کد خبر: ۶۰۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶ 14 May 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ گفتگو خبرنگار ما با دکتر غلامرضا غفاری ، معاون وزیر علوم در خصوص علت و عوامل بحث خودکشی و خودسوزی در استان ایلام و برنامه ها و اقدامات وزارت علوم در کاهش اسیب های اجتماعی به شرح ذیل تشریح شده است.

 

با توجه با آمار های سنوات گذشته منبی بر رشد بالای خودکشی و خودسوزی در استان ایلام علت و عوامل وجود این معضلات در استان چه میتواند باشد ؟

 

دکتر غلامرضا غفاری اظهار کرد : وجود این آسیب ها در استان و برخی از ویژگی های آن مربوط به بحث سرزندگی است که به هر حال ایلام یک استان مرزی است و به عقیده ای بنده با توجه به تغییرات وسیع و گسترده ای که به ویژه در دوره بعد از دفاع مقدس و همچنین در دوره ای که کشور در بحث هایی که در مورد توسعه داشته این استان را در معرض یکسری تحولات تازه و جدیدی قرار داده است

وی افزود : این تغییر و تحولات به نوعی با زمینه های فرهنگی و اجتماعی که در استان وجود دارد بی ارتباط نیست .

 

آیا پیشنهاد و راه حلی برای پیشگیری از این آسیب ها برای مدیران ارشد استانی دارید ؟

غفاری افزود : بعضی از دستگاه ها همراه ای لازم در ریشه یابی و کارشناسی در این حوزه با وزارت نداشته اند ، ولی با توجه به بخش و سهمی که دانشگاه دارد و نیاز که ما به آن داریم باید مطالعات وسیع و گسترده ای در حوزه اجتماعی و فرهنگی استان صورت گیرد و همچنین توجه کنیم به بافت اجتماعی و فرهنگی که استان دارد و از این بابت می توان بر اساس یافته ها و نتایجی که به حاصل می شود تصمیماتی را اتخاذ کرد که شاهد کاهش آسیب های اجتماعی باشیم.

 

نظر شما به عنوان یک جامعه شناس علت اصلی آسیب های اجتماعی در استان چیست ؟

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: آسیب های چون خودکشی و خودسوزی ریشه و زمینه ی در عوامل فرهنگی و اجتماعی استان دارد .

 

آیا رشد بیکاری در استان ایلام را می توان یکی از دلایل آسیب های اجتماعی از قبیل خودکشی و خودسوزی دانست ؟

دکتر غفاری ؛ نمی دانم ولی بیکاری بی تاثیر نیست اینکه بیکاری عامل اصلی باشد را نمی شود قبول کرد.

 

استان ایلام را از لحاظ طراز علمی و اجتماعی در سطح کشور چگونه می بیبیند ؟

 

معاون وزیر علوم گفت : ایلام از لحاظ دانشگاهی با توجه به بازده زمانی که در اختیار داشته رشد بسیار خوبی طی کرده است .

 

دکتر غفاری افزود : هم اکنون نیز دانشگاه ایلام دانشگاهی است برخوردار از نیروی های تحصیلکرده و دانش آموخته های خیلی خوبی است و هیئت علمی به نسبتا خوبی را در اختیار دارد و در سطح کشور در واقع نزدیک به دانشگاه های که رتبه بالا دارند، است .

معاون وزیر علوم اضافه کرد : ولی نمی توان انتظار داشت دانشگاهی که مدت کوتاهی است شروع بکار کرده یک شبه بیاید در رده دانشگاه های طراز اول قرار بگیرد ولی نسبت به رشد از به جاهای دیگر بیشتر است و پیشرفت قابل قبولی را داشته است .

 

بخش فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها در کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی چه نقش و اقدامات را داشته است ؟

 

معاون وزیر علوم اظهار کرد : بحث آسیب های اجتماعی و مسائل اجتماعی یک پهنه بسیار گسترده ای دارد و مواردی را که در دانشگاه وجود دارد بی ارتباط با آنچه که در جامعه امروزی با آن مواجه هستیم نیست.

 

وی افزود : اینکه دانشگاه چه تمهیدی را در راستای کاهش آسیب های اجتماعی اندیشیده است ، دانشگاه در درجه اول سعی کرده است که از طریق مجموعه تشکل هایی که در دانشگاه حضور دارند بخصوص تشکل هایی که به صورت مشخص و مستقیم نسبت به بحث مسائل و مشکلات و آسیب های اجتماعی ورود دارند با آنها برنامه هایی داشته باشد و از آنها حمایت هایی را به عمل بیاورد.

 

معاون وزیر علوم اضافه کرد : این تشکل ها با فعالیت هایی که دارند زمینه را برای کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فراهم کنند از طرف دیگر برخی هم مربوط می شود به آموزش، اطلاعات، شناختی که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد .

عفاری افزود : اطلاعات و شناخت از طریق ساختن فیلم های کوتاه، عکس و حتی استفاده از زمینه های دیگر در زمینه حوزه هنری موجود هست که ما آن را در قالب جشنواره ها فیلم های کوتاه و جشنواره عکس که به نوعی دلالت دارند به آموزه هایی که پیشگیرانه و آگاهی دهنده از طریق جراید اقداماتی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها در حال انجام است.

 

آیا طرح ها و برنامه ها مذکور در راستای کاهش آسیب های اجتماعی نتیجه بخش بوده است ؟یا اینکه فقط تئوری بوده نه عملی ؟

 

دکتر غفاری گفت: در واقع این برنامه ها به نشان از مشارکت دانشجویان و ورود دانشجویان دارد چرا که معمولا تجربه نشان داده است که هرچه مشارکت دانشجویان بیشتر باشد آسیب های اجتماعی و مسائل اجتماعی نیز با روند کاهشی مواجه است.

بنابراین وقتی ما کانون ها و تشکل های دانشجویی را حمایت کنیم و آموزش ها و برنامه هایی را که نیاز است در اختیار آنها قرار دهیم و برنامه هایی که برای آنها تدارک دیده می شود به کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کند.

 

در بحث تعاملی بین ادارات ذی صلاح برای کاهش معضلی مثل اعتیاد آیا از طرف وزارت علوم طرح هایی به این دستگاه ها پیشنهاد شده است ؟و آیا از طرح ها و ایده های ارائه شده بهره برداری های لازم انجام گرفته است ؟

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان داشت : در بحث آسیب های اجتماعی ما ارتباطاتی را با شورای اجتماعی کشور و همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر و با کمک آنها و با تعاملی که با داریم به نوعی از امکانات و منابعی که آنها گاهی در اختیار مجموعه قرار می دهند و یا بر مبنای تجربه ای که این دو مجموعه دارد و سعی ما نیز کمک در کاهش آسیب های اجتماعی است ./م

مصاحبه گر : مجتبی قیطاسی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار