با قدم گذاشتن به شهرستان چرداول و با عبور از شهر سرابله به حوزه تحت قلمرو بخشداری زاگرس میرسیم؛ جایی که یکی از دهستان های آن را "بیجنوند" تشکیل می دهد؛ بخشی که 18 روستا را تحت سیطره خود دارد؛ چشم اندازهای طبیعی بکر و بسیار زیبای این مسیر در کنار رودخانه های پرآب و کوه های سر به فک کشیده، سختی طی کردن مسافت طولانی این مسیر را سهل میکند.
کد خبر: ۶۰۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴ 15 May 2018

تابناک ایلام ::بسیاری از روزنامه نگاران و کارشناسان بر این عقیده اند که استان ایلام به واسطه حضور مستقیم در جنگ تحمیلی و مرزی بودن، سالها از قافله ی توسعه کشور عقب مانده است و برخی دیگر پا را فراتر گذاشته و آن را محروم ترین استان کشور می دانند؛ اما با سفر به روستاهایی در همین استان در می یابیم که آنها 18 سال از سایر نقاط ایلام محروم تر هستند.


با قدم گذاشتن به شهرستان چرداول و با عبور از شهر سرابله به حوزه تحت قلمرو بخشداری زاگرس میرسیم؛ جایی که یکی از دهستان های آن را "بیجنوند" تشکیل می دهد؛ بخشی که 18 روستا را تحت سیطره خود دارد؛ چشم اندازهای طبیعی بکر و بسیار زیبای این مسیر در کنار رودخانه های پرآب و کوه های سر به فک کشیده، سختی طی کردن مسافت طولانی این مسیر را سهل میکند.


پس از حدود یک ساعت دور شدن از سرابله و عبور از میان شهر 280 نفری و زیبای "بلاوه تره"، در انتهایی ترین نقطه خاک استان ایلام و محل تلاقی دو رودخانه سیمره و چرداول، دو روستا خود نمایی می کنند؛ روستاهایی با جمعیت قابل توجه، باغهای انبوه میوه و با مردمانی لک زبان و لبریز از مهربانی و مهمان نوازی که در همان بدو ورود با جمله ی " پا. وه. بان. سه رمان. ناینه" بزرگی و شکوه خود را در معرض دید مسافران این دیار می گذارند.


روستاهای "پنج مزرعه" و "جوبشله" به دلیل موقعیت مکانی آنها که در بالا دست سد سازبن به مدت 18 سال محروم از هر گونه خدمات دهی بوده اند، اکنون با منتفی شدن ساخت سد در این منطقه، بارقه های امید و استمداد مردمان این دیار بیش از هر منطقه ی استان مشهود است.


روستاهایی بدون پوشش تلویزیونی، محروم از پوشش آنتن دهی تلفن همراه و با مسیرهای دسترسی صعب العبور، با آسفالت های انجام شده در اوایل انقلاب، مدرسه ای 90 ساله، ساختمان هایی ترک خورده و آوارشده و در حال آوار، کوچه های رنگ و رو رفته و خاکی(گِل آلود)، شیرهایی که در تابستان خالی از آبند، دیوارهایی با نوشته های پر از "مرد عمل، دکتر...؛ حامی محرومان، حاج...؛ فریاد مردم، مهندس... و..." که علاوه بر محرومیت های انباشته، بیشترین خسارت را از زلزله بهمن ماه گذشته دیده اند و بزرگترین دغدغه ی آنان تامین ضمانت های لازم برای گرفتن وام خسارت زلزله و صدور رایگان پروانه ساخت منازلشان بود.


حجم انبوه محرومیت های این روستاها مسئولین شهرستان چرداول را برآن داشته بود تا با دعوت از معاون عمرانی استانداری ایلام، قدم در راه رفع مشکلات مردم این منطقه بگذارند؛ به همین سبب روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه 97 تیمی از مدیران دستگاه های اجرایی به همراه مهندس احمد کرمی با حضور در بین مردم این روستاها و بازدید از نقاط مختلف این منطقه، مصوباتی را در جهت کاستن از محرومیت های انباشته مردم این خطه از استان ایلام تصویب کردند .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام در جمع مردم روستاهای "پنج مزرعه" و "جوبشله" گفت: صبوری و همراهی مردم این منطقه با دولت شایسته قدردانی است.


احمد کرمی، خدمت رسانی به مردم در ساعات اولیه زلزله سال گذشته و بررسی و برآورد خسارت آن را از اقدامات انجام گرفته توسط مسئولین عنوان کرد و افزود: از مجموع 136 واحد خسارت دیده این منطقه، 89 واحد مجدد احداث خواهند شد و مابقی نیز نیازمند تعمیر هستند.


وی، مبلغ کمک دولت به منازل احداثی را 30 میلیون تومان وام با بهره 5 درصد و 5 میلیون تومان کمک بلاعوض اعلام و تصریح کرد: پروانه ساخت منازل مسکونی مردم این منطقه به صورت رایگان صادر و اجرای طرح هادی روستایی دردستور کار بنیاد مسکن قرار خواهد گرفت که انتظار داریم مردم در این راستا مسئولین را همراهی کنند.


معاون استاندار ایلام، مبلغ هزینه شده برای تعویض شبکه برق رسانی و روشنایی معابر 5 روستای دهستان بیجنوند را 2 میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد: مشکل تامین آب شرب روستاهای 5 مزرعه و جوبشله از طریق مجتمع آبرسانی بیجنوند برطرف خواهد شد.


کرمی، رفع مشکل تامین ضامن وام خسارت زلزله را از اولویت ها دانست و گفت: پس از مشورت با مدیران بانک ها مقرر شد که ضمانت ها به صورت زنجیره ای انجام شود، به گونه ای که روستائیان برای اخذ وام های اهدایی دولت به زلزله زدگان، یکدیگر را ضمانت و نیازی به کارمند رسمی نداشته باشند.


معاون عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه در بخش اعتباری و عمرانی توجه ویژه ای به این منطقه خواهیم داشت، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با ارائه خدمات مناسب، بخشی از عقب ماندگی های انباشته این منطقه را جبران کنیم.


وی در بخش دیگری از سخنانش، به اعتبارات اختصاص یافته دولت در بخش اشتغال روستایی اشاره کرد و افزود: دولت تدبیر و امید اعتبارات بسیار خوبی را در بخش توسعه روستایی اختصاص داده است که مردم میتوانند در راستای توسعه باغات و ایجاد اشتغال از این تسهیلات استفاده کنند.


معاون استاندار ایلام، اراضی شیب دار این منطقه را مستعد کشت باغات دانست و گفت: با توجه به همجواری این اراضی با رودخانه های چرداول و سیمره میتوان اقدامات چشمگیری را در حوزه کشاورزی و باغداری انجام داد.
کرمی، یکی از بهترین مزیت های این منطقه را برخورداری از مناظر تفریحی و توریستی بکر و چشم نواز عنوان و خاطرنشان کرد: جاذبه های گردشگری و طبیعی در کنار مردمان تلاشگر و زحمتکش این دیار، در صورت معرفی مناسب میتواند مورد توجه مردم و گردشگران واقع شود.

پس از پایان سخنرانی، کرمی و هیات همراه با پای پیاده از کوچه و خیابان های خاکی و لبریز از محرومیت این روستاها بازدید و با مردمان سختکوش این دیار همسخن شد؛ پیرمردان و پیرزنانی که محرومیت شان را با صدای آرام در گوش معاون استاندار ایلام زمزمه می کردند و او به نشانه ی احترام با خم کردن سر، شنوای درد دل های آنان بود و گهگاهی برخی از مدیران را برای یافتن راه حل مشکلات مردم فرا می خواند.


آسمان رو به تاریکی می گماشت و درد دل های مردمان آن دیار تمامی نداشت؛ گویا برای این سفر و دیدار با مسئولین ارشد استان خیلی منتظر مانده بودند و حساب ویژه ای روی قول های آنان باز کرده اند.


در این بین، مردی میانسال با صدای رسا در بین جمعیت فریاد می زند: "با اینکه از نبود امکانات رنج و مرارت های بسیاری دیده ایم، اما لحظه ای به نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید پشت نخواهیم کرد" و این سخنان مردِ روستایی از آن لحظه تاکنون در گوشم می پیچد...


پایان بخش این دیدار و بازدید، سخنان مردان و زنانی بود که با جمله های: "خه یلی. خوه ش. هاتینه" و "قه ده م. وه. بان. سه رمان. ناینه" به بدرقه ی مسئولین ایستاده بودند... بدرقه ای که گویای سفر یک روزه ی مسئولین به مناطق لک زبان ایلام بود و با جمله ی «شما را به خدا می‌سپارم» احمد کرمی، به پایان رسید.

در آخرین نگاهم به پیرمرد خوش برخورد روستای "جوبشله" ناخودآگاه این شعر را با خودم زمزمه می کنم:
آیینه خواست مثل تو زیبا شود نشد
مانند چشم‌های تو دریا شود نشد
گشتیم کوچه کوچه در این شهر در به در
شاید کسی شبیه تو پیدا شود نشد./م

تهیه کننده :سعید بگ نظری-مدیرمسئول هفته نامه روزنوشت

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار