زوال عقل در بخشی از مغز که به ما دستور دنبال کردن اتفاقات اطرافمان را می دهد، تغییر ایجاد می کند. بدون این پیام های ناخودآگاه از مغز، افراد چشم های خود را دیگر چندان حرکت نمی دهند.
کد خبر: ۶۰۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸ 06 May 2018

همانند بسیاری از بیماری های دیگر، زوال عقل نیز هرچه زودتر تشخیص داده شود، مقابله با آن نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت. با آغاز روند افول حافظه، هرچه این شرایط نادیده گرفته شود به بهبود و از بین رفتن آن کمکی نمی کند.

از نشانه‌های عجیب ابتلا به زوال عقل

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هلثیر تاک"، تشخیص زودهنگام این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد تا روند پیشرفت بیماری را کند کرده و حتی در برخی موارد آن را به توقف نزدیک کنید. این شرایط گزینه های درمانی بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

در ادامه هفت نشانه هشدار دهنده ابتلا به زوال عقل که ممکن است کمتر با آنها آشنا باشید، ارائه شده اند. این نشانه های عجیب در واقع بسیار شایع هستند، اما نادیده گرفته می شوند.

عدم استفاده از سخنان طعنه آمیز

حتی افرادی که چندان از سخنان طعنه آمیز استفاده نمی کنند، به طور معمول زمانی که آنها را می شنود آگاه بوده و ممکن است واکنش نشان دهند.

اما بنابر گزارش دانشگاه کالیفرنیا، افرادی که در مراحل اولیه زوال عقل قرار دارند، اغلب توانایی خود در بیان یک سخن طعنه آمیز یا درک آن را از دست می دهند.

پس اگر یکی از اعضای خانواده یا دوستان شما به ناگاه دیگر توجهی به سخنان طعنه آمیز یا جک ها ندارد یا از آنها استفاده نمی کند، این می تواند یک نشانه هشدار دهنده در نظر گرفته شود.

زل زدن

این نشانه ممکن است برای فرد مبتلا محسوس نباشد، اما نادیده گرفتن آن برای دیگران دشوار است.

زوال عقل در بخشی از مغز که به ما دستور دنبال کردن اتفاقات اطرافمان را می دهد، تغییر ایجاد می کند. بدون این پیام های ناخودآگاه از مغز، افراد چشم های خود را دیگر چندان حرکت نمی دهند.

اگر فردی به دوردست زل می زند و چشم های وی به حرکات اطراف واکنشی نشان نمی دهند، بهترین گزینه مراجعه به پزشک در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بررسی دقیق‌تر شرایط است.

تغییر در قدرت بینایی

افراد بسیاری که در مراحل اولیه زوال عقل قرار دارند، دشواری در اندازه گیری فاصله ها، تشخیص رنگ ها، یا خواندن را گزارش می کنند. برای برخی افراد این تغییرات در بینایی می تواند به بروز مشکلاتی در زمان رانندگی منجر شود.

این قبیل علائم می توانند نشانه هایی از کاهش قدرت بینایی مرتبط با افزایش سن نیز باشند. در نتیجه، اگر آنها را تجربه می کنید، اما علائم دیگری وجود ندارند، احتمالا جای نگرانی وجود ندارد.

مراجعه به چشم پزشک می تواند به روشن شدن ماجرا کمک کند. همچنین، شما می توانید با مراجعه به پزشک شرایط زوال عقل را نیز مورد بررسی قرار داده تا هرچه بیشتر خیالتان آسوده شود.

تغییر در عادات غذا خوردن

تغییرات غیر منتظره و متمایز در عادات غذا خوردن یک فرد می تواند زنگ هشدار را برای زوال عقل به صدا آورد.

به عنوان مثال، پژوهشگران ژاپنی طی یک مطالعه دریافتند افراد بسیاری در مراحل اولیه زوال عقل ناگهان با افزایش هوس برای خوردن خوراکی های شیرین مواجه می شوند، در شرایطی که تا پیش از آن این گونه نبوده اند.

چگونگی ثبت و پردازش عطر و طعم در مراحل اولیه ابتلا به زوال عقل تغییر می کند. از این رو، اگر به ناگاه هوس خوردن غذاهای شیرین در شما بیشتر شده است به هر گونه نشانه های هشدار دهنده دیگر نیز توجه داشته باشید.

تغییرات در چگونگی درک مزه می تواند تشخیص فساد غذا را نیز دشوار کند. اگر یکی از عزیزانتان غذای تاریخ مصرف گذشته مصرف می کند، زمان مراجعه به پزشک و بررسی دقیق‌تر شرایط فرا رسیده است.

سرقت از مغازه ها

اگر یکی از دوستان یا عزیزانتان به ناگاه سرقت از مغازه ها را آغاز کرده است، این می تواند نشانه بسیار خوبی از ابتلا به زوال عقل باشد.

مطالعه ای که در نشریه JAMA Neurology منتشر شد، نشان داد که رفتارهای مجرمانه خفیف، مانند سرقت از مغازه ها یا تجاوز به ملک افراد دیگر، یکی از نخستین نشانه های زوال عقل در 14 درصد از بیماران بوده است.

یکی از نخستین اثرات زوال عقل ایجاد تغییر در بخشی از مغز است که ما را قادر به رعایت قوانین و مقررات می سازد. بدون این قید و بندها، سرقت از مغازه و اعمال مجرمانه دیگر تبدیل به عادت می شوند.

زمین خوردن های بیشتر

بیشتر افراد زمانی که جای کلیدهای خود یا یک قرار ملاقات را فراموش می کنند، نگران نخستین نشانه های زوال عقل می شوند. اما مشخص شده است که زمین خوردن های مکرر می تواند نشانه هشدار دهنده چشمگیرتری باشد.

مطالعات نشان داده اند افرادی که در مراحل نخست زوال عقل قرار دارند با مشکلات بیشتری در زمینه تعادل مواجه می شوند و ممکن است بیشتر زمین بخورند. و این علائم اغلب بسیار پیش‌تر از محسوس شدن از دست دادن حافظه رخ می دهند.

مشکلات حفظ تعادل با افزایش سن چندان غیر عادی نیستند، از این رو اگر با علائم دیگر زوال عقل مواجه نیستید ممکن است انجام تمرینات تعادلی به بهبود این شرایط کمک کند.

ناآگاهی از مشکلات حافظه

پژوهشگران در دانشگاه مک گیل طی یک مطالعه دریافتند افرادی که از مشکلات حافظه خود آگاه هستند در حقیقت احتمال کمتری دارد با زوال عقل مواجه باشند. پروتئین مشابهی که به زمین خوردن های مکرر منجر می شود، می تواند مغز را از ارائه سیگنال های نشان دهنده از دست دادن حافظه باز دارد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان بیش از یکی از علائم عجیبی که به آنها اشاره شد را تجربه می کنید، این شرایط را نادیده نگیرید. مراجعه به پزشک در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین گزینه است. هرچه بیماری زودتر تشخیص داده شود می تواند به کند کردن پیشرفت آن کمک کند و استقلال خود را برای سال های بیشتری حفظ کنید./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار