد خود در خصوص استفاده حداکثری از ظرفیت نیروهای محلی را اعلام نمودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار