این روزها جهانیان دیدند و شنیدند که چگونه دونالد ترامپ رئیس جمهور روان پریش آمریکا، وقیحانه برای ایران خط ونشان کشید، تهدید کرد، عربده کشید و در حالت سکر و بدمستی جام برجام را برسنگ کوبید تا درنهایت برجام به فرجامی تلخ دچار شود.
کد خبر: ۶۰۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ 12 May 2018

تابناک ایلام، خداداد ابراهیمی::متعاقب آن برخی ازجمله محمدبن سلمان، نتانیاهو ، ترامپ و اپوزیسیون خارج نشین شادمانه هورا کشیدند. برخی سخت سرخورده و غمناک و برخی نمایندگان مجلس نیز پرچم آمریکا را درصحن مجلس به آتش کشیدند. پنج کشور اروپایی هم درنمایشی مضحک ضمن اعلام ماندن دربرجام، ایران را به خویشتن داری دعوت کردند. اما باید اعتراف کرد که نه آن اندوه وشادی و نه این پرچم سوزی و نه همراهی اروپا هیچکدام چینی بندزنِ جام برجام نخواهند بود چراکه برجام از همان ابتدا جسمی بی جان بود و مفاد آن در محاق سیاست بازی های استکباری آمریکا بود. مردم ایران اما به این اقدام آمریکا واکنش محسوسی نشان ندادند.

نه شوکه شدند و نه نگران زیرا از مدت ها پیش منتظر چنین اتفاقی بودند از سوی دیگر سیاست های شکست خورده برجامی داخلی را بارها تجربه کرده اند. اما برخی سیاسیون دیر گاهی ست که نوعی از زندگی برزخی برجامی را برای خود تعریف کرده اند و همه چیز را به زُلف برجام گره زده اند، ساعت زندگی خود را به وقت برجام کوک کرده اند آنان در واقع مرعوب تهدیدات ترامپ بر داربستی از " چه خواهد شدها " آونگ شده اند.

دراین راهگذار باید به یک حقیقت تلخ اعتراف کرد که خواه برجام برجا باشد و خواه نباشد، خواه اروپا برجام را همراهی کند یا نکند ، به علت راهبردهای غلط سیاست خارجی و لغزش های زیانبار دولت ها در اداره کشور، سال هاست که جام جهانبین تعامل با مردم را از کف داده ایم و برجام های زیادی را باشکست مواجه ساخته ایم و مردم را درتنگنا و مخمصه انداخته ایم که نمونه هایی از آن اظهر من الشمس است؛جام برجام آن روزی ترک برداشت که از چپ وراست کشور آوای شوم تفرقه و تشتت دیدگاه به وجود آمد و آتش جنگ قدرت بین جناح های سیاسی ایران روز به روز شعله ورتر شد.

برجام آن زمان نقض شد که سیاستمداران و دولتمردان درآستانه هر انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری درتوافق با نسل جوان، متعهد شدند که اشتغال آنان به سهولت میسر خواهد شد که نشد به عبارتی دیگر سه میلیون بیکار را با وعده های دروغین و شعار های سیاسی ناامید کردند. برجام داخلی ما روزی نقض شد که دولتمردان سال ها شعار آزادی مدنی، رونق مطبوعات مستقل، گردش آزاد اطلاعات، حقوق شهروندی و امنیت اجتماعی را دربوق و کرنا کردند که این مهم نیز عملی نشد که نشد. زمانی که قرار بود نفت برسر سفره مردم بیاید و مردم پس از چند دهه طعم رفاه اجتماعی را بچشند که نچشیدند.

زمانی که قرار بود در دولت اسلامی احدی جرأت نکند به بیت المال دست درازی کند. اما همه دیدند که چگونه مسئولان ارشد در روز روشن از دیوار کوتاه معلم بالا رفتند و ذخیره سی سال عرقریزی اش را مثل آب خوردن بالا کشیدند و آب از آب تکان نخورد. زمانی که قرار بود بانک ها، اسلامی اداره شوند و حرفی از ربا و بهره نباشد اما سال های سال بانکداری برمبنای ربا و استثمار وام گیرندگان فعالیت داشت و دارد و این پروژه ناخجسته تا آنجا پیش رفت که دیگر دزدی های دوسه میلیاردی ، ولع و طمع آنان را ارضا نمی کرد لذا باید بانک می زدند و بانک را یکجا به سرقت می بردند که بردند و تأسف آور آن که خسارات سپرده گذاران غارت شده را از جیب مردم و از حساب بیت المال پرداخت کردند. زمانی که قرار بود تورم مهارشود، گرانی درکارنباشد، بهای ارز ودلار ثابت بماند، پول داخلی تنزل نکند، مسکن ارزان شود، تسهیل درازدواج جوانان صورت گیرد و.... هزاران وعده و وعید که محقق نشد به عبارتی توافق دولت ها با مردم بارها و بارها نقض شد.

این یک واقعیت ملموس است که ما در گذشته شاهد نقض برجام های فراوانی به دست مسئولان داخلی خود بوده ایم. اینک خروج ترامپ از برجام برای مردم چهره تکیده و فقرزده، برای مردم محنت کشیده و زیان دیده و تازیانه خورده ، برای جوانان دانش آموخته بیکارخیلی هم توفیری نمی کند چرا که سال ها پیش با دست خود جام های برجام سرنوشت ساز زیادی را برسنگ کوبیده ایم.
ما خود زده‌ایم جام بر سنگ دیگر مزنید سنگ بر جام./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار