کد خبر: ۶۰۳۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ 11 May 2018

بیش از پنج هزار نفر از نخبگان سیاسی، هنرمندان و فعالان مدنی آمریکایی حامی صلح با امضای نامه ای خطاب به مردم ایران بابت رفتار خطرناک، اتهامات بی پایه و اساس و تصمیم یک جانبه دونالد ترامپ در خروج از توافق بین المللی هسته ای (برجام) عذرخواهی کردند.

به گزارش ایرنا، در این نامه آمده است: مردم عزیز ایران ما به خاطر تصمیم خطرناک و بی پایه رئیس جمهوری آمریکا در خروج از توافقنامه هسته ای ایران هم پیمان شده ایم که هر کاری که از دستمان بر می آید برای عوض کردن این تصمیم انجام خواهیم داد.

در این نامه افزوده شده است: ما به خاطر اینکه دولت کشورمان، توافقنامه ای فعال را زیر پا گذاشته است که نه تنها آمریکا بلکه فرانسه، روسیه، انگلیس، چین، آلمان امضا کرده و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده بود، شرمساریم. توافقی که ایران آن را اجرا می کرد و می توانست جهان را امن و مردم دو کشور را به هم نزدیک تر کند.

حامیان صلح آمریکایی در بخش دیگری از این نامه تصریح کرده اند: برخلاف رئیس جمهوری کشورمان، ما معتقدیم توافق، توافق است، ما می خواهیم تنش ها در خاورمیانه کاهش یابد و برخلاف رئیس جمهورمان می خواهیم در صلح و آرامش با مردم ایران زندگی کنیم.

در این نامه یادآوری شده است: ما از تاریخ وحشتناک کشورمان آگاهیم و می دانیم دولت ما در امور داخلی کشور شما دخالت کرده است، در مسایلی همچون کودتای 1953 و سرنگونی دولت دموکرات مصدق ، حمایت از صدام در حمله به ایران و فروش تسلیحات شیمیایی به او، سرنگونی هواپیمای مسافربری در سال 1988 و کشتن 290 سرنشین آن.

فعالان مدنی و سیاسی آمریکایی در این نامه خطاب به مردم ایران تاکید کرده اند: ما درک می کنیم که دولت آمریکا حق دخالت در امور داخلی کشور شما یا خاورمیانه را ندارد. ما نباید سلاح را به آنهایی که به نقض حقوق بشر متهم هستند همچون عربستان سعودی و اسرائیل بفروشیم یا نیروهای نظامی خود را برای مبارزه در سرزمین های دور دست اعزام کنیم.

این نامه ادامه می دهد: با تمام معایبی که در جامعه خودمان از نابرابری های گسترده و نژاد پرستی تا یک سیستم سیاسی فاسد متاثر از پول وجود دارد، ما باید درون کشور خود را پاک کنیم به جای آنکه به دیگران بگویم چگونه خود را اداره کنند.

حامیان صلح آمریکایی افزوده اند: ما از سازمان ملل خواستاریم کشور ما را بخاطر نقض توافقنامه هسته ای ایران مجازات کند و از اروپا، روسیه و چین می خواهیم این توافق را زنده نگهدارند؛ ما هم هر کاری که از دستمان بر می آید انجام خواهیم داد تا از این رئیس جمهوری بی قید و شرط خلاص شویم و شخصی قابل اعتماد، با اخلاق و متعهد به دیپلماسی جایگزین او شود.

در انتهای این نامه اظهار شده است لطفا دست دوستی ما را قبول کنید به امید روزی که صلح طلبان بر تفرقه اندازان و نفرت پروران پیروز شوند. با عذر خواهی صادقانه.

این نامه که با هماهنگی برخی از نخبگان سیاسی و گروه های مدنی حامی صلح نوشته شده تا کنون بیش از 5 هزار امضا جمع کرده است که در میان آنها امضای افراد مشهوری همچون جین فوندا هنرپیشه و فعال سیاسی، نوآم چامسکی فیلسوف و نظریه پرداز آمریکایی، الیور استون کارگردان، نویسنده و تهیه کننده آمریکایی، ایو انسلر هنرپیشه، دنی گلاور هنرپیشه و کارگردان به چشم می خورد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه بدون در نظرگرفتن پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خود که آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع صالح 11 بار آن را تایید کرده است، در اقدامی یک جانبه از توافق بین المللی هسته ای ایران خارج شد.

این اقدام با مخالفت گسترده کشورهای مختلف، مجامع بین المللی و نهادهای مردمی مدنی مواجه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار