کد خبر: ۵۹۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ 23 April 2018

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به بارش‌های کشوردر روزهای گذشته تاکید کرد: این بارش‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند نجات‌بخش کشوراز خشکسالی شدید باشد چون افزایش دما باعث ذوب شدن ذخایر برفی در ارتفاعات شده است.

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که کلیه ذخایر برفی در کوه‌های زاگرس و البرز از دست رفته است بنابراین با آگاهی نسبت به این وضعیت بارش‌ها، باید در مورد شرایط آبی کشور در طول فصل تابستان هوشیارتر عمل کنیم.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: از ابتدای مهر ۹۶ (شروع سال زراعی) تا آخر فروردین ۹۷، کل کشور ۱۱۳.۲ میلی‌متر بارش دریافت کرده است و با توجه به اینکه بارش کشور در مقیاس بلندمدت ۱۹۴.۵ میلی‌متر است، در بازه هفت ماهه گذشته نسبت به بلندمدت حدود ۴۱.۸ درصد کاهش بارش داریم.

امسال نسبت به سال قبل ۳۲ درصد کاهش بارش داریم

وی ضمن مقایسه بارش امسال با سال گذشته گفت: در مدت مشابه سال گذشته در کل کشور ۱۸۶.۳ میلی‌متر بارش داشتیم بنابراین در سال جاری نسبت به سال قبل ۳۲.۲ درصد کاهش بارش ثبت شده است.

سیستان و بلوچستان و کرمان در صدر کم‌بارشی

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه استان‌های کم بارش کشور را طی ماه‌های گذشته اعلام و اظهارکرد: از ابتدای سال زراعی تا آخر فروردین استان سیستان وبلوچستان ۷۵ درصدکمبود بارش داشت. استان‌های کرمان، هرمزگان و کهگیلویه وبویراحمد به ترتیب ۷۱، ۶۸ و ۶۳ درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت داشتند.

به گفته ضیاییان، طی هفت ماه گذشته تعداد محدودی از استان‌ها شرایط ترسالی را تجربه کردند که استان‌های آذربایجان شرقی ۱۲.۴ درصد و آذربایجان غربی ۱۱.۹ درصد افزایش بارش داشتند اما متاسفانه ذخایر برفی در همین استان‌ها به دلیل افزایش دما زودتر از موعد ذوب شده است و احتمال دارد برای فصل تابستان شرایط سختی را برای این استان‌ها به وجود آید.

افزایش ۱.۸ درجه‌ای دما در کشور نسبت به بلندمدت

این کارشناس سازمان هواشناسی در ادامه شرایط دمایی کشور را نیز در هفت ماهه گذشته ارزیابی کرد و گفت:‌ از ابتدای سال آبی (اول مهر ۹۶) تا انتهای فروردین ۹۷ کل کشور ۱.۸ درجه سلسیوس افزایش دما داشت که با توجه به افزایش میزان تبخیر، وضعیت خشکسالی را در اغلب مناطق کشور به شرایط حساسی رسانده است.

افزایش دو درجه‌ای دما در اولین ماه سال ۹۷

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت دمای کشور در اولین ماه سال ۹۷ اظهار کرد: در فروردین ماه کل کشور ۲.۱ درجه سانتیگراد افزایش دما را تجربه کرد که استان‌های آذبایجان غربی و کردستان نسبت به بلندمدت به ترتیب با ۳ و ۲.۸ درجه سانتیگراد افزایش دما داشتند.

ضیاییان در پایان با اشاره به کم آبی شدید در سال آبی ۸۷-۸۶ گفت: در آن سال کل بارش کشور تنها ۱۳۸ میلی‌متر بود و این نگرانی وجود داشت که سال آبی جاری از سال ۸۶ نیز خشک‌تر باشد، اما خوشبختانه بارش‌های اخیر امیدی را در ما ایجاد کرد و احتمال دارد که امسال نتواند رکورد کم‌بارشی سال ۸۶ را بزند که امیدواریم همین طور باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار