مدیر مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه تا پایان بهار قیمت مسکن ثبات می‌یابد، گفت: در بازار مسکن حبابی تشکیل شده است که پیش‌بینی می‎شود تا پایان بهار ثبات قیمت مسکن در شهر همدان اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۶۰۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ 09 May 2018
مدیر مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه تا پایان بهار قیمت مسکن ثبات می‌یابد، گفت: در بازار مسکن حبابی تشکیل شده است که پیش‌بینی می‎شود تا پایان بهار ثبات قیمت مسکن در شهر همدان اتفاق بیفتد.

به گزارش ایسنا ،مهدی رضایی با اشاره به اینکه به علت نوسانات نرخ ارز مردم از خرید و فروش مسکن خودداری می‌کنند، اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون قیمت مسکن در شهر همدان ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داشته است که خریداران مسکن منتظر ثبات قیمت در بازار هستند.

مصالح ساختمانی وارداتی؛ عامل تشدید افزایش قیمت مسکن

وی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را از عوامل تشدیدکننده افزایش قیمت مسکن دانست و تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی وارداتی، قیمت تمام شده مسکن تحت‌تأثیر قرار گرفته به‌طوریکه در میل‌گرد و آهن قیمت تعیین‌کننده نرخ ارز است.

رضایی با تأکید بر اینکه صنعت ساختمان ترمینال صنعت در کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: تمام صنایع در تولید ساختمان دخالت دارند و قیمت تمام شده هر یک از صنایع بر قیمت تمام شده مسکن تأثیرگذار خواهد بود.

وی درباره قیمت مسکن در نقاط مختلف شهر همدان، بیان کرد: در سال گذشته تا کنون قیمت مسکن در بالاترین نقطه شهرهمدان به ازای هر متر مربع ۶ میلیون تومان معامله شده و پایین‌ترین نرخ مسکن شهر همدان یک میلیون تومان بوده است.

وام مسکن در فروش ساختمان‌های کوچک تأثیر بسیار داشته است

مدیر مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان درباره تأثیر وام مسکن در رونق بازار، یادآور شد: وام مسکن باعث می‌شود متقاضیان به سمت خرید مسکن تشویق شوند و از طرفی برای سازنده نیز ایده‌آل است چرا که مقداری از سرمایه را از محل وام دریافت می‌کند بنابراین وام مسکن باعث رونق بازار مسکن می‌شود.

وی با بیان اینکه وام مسکن در برخی از ساختمان‌هایی که مساحت ساختمان کم است، تأثیر بسیار زیادی دارد، خاطرنشان کرد: براساس نظر مشاورین املاک وام مسکن در واحد‌هایی که مساحت بالایی دارند، تأثیر نداشته، اما در بافت متوسط و پایین تأثیرگذار بوده است.

رضایی افزود: وام مسکن در مساحت‌های متوسط و پایین ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت ساختمان را تشکیل می‌دهد بنابراین برای خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان بسیار مؤثر است.

عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت مسکن است

مدیر مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه معمولاً مردم قیمت ملک را با نرخ ارز تعیین می‌کنند، بیان کرد: مردم قیمت ملک را با نرخ ارز تعیین می‌کنند در حالیکه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت مسکن است.

وی ادامه داد: سال گذشته که عرضه مسکن زیاد و تقاضا کم بود، بازار مسکن دچار رکود شد، اما امسال تمام ساختمان‌هایی که ساخته شده بود، به فروش رفته است.

رضایی با تأکید بر اینکه قیمت‌گذاری ساختمان باعث تورم می‌شود، گفت: وقتی بازار به مرحله عرضه و تقاضا برسد قیمت‌ها براساس توافق خریدار و فروشنده تعیین می‎شود.

کسانی‌که ساختمان خریداری می‌کنند مصرف‌کننده واقعی نیستند

وی با بیان اینکه کسانی‌که ساختمان خریداری می‌کنند مصرف‌کننده واقعی نیستند، تصریح کرد: به علت کاهش نرخ سود بانکی برخی از مردم پول و سرمایه خود را وارد بازار مسکن کرده‌اند که این موضوع معضلی به شمار می‌رود چرا که سرمایه باید در چرخه تولید به کار گرفته شود.

مدیر مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه عده‌ای چندین واحد مسکن خریداری کرده تا با قیمت بالاتری به فروش برسانند که معضلی برای این بازار خواهد بود، اظهار کرد: سرمایه‌هایی که باید در چرخه تولید به کار گرفته شوند، در بخش مسکن انباشت شده و منجر به تورم می‌شود در حالیکه اگر چرخه اقتصادی رونق یابد وضعیت بازار مسکن نیز بهبود پیدا می‌کند.

فروش ساختمان‌های «خشک» معضل بازار مسکن

رضایی یکی دیگر از معضلات بازار مسکن را فروش ساختمان‌های «خشک» دانست و بیان کرد: با فروش ساختمان به صورت خشک هزینه‌ای که خریدار پرداخت می‌کند بیشتر از هزینه فروشنده است و قیمت تمام شده مسکن برای خریدار بیشتر می‎شود.

وی با بیان اینکه سازندگان ساختمان برای فرار از هزینه‌های جانبی ساختمان را به صورت خشک عرضه می‌کنند، گفت: باید تمامی ساختمان‌ها به نوعی تکمیل شده و تحویل متقاضی داده شوند تا قیمت مسکن کم شود.

رضایی درباره تأثیر مسکن مهر در رونق بازار مسکن، تصریح کرد: مسکن مهر بهترین طرحی بود که ارائه شد، اما زمان مطالعه و کارشناسی آن کم بود به‌طوریکه این طرح به نفع اقشار کم‌درآمد کشور بود، اما زمان باعث گران شدن مسکن و تأخیر در تحویل شد.

وی افزود: عمده‌ترین مشکل مسکن مهر دخالت سازنده‌هایی بود که از مسکن سررشته نداشته و مجتمع‌های چند ۱۰۰ واحدی را ساختند که بعضاً در کیفیت مطلوبی ارائه نشد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان خاطرنشان کرد: در تعدادی از تعاونی‌های مسکن مهر به علت اختلافات داخلی هیئت مدیره، پروژه زمین‌گیر شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار