گاهی وقت ها بالاترین مقامات اجرایی استان دست به کارهایی می زنند که هرگز فراموش نمی شوند، از یادها نمی روند تا خاطره شگفت بودن تصمیم و کارشان همیشه در ذهن بماند.
کد خبر: ۶۰۴۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ 12 May 2018

تابناک ایلام، نصرت اله احمدی فر ::رفتن برخی فعالان سیاسی از مدیریت ها به بهانه های تعلق خاطر جناحی از مصادر اجرایی و انتصاب برخی دیگر برخلاف همان اندیشه اولین ، پارادوکس عجیبی است که فقط در ایلام رخ می دهد و بس؛ که نشان از عدم بلوغ سیاسی و تاثیر جریان های جانبی دارد، البته اگر نام دیگری بر آن نگذاریم.

این اتفاقات در همه جای ایران هست و در ایلام کوچک ما بعینه تر است. البته در ایلام ما این امر، یک دلیل موجه دارد و آن این است که "سیاست در ایلام چار چوب ندارد" همه آن تعاریف علمی، فنی و تخصصی که علمای علوم سیاسی و جامعه شناسی بیان کرده اند در سیاست استان ایلام شبیه آن چوب نازکی است که دهل نوازان از آن استفاده می کنند و نامش را به زیبایی تام و تمام "ترکه" نهاده اند.

سیاست در استان ایلام مانند سایر ملل پیشرفته شبیه بازی شطرنج نیست که نیاز به تفکر داشته باشد، بیشتر شبیه بازی بومی محلی "دال پران و قولان و زومیشت " است که قدرت بازو را بیشتر می طلبد و هر کس داشت بهتر و هر کس بجای آن هنر و خلاقیت و مدیریت اما زور کمتر داشت، در حاشیه است.

سیاست در استان ایلام به خواب های آشفته ای می ماند که بر اثر پر خوری میهمانی های شبانه و محفل های دوستانه یا کباب های خوشمزه دشت و دمن در خیال نقش می بندد.

متاسفانه احزاب و تشکل های سیاسی در استان ما قائم به فرد هستند و کارکرد جمعی و خروجی مناسب ندارند. سیاست زدگی، جای سیاست ورزی را در استان ایلام گرفته، که حاصلش می شود منافع فردی و گروهی، نه خروجی برای جامعه مدنی و درمان دردهای مردم.

در دنیای سیاست زده و پرتملق استان ایلام واژگان تخریب و تهدید و زنده و مرده باد، نقش کلیدی دارند و بازار تبریک و تشکر بشدت گرم و گیرا؛ به محض این که یک نفر از گروه و دسته ای به جایگاهی می رسد، توان خواندن تبریکات برای کس نمی ماند و کلمات در توانمندی او در فضای مجازی و غیر مجازی به راه می افتد و کافی است این فرد نتواند پاسخ مناسبی به نیازهای افراد گروه و دسته اش بدهد. آن وقت نعل وارونه می شود و در حرکتی چرخشی به مقیاس 180درجه، شروع می کنند به نقد او که ما از روز اول می دانستیم که فرد ناتوان است، کاربلد نیست، منفعت طلب است و حتی در این مسیر گوی سبقت از منتقدان قبلی را نیز می ربایند.

مخلص کلام اینکه قضاوت در دنیای سیاست زده ایلام قضاوت در مورد توانمندی آدم ها نیست، اینکه خلاق است یا برنامه ریز یا سخنور و کاردان، بلکه قضاوت در مورد آن است که این فرد چقدر برای من مفید است، چقدر برای من سودمند است!!

آری بدون هیچ شکی باید گفت واژه غریب "ما" در سیاست "ایلام پر آلام"کلمه مغفولی است که جایش را"من" گرفته است. با این حساب است که نسخه می نویسیم که" سیاست در این استان ایلام نیاز به جراحی دارد تا غده های بدبو و چرکین سیاست زدگی خارج شود."

امروز میتوان به صراحت گفت که ماشین سیاست در ایلام بسختی تصادف کرده و محتاج صاف کاری و رنگ و پولیش است. حضرات سیاستمدار اجرایی ، قطار سیاست در ایلام از ریل خارج شده و نیاز به راننده های ماهری دارد تا این قطار خارج شده از ریل را روی ریل بیاورد ولی نه با این شرایط حاد که همه چیز سیاه و سفید است.

سیاست در "سرزمین کوهستانی خورشید تابان" نیاز به غریق نجات های باتجربه ای دارد که تمامی دریای طوفانی و سیاست زده استان را ببیند نه فقط جایی که مد نظر خود و خویش است. سیاست در "عروس زاگرس" نیاز به خروج از محافل و گعده های کباب خورانه و میهمانی های شبانه دارد. سیاست در ایلام باید به میز احزاب کشیده بشود نه میزهای مدارس، باید در نهادهای سیاسی باشد نه آموزشی!!! رفتار سیاسی باید خردورزانه باشد نه مخرب و تهدید کننده!! سیاست باید معرف افراد لایق باشد نه پلکان صعود لابی گران بی کفایت!!

با شرایط موجود باید گفت: "سیاست در ایلام هیچ حالش خوب نیست. این بیمار تب کرده نیاز به مراقبت دارد. مواظبت نشود به کما می رود. باید مواظب سطح هوشیاری اش باشیم و چه زود دیر می شود." آری هم تباران نیک اندیش ، سیاست با تحکم و تهدید و تخریب و لابی و ایل و قبیله متفاوت است. بیایید باور کنیم و سیاستمدار باشیم تا سیاسی کار.تا درودی دیگر بدرود/م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
معلم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
درود بر شما
الحق که زیبا و متین سیاست در ایلام را به چالش کشیده اید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار