این موضوع از احساس نیز فراتر رفته است ،بلکه به عینه مشهود است جمعی ثناگو که از رسیدن به مطامع ناچیز دنیوی نظیر پست ومقام از یک کانال مایوس شده اند ،فرصت را مغتنم شمرده وبا افتادن در کانال دیگری ،نهایت تلاش و زور خود را برای رسیدن به اهدافشان به کاربسته اند. که نمایش مداحی وثناگویی بیش از حدا نتظار جامعه و دست به تخریب دیگر چهره های استان در راستای خوشایند کانال جدید آخرین تیرهای ترکش آنان برای رسیدن به مقام وجایگاه است.والبته فضایی که برخی از چهره های نپخته برای این وضعیت ایجاد کرده اند در تشدید این وضعیت بی تاثیر نیست.
کد خبر: ۵۹۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ 22 April 2018

تابناک ایلام ::یکی از صفات ناپسند و متاسفانه در حال گسترش در محیط های اداری تملق گویی و ثناگوی است. این اصطلاح به تمجید بیش از حدی اطلاق می شود که گوینده اعتقادی به آن ندارد و از طرفی تمجید شونده هم مستحق این صفات نیست. در یک طرف تملق ستایش گری قرار دارد که به دلیل سست عنصری ، بی ایمانی و تلاش برای گمراه کردن مافوق مبادرت به تملق نموده و در طرف دیگر مدیر و یا مسئولی قرار دارد که بناست با لفاظی ، چرب زبانی و ستایش های بی اساس در دام متملق و ستایش گر موقعیت طلب قرار گیرد.

البته از زاویه ای دیگر مرز تملق و رعایت ادب هم وجود دارد که شناسایی مواضع متملق را در برخی مواقع با مشکل مواجه می کند.
مطالعه متون دینی و وروایات معتبر نشان میدهد که زشتی این پدیده از نظر دین اسلام وبزرگان دینی به اثبات رسیده است ،اما اینکه در این دوره با علم به مواضع دینی وبزرگان دین ،جمعی به این سو گرایش پیدا کرده ودر راستای نهادینه کردن این پدیده زشت در جامعه خصوصا در بین مدیران دستگاههای اجرایی تلاش می کنند جای تاسف وشگفتی دارد.

 به عنوان نمونه نبی مکرم اسلام(ص) چنان از رواج و آسیب فرهنگ تملق گرایی نگران بودند که فرمود به صورت تملق کنندگان خاک بپاشید و یا امیر المومنین(ع) در مواجهه با مردی که در ستایش از ایشان افراط می کرد در حالی که در دل امام را متهم می کرد فرمود ساکت شو، من کمتر از آن هستم که میگویی و بالاتر از آن هستم که در دل میپرورانی.

از این دست مواضع در سیره پیشوایان دین و مدیران لایق و هوشیار قابل رویت است چنان که امام خمینی (ره) بارها با این دست افراد متملق برخورد می فرمود و مقام معظم رهبری نیز بارها نسبت به ستایشگری های متملقانه عکس العمل نشان دادند و به عنوان نمونه، ایشان در دیدار نمایندگان مجلس دوره هفتم(٢٧/٣/٨٣) در برابر اظهارنظری مبنی بر ذوب در ولایت و... فرمودند استفاده از این تعبیرات باعث تضعیف میشود و بهانه ای برای سوء استفاده مخالفان است و همه باید ذوب در اسلام باشیم و ولایت هم باید ذوب در اسلام باشد.

لذا توجه به این مهم ضروری است که اسلام زمانی از محتوا خالی می شود که اداره امور به دست کسانی بیفتد که در دام متملقین قرار گیرند و سرمست مدح و ثنا شوند و توکل و اعتقاد به خداوند را از دست بدهند.

آنچه مسلم است این که در یک فضای متملقانه ، بیشترین خطر، مسئولین و مدیران را تهدید می کند که اگر تسلیم تمجیدهای بی مورد شوند اولا زمینه ای برای هرگونه سوء استفاده را در تصمیم سازی های کلان ، عزل و نصب ها و مدیریت ها برای افراد ضعیف النفس فراهم می نمایند و از طرفی موجبات بروز هرج و مرج در اجتماع فراهم خواهد شد.

لذا مدیران در برخورد با این گونه افراد باید با مدیریت و هوشمندی رفتار نمایند که البته بهترین رفتار نیز در سیره بزرگان دین ترسیم گردیده که نه با تندی رفتار بشود که باعث طرد گردد و نه این که میدان را مهیای تاخت و تاز این گونه افراد متملق و سست عنصر نمود.

اخیرا به تبع ظهور وبروز این آسیب خطرناک در اداره کشور ،مدتی است که استان ایلام بنا به دلایل کاملا مشخصی که "حب پست ومقام ،کسب جایگاه اجتماعی ودر پس آن منافع اقتصادی " سرآمد این علل به شمار می آیند ،فضایی سرشار از تملق وثناگویی  توسط عده ای سست عنصر وضعیف النفس در محیط های مجازی وحقیقی در مدح وستایش مدیران ارشد استان شکل گرفته است که صرف نظر از زشتی آن از نظر اسلام ،شکل نازیبا واما قریب به دوران سلاطین وطواغیت را دراستان به نمایش گذاشته است.

این موضوع از احساس نیز فراتر رفته است ،بلکه به عینه مشهود است جمعی ثناگو که از رسیدن به مطامع ناچیز دنیوی نظیر پست ومقام از یک کانال مایوس شده اند ،فرصت را مغتنم شمرده وبا افتادن در کانال دیگری ،نهایت تلاش و زور خود را برای رسیدن به اهدافشان به کاربسته اند.

نمایش مداحی وثناگویی بیش از حدانتظار جامعه و دست به تخریب دیگر چهره های استان در راستای خوشایند کانال جدید، آخرین تیرهای ترکش آنان برای رسیدن به مقام وجایگاه است.والبته فضایی که برخی از چهره های نپخته برای این وضعیت مهیا  کرده اند در تشدید این آن بی تاثیر نیست.

چرایی ومصادیق

معرفی مصادیق وعنوان نمودن چرایی ظهور وبروز این وضعیت زشت دراستان وعلل  سوق دادن آنان به سمت وسوی ثناگویی در اثبات چرایی شکل گیری این پدیده کفایت می کند؛

-وقتی فردی سیاسی که مثلا عنوان اصلاح طلبی را با خود به یدک می کشد ،به اصول اخلاقی فعالیت سیاسی در طیف اصلاح طلبی اشناست ،می داند که در مرام اصلاح طلبی اخلاق و رعایت ادب واحترام وپرهیز از تخریب حرف اول رامی زند ،خود اهل قلم است وعمده مطالبش را با احادیث و مصادیق دینی آغاز می کند .

حال وقتی چنین فردی در همان ابتدای راه با  چشم انداز رسیدن به پست ومقام در صف هواداران کاندیدای همفکر قرار می گیرد ،اما با روشدن دست و مشخص شدن هدفش از فعالیت ها کنار زده می شود ،ایا انتظار نمی رود همین فرد با بروز اختلاف با  نماینده و احساس سرخوردگی از نیل به اهدافش ،ثناگو ومداح مدیرارشدی شود که احساس می کند قدری هم با نماینده اختلاف نظر پیدا کرده است؟اینجاست که اصل " دشمن دشمن ما دوست ماست " موضوعیت می یابد.

آیا چنین فردی که در حضور نماینده عالی دولت در سفر شهرستانی به شهرش ،از هر مدح وثنایی نگذشته است و با سخنان سراسر متملقانه ،براحتی صاحب ملک ری می شود! براحتی خوردن یک لیوان آّب وعده مدیریت یک اداره به وی داده می شود! حتی مدیر ارشد استان بخاطر ایشان با مدیرکل دستگاه کل کل هم می کند ،دیگران نباید به این شیوه روی آورند ؟

آیا این فرد حق ندارد برای عرض ارادت بیشتر و اثبات جان نثاریش ،بدیهی ترین اصول فعالیت در حزب سیاسی متبوع یعنی "اخلاق ورازداری" را زیرپا گذاشته ،وحتی از ذکر مکالمات تلفنی واسرار شخصی هم صرفنظر نکند!وای بر حال وروز سلطانی که چنین افرادی مداح ایشان شوند،البته باید مداحی های ایشان در روز تودیع "مروارید" برای اثبات عدم پایبندی و وفاداری این چنین افرادی شاخص ومعیار سنجش وفاداریشان قرار می گرفت که نگرفت !

_آیا فردی که تا همین چند صباح پیش برای رسیدن به جایگاه فرمانداری یک شهرستان ،دهها وبلکه صدها رابط وضابط فرستاد اما نماینده تمکین نکرد ! روزانه دهها استیکر گل وقلب و بوسه روانه پی وی آقای نماینده کرد اما مثمر ثمر واقع نشد ، با ظهور اولین اختلاف نظر بین نماینده واستاندار ،کانال را برای رسیدن به منافع و جایگاهش مناسب تشخیص داده وبرای اثبات مثلا وفاداریش به تشکیل کانال هواداری و و .. روی آورد و حتی سرفه آقای استاندار رادر فضای مجازی منتشر کند !متملقانه به ثنای ومدح ایشان روی آورند وبرای خوشایند تیم !! از هر تخریبی فروگذار نکند ،براحتی نامه انتقال دائمش به وزارت کشور امضاء شود ،حق ندارد برای اثبات جان نثاری وارادتش به روی منتقدین چنگ اندازد ؟! تازه تراینکه تا ماهها بعد از  پرواز استاندار پیشین از ایلام ،پذیرش استاندار جدید برایش قابل هضم نبود! حال کمپین های " مروارید بمان " پیشکش!

-آیا فردی که به هر دری زد تا استخدام او از روز مزدی به قرار دادی تغییر وضعیت یابد ،اما وقتی که از نماینده ناامید شد به دامن همان تیم پیش گفته شده افتاد وبا تشیکل یک کانال ،فضای مجازی استان را به قرق خود دراورد ،به لطف این کانال و مدح گویی ها ،هم تغییر وضعیت یافت وهم از کرم ایشان یکی از اعضای خانواده اش مشاور جوان فرماندار شد ! آیا این فرد حق ندارد ،مداحی هایش را دو چندان کند یا کمر همت را برای تخریب نماینده قانونمند سفت ومحکم ببندد؟! اصلا آیا با مشاهده چنین وضعیتی ،جوان تحصیلکرده بیکاری که صدهها درب را کوبیده اما نتیجه نگرفته است چکارباید بکند؟ آیا مداحی وتشکیل کانال  برای تخریب نماینده و اطرافیانش کم هزینه تر نیست ؟!

_آیا افراد دیگری که هنوز معنای سیاست را نفهمیده ودر جوانی خود سیر می کنند ،به برکت رابطه و برخورداری از حمایت حلقه وتیم ،حکم مشاوری دریافت می کنند و فضا رابرای عرض اندام مهیا می بیینند! از هیچ به همه چیز رسیده اند ،حق ندارند در مدح وستایش آقای خویش ! کانال تشکیل دهند ،در فضای مجازی تاخت وتاز کنند!مجری دستور رییس حلقه باشند و هر آنچه که او خواست کپی پیست کنند ! تخریب کنند ،توهین کنند؟! آیا دیگر جوانان حق ندارند برای رسیدن به جایگاه وپرستیژ اجتماعی که هزینه آن ایجاد یک کانال تلگرامی است ،به این وادی ورود کنند ،توهین وتخریب نماینده را چاشنی کار کنند وتمام!!؟؟

ودهها مورد مشابه همین موارد که مجال پرداختن به آنها نیست!!

بنظر شما چرا نقطه اشتراک همه این افراد ،توهین به نماینده اصلاح طلب استان وتخریب ایشان است ؟!راستی چرا؟ قضاوت باشماست.....

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
درود بر شما ، با مطلب زیبایی که متناسب با اوضاع و احوال مدیران امروز استان ما می باشد .
جاودان خرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
از نظر این بنده حقییر وکمترین در درگاه ذات اقدس باریتعالی هیچ تفاوتی مابین فردی که به خاطر منافع حداقلی دنیایی به هر دریوزگی ومدح وثنای سایر مخلوخات خدا می پردازد با کسی که تشنه مدح وثنای دیگران هست وجود ندارد اولی تشنه پست ومقام ومال دنیا دومی تشنه رفع کمبودهای شخصیتی ودولا راست شدن های سایر مخلوقات خدا غافل از اینکه همه ما مخلوق آن یگانه عالم هستی هستیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
این بازار بسته شدنی است ....هر روز داغتر می شود ........نان در این بازار است ........پاچه خواری .تملق گویی .بقیه ول معطلی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار