در حالی که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تلاش می کند، زمینه های لازم را برای جلوگیری از خروج ترامپ از برجام فراهم کند، اما دلیل اصلی سفر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان جلوگیری از بروز جنگ تجاری در حوزه آتلانتیک و نگرانی از مسائل مربوط به صادرات این کشور بود.
کد خبر: ۵۹۷۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ 28 April 2018

به گزارش تابناک : 'لوییس گولینو' تحلیلگر مسائل اروپا، روابط خارجی آمریکا و امور ترانس آتلانتیک در گزارشی با عنوان 'جابجایی نقش آلمان و فرانسه در دیدار از واشنگتن آشکار شد'، افزود: سفرهای هفته جاری مکرون و مرکل دو رهبر برجسته اروپایی به واشنگتن بر تغییرات چشمگیر در اروپا و ارتباطات ترانس آتلانتیک در سال گذشته تاکید دارد.
در ادامه مطلب آمده است: پاریس امروز به عنوان قوی ترین عضو اتحادیه اروپا ظاهر شده و قطعا شریک ترجیحی واشنگتن خواهد بود. در این شرایط، فرانسه جایگزین آلمان شده است، کشوری که با باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا ارتباط بسیار گسترده ای داشت و نقش بسزایی در اتحادیه اروپا ایفا می کرد. 
دلایل این تغییر نقش، که ممکن است گذرا باشد، در تحولات اخیر فرانسه و آلمان و در راه های متفاوتی که دو رهبر در روابط خود با ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ پیش گرفته اند، ریشه دارد و چالشی جدی برای نظم جهانی در دوران پسا جنگ به وجود آورده است. 
این جابجایی نقش را می توان حتی در نحوه بازدید این دو رهبر مشاهده کرد، به گونه ای که دیدار مکرون با میزبانی بسیار گسترده ترامپ روبرو شد، اما سفر مرکل از واشنگتن فقط سه ساعت به طول انجامید. 
هرچند هر دو رهبر اروپایی برنامه کاری مشابهی را در واشنگتن دنبال می کردند، اما مرکل به گونه ای عمده برای جلوگیری از جنگ تجاری در حوزه آتلانتیک به ویژه با تمرکز بر نگرانی های مربوط به صادرات کشورش به دیدار ترامپ رفت. حال آنکه مکرون تلاش می کرد، تفکر ترامپ را در مورد موضوعات سوریه و تغییرات اقلیمی به سوی معاهده هسته ای ایران و همکاری های چندجانبه معطوف کند.
از سوی دیگر، در حالی که موضع مرکل در آلمان و اقتدار وی در اروپا به دلیل سیاست درهای باز تا حدودی به چالش کشیده شده، مکرون پس از انتخابات شگفت آور ماه مه سال گذشته تبدیل به یکی از قوی ترین روسای جمهور شده است.
اندیشکده شورای آتلانتیک ادامه داده است: باید خاطر نشان کرد که رهبری کشورهای غربی، یکی از نگرانی های عمده غرب است و این نگرانی ریشه در بی تفاوتی ترامپ یا مخالفت وی با ارزش ها و هنجارهای این سوی کره زمین دارد. برخی تحلیلگران بر این باورند این نقش حالا به مرکل واگذار شده است. با این حال به گفته کارشناسان اروپایی، آلمان قدرت نظامی لازم برای ایفای این نقش را ندارد. 
در میان این خلاء، رهبر جاه طلب و جوان فرانسه که به عنوان قهرمان نظم جهانی لیبرال علیه چالش های نابرابری گرایی و پوپولیسم خود را نشان داده، ظهور کرده است. 
پس از سخنرانی مکرون در کنگره، 'استیون اشمیت' که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 کارزار انتخاباتی 'جان مک کین' سناتور جمهوریخواه را اداره می کرد، توییت کرد: 'کاملا روشن است مکرون رهبر جهان است. ترامپ این شغل را از دست داد.'
مکرون و مرکل دو رویکرد متفاوت نسبت به ترامپ در پیش گرفته اند. در حالی که رئیس جمهوری فرانسه تلاش می کند، زمینه های توافق را با ترامپ در بخش های مختلف بدست آورد، صدراعظم آلمان به رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد حمایت تحت شرایط احترام این کشور به ارزش های سنتی لیبرال را داده است. 
همچنین مکرون تلاش می کند از ارتباط نزدیک خود با دولت ترامپ برای جلوگیری از خروج واشنگتن از معاهده هسته ای ایران و نظم جهانی دوران پساجنگ استفاده کند، رئیس جمهوری فرانسه در همین حال موضع عمومی خود را در سخنرانی کنگره آمریکا تغییر داد و در آن نقد مستقیم و دقیقی را متوجه دیدگاه و سیاست های ترامپ نکرد. 
از سوی دیگر، در حالی که به نظر می رسید رئیس جمهوری فرانسه موفق به متقاعد کردن ترامپ برای ماندن در توافق هسته ای با گنجاندن بخش هایی در مورد موشک های بالستیک و مواضع منطقه ای ایران شده است، وی به خبرنگاران گفت می ترسد که رئیس جمهوری آمریکا در این توافق نماند. از طرفی مرکل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در کاخ سفید برجام را نه یک توافق کامل بلکه بهتر از هیچ توصیف کرد و گفت: اهداف منطقه ای ایران باید محدود شود. 
وی در ادامه دیدگاه خود را در مورد همکاری اتحادیه اروپا تکرار کرد و افزود: 'آلمان و اروپا باید دست به دست هم دهند و به ایالات متحده تکیه نکنند'.
اکنون باید ببینیم چگونه مکرون در ادامه دستور کار خود و به دنبال روابط نزدیک پاریس و واشنگتن می تواند روی موضع ترامپ در مورد برجام تاثیرگذار باشد. 
شورای آتلانتیک در پایان نوشته است: هرچند نباید قدرت آلمان و مرکل در اتحادیه اروپا و نفوذ آن بر سایر اعضای اتحادیه را دست کم گرفت، اما وی و رئیس جمهوری آمریکا باید در آینده در هر جایگاهی که باشند میان خود پیوند عمیق تری ایجاد کنند. 
***اندیشکده شورای آتلانتیک سال 1961 در واشنگتن دی سی بنیان گذاشته شد و تمرکز این مجموعه بر روابط بین الملل است. این اتاق فکر به منظور همکاری بیشتر آمریکای شمالی با اروپا پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و هم اکنون 'جان هاتسمن' رئیس هیات مشاوران شورای آتلانتیک است. 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار