کد خبر: ۶۰۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ 11 May 2018

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد اقدام یکجانبه آمریکا در خروج از توافق هسته ای با ایران موجب مسموم شدن روابط فراآتلانتیک شده و دوستی اروپا با آمریکا لطمه دیده و تاکید کرد: اگر لازم شود برای دفاع از مواضع خود جدال هم می کنیم.

به گزارش ایرنا ، 'هایکو ماس' روز جمعه در گفت و گو با نشریه آلمانی اشپیگل گفت تصمیم آمریکا درباره برجام در بلند مدت به روابط فراآتلانتیک ضربه می زند. وی خاطرنشان کرد می توان تغییر در روابط با آمریکا را احساس کرد که این مساله با خروج آمریکا از برجام بیشتر مشخص می شود و ما در ماههای آینده آماده گفت و گو و مذاکره و درصورت لزوم حتی مناقشه و جدال بر سر مواضع خود هستیم.
از سوی دیگر ، 'نیلس آنن' وزیر مشاور در امور خارجی آلمان که او نیز همانند ماس عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان است در انتقاد از آمریکا فراتر رفت و تصریح کرد: تصمیم آمریکا به خروج از برجام تصمیمی اشتباه بود که پیامدهای جدی بلندمدتی بر روابط ما خواهد داشت.
وی که هفته گذشته در واشنگتن مذاکراتی با مقام های آمریکایی انجام داده بود ، دراین زمینه تاکید کرد: با تاسف باید بگویم که در آمریکا تمایلی برای جدی گرفتن استدلال های متحدان وجود ندارد.
این مقام آلمانی خاطرنشان کرد : مناقشه بر سر توافق هسته ای ایران به یک نقطه عطف در روابط آلمان با آمریکا تبدیل شده و اکنون با سیاست های دونالد ترامپ درباره مسائلی مانند مناقشه تجاری و اکنون بحث توافق هسته ای ، پای منافع اصلی ما در میان است.
به نوشته اشپیگل ، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاش و بررسی راهکارهای محافظت از شرکتهای اروپایی در برابر تحریمهای آمریکا هستند و در همین ارتباط 'گونتر اوتینگر' کمیسر بودجه اتحادیه اروپا به اشپیگل گفت: ما باید به توافق هسته ای پایبند بمانیم و در همین ارتباط باید تا حد امکان از شرکت های اروپایی همکار ایران محافظت کنیم. قرار است وزیران خارجه سه کشور اروپایی در روزهای آتی نشست فوق العاده ای با این موضوع برگزار کنند و درباره گام های بعدی بحث خواهند کرد.
روز جمعه همچنین آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بار دیگر با دفاع از برجام ، تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای را موجب نگرانی و تاسف شدید دانست و گفت: مسلما این توافق آرمانی نیست اما صحیح هم نیست که بطور یکجانبه از توافق مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل خارج شویم. مرکل تصریح کرد: اقدام ترامپ درباره برجام اعتماد به نظم بین المللی را مخدوش کرد.
در همین ارتباط ، 'پیتر آلتمایر' وزیر اقتصاد آلمان نیز امروز جمعه اعلام کرد که کشورش آماده است به شرکت های آلمانی برای ادامه فعالیت تجاری در ایران کمک کند. در پی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام، آلمان، فرانسه و انگلیس به زنده نگه داشتن توافق هسته ای منعقد شده بین ایران و گروه 1+5 وعده دادند.
رئیس جمهور آمریکا سه شنبه این هفته و با وجود مخالفت های جهانی با هر گونه تصمیم یکجانبه، از توافق هسته ای ایران و 1+5 خارج شد. به دنبال این اقدام یکجانبه و غیر قانونی، مقامات و دیپلمات های شرکای برجام دور تازه ای از رایزنیها برای حفظ این توافق را آغاز کرده اند. رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با فرهنگیان از دولت خواستند تضمین های قطعی برای حفظ منافع ایران در توافق هسته ای را از طرف های اروپایی دریافت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار