اینکه عده ای ناجوانمردانه بر وی تاخته ورفتار ش را انتخاباتی قلمداد می کنند ،ریشه دار است وریشه اش را هم در حلقه های محفلی باید جستجو کرد که این روزها در پشت افراد خاص سنگر گرفته و عامدانه در مسیر ذبح شخصیت ایشان گام برمی دارند ،اما نه میرزایی کاندیدای مجلس می شود ،وبه یقین نه کسی بر قطار ایستاده سنگ می زند!
کد خبر: ۵۹۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ 21 April 2018

تابناک ایلام::یکی از موضوعات مناقشه برانگیز این سالهای استان ایلام ،نوع نگاه مردم به وظایف نمایندگی ،شیوه نماینده گزینی در استان وانتظارات وتوقعات آنان از وکلایشان ومهمتر از همه وعده وعیدهای خارج از توان ووظیفه نمایندگی بوده است . با بررسی کارکرد وضعیت نمایندگان ادوار استان می توان بر این نکته اجماع کرد که  یکی از علل اصلی عدم توفیق نمایندگان برای راهیابی مجدد  به مجلس ویا تبدیل یاران واعوانشان به مخالفین درجه یک را می توان در این علل یافت  .

شاید بی راه نگفته باشیم که برای  اولین بار در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی ، تغییر نگاه غالب نخبگان و سیاسیون وبخشی از بدنه اجتماعی بر شیوه نماینده گزینی خط بطلان نسبی کشید واز دلِ اجماع سیاسیون وبدنه تحصیل کرده رای دهندگان والبته با قدری ملایم تر از شیوه های سنتی نماینده گزینی ،جوان تحصیلکرده وابسته به جریان اصلاح طلبی به نام " دکتر جلال میرزایی " متولد شد.

این نماینده سیاسی نه تنها در ایام گرم رقابتهای انتخاباتی  به شیوه های پیشین یعنی وعده وعیدهای دهن پر کن و کوبیدن درب ساکنین حوزه انتخابیه اش متوسل نشد، بلکه همواره بر وظیفه ذاتی یک نماینده یعنی قانونگذاری و نظارت ومهمتر از همه ظاهر شدن پررنگ در برنامه های کلان کشوری اصرار ورزید وانصافا با گذشت نیمی از عمر مجلس شورای ثابت نمود که بر عهد ومیثاق اصلاح طلبی و عدم عدول از وعده هایش وفادار است.

وی معتقد بوده وهست که با وعده وعیدهای خارج از توان وظیفه نمایندگی ،وکوبیدن درب منازل برای جذب آراء وقول دادن های بدون پشتوانه عملیاتی ،به اعتماد مردم صدمه وارد کرده وپل های پشت سر را که همان اعتماد عمومی ست تخریب خواهند  کرد.بنابراین فردی با این اعتقاد هیچگاه در مسیر سلب  اعتماد مردمی حرکت نکرده ونخواهد کرد.

جلال میرزایی نماینده مردم است،متولد شده از درون اجماع سیاسیون و نخبگان استان است ،بنابراین موضعگیری ایشان هم دردرجه اول برخواسته از انتظارات ،توقعات و مطالبات مردم  ودر درجه دوم در مسیر برآورده نمودن آمال و آرزوها و مطالبات سیاسیون اصلاح طلبی قرار رگفته که با قدرت تمام از وی حمایت نموده و وی را روانه بهارستان کردند.

از حق که نگذریم با بررسی عملکرد،رفتار سیاسی و موضعگیری های ایشان در طول دو سال گذشته ،به زعم و اعتراف سیاسیون اصلاح طلب و اصولگرا ،مواضع سیاسی اتخاذ شده ،رفتار و عملکرد ایشان در سطح ملی، در تراز یک نماینده باسابقه قرار داشته  وهمانگونه که از وی انتظار می رفت تاکنون  در چارچوب های  اصلاح طلبانه رفتار نموده است.

ایشان نشان داده است که به مرام اصلاح طلبی پایبند بوده و بر خلاف بسیاری از نمایندگانی که با کوپن اصلاح طلبی به بهارستان راه یافته امامیثاق نامه مستقلین را امضاء نمودند ،بر عهد خود استوار مانده ،نه تنها بر اصلاح طلب بودنش سرپوش نگذاشت ،بلکه باعضویت در بزرگترین فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس توانست در کسوت رییس کمیته سیاسی فراکسیون وعضو شورای مرکزی ظاهر شود.

این نماینده مجلس با نگاه ظریف ،علمی ومنطقی به مسایل ومشکلات استان ،صراحتا ریشه این مشکلات را در سطح ملی جستجو کرده  و راه برون رفت از مشکلات استان نظیر بیکاری ،تورم و توسعه نیافتگی همه جانبه بدلیل هم ظرف بودن با مشکلات ملی رادر یافتن راهکاری فراتر از استان یعنی در سطح ملی دیده است .

برخی که غیر منصفانه  ومنفعلانه نازسازگاری این نماینده با مدیران ارشد استان را در بوق وکرنا می کنند هر گز بر این حقیقت تمرکز نکرده اند که میرزایی با نهایت احترامی که برای شخصیت استاندار پیشین ایلام قایل بود ،به رغم احترامی که برای شان وجایگاه "مروارید" بعنوان مدیرمحبوب ایلامیان قایل بود ،اما بعلت عدم تحقق انتظارات وی بعنوان وکیل مردم  که با بررسی عملکرد تیم تحت رهبری "مروارید" بدان دست یافت ،بدلیل انتقاد به مدیریت ناکارآمد برخی از دستگاههای اجرایی آنهم در راستای حمایت از جریان فکری خویش و حفظ اعتماد عمومی به جریان سیاسی حاکم زبان به انتقاد گشود.

در دوره جدید مدیریت استان نیز همواره بر پیگیر بودن تیم اجرایی جدید استان تاکید ورزیده ومعتقد است که با اعطای فرصت به استاندار جدید ایلام می توان راه را برای رفع مشکلات متعدد استان هموار نمود. علیرغم انتقادات جریان اصلاح طلب حامی استاندار پیشین به استاندار جدید ایلام ،نماینده استان همواره بر حمایت از ایشان بدلیل پیگیری هایش در سطح ملی مورد شماتت قرار گرفته است.

با وجود حمایت های همه جانبه  ایشان از تیم مدیریت اجرایی استان ،اما معتقد است برآیند پیگیری های صورت گرفته  در طول چند ماهه اخیر به نتیجه ای ملموس برای ایجاد تغییر در وضعیت عمومی استان ومعیشت مردم نبوده است ،حال باید به این نکته توجه داشت که در چنین شرایطی اگر نماینده مردم استان از سر دغدغه مندی ونگرانی زبان به انتقاد نگشاید ،پس این مهم وظیفه کیست؟

بنابراین نماینده موظف است در راستای اهتمام به وظیفه ذاتی خود یعنی  نظارت بر عملکرد وزراتخانه ها در سطح کشور و دستگاههای اجرایی ومدیریت اجرایی استان ،به استاندار یا دستگاههای اجرایی انتقاد داشته ویا تذکر دهند ،خواه این تذکر در صحن مجلس باشد ،خواه در مصاحبه با رسانه ها ! چگونه می شود یک نماینده حق سوال از وزیر یا رییس جمهور وتذکر به آنها را داشته باشد ،اما اگر در استان  منتقدعملکرد وبرنامه های  استاندار یا مدیرکل باشند ،اقدامات قانونی وی از سر ناسازگاری تعبیر وتفسیر شود؟پس این وسط تکلیف قانون چه خواهد بود؟

بر هر فرد برخوردار از حداقلهای علمی واطلاعات عمومی این مهم روشن است که نماینده در درجه اول درکنار قانونگذاری ،از حق  پیگیری مطالبات مردمی ونظارت بر عملکرد مدیران برخوردار است .این وظیفه نماینده است که درراستای دفاع از حقوق موکلین خود از اهرم نظارت بر عملکرد مدیران استفاده کند ،چرا برخی اصرار دارند با خلط موضوع و سرپوش گذاشتن بر این مهم اظهر من الشمس ،آن هم درراستای خوشایند برخی دیگر ،معلومات وسواد سیاسی واجتماعی خود را زیرسوال برده ونظارت نماینده را ناسازگاری با مدیران عنوان کنند؟چرا برخی فرصت طلب که آفتاب پرست گونه رنگ عوض کرده وهرآن جان نثار فردی می شوند ،فضای انتقادی پیش آمده را به فضای جنگ ونزاع تفسیر کرده وفضای به زعم خود گل آلود شده را برای تسویه حساب شخصی با نماینده و اثبات جان نثاری خود برای مدیریت استان تشخیص داده و بر کوره اختلافات می دمند؟

ایشان در قالب یک نگاه دمکراتیک، به مقوله مدیریت حزبی وجناحی اعتقاد داشته وبا انتقاد از برخی اقدامات  دولتیان به انتصاب مدیرانی از جنس اصولگریی ،معتقدند انتخاب نیروهای همفکر در مصادر مدیریتی در نظامهای دمکراتیک امری پذیرفته شده  است .بدیهی است که مدیران دستگاههای اجرایی از میان حامیان دولت پیروز وحاکم بر مدیریت اجرایی وسیاسی کشور انتخاب شوند ،آیا اصرار بر این مهم درراستای اعتلای  جریانی که به آن اعتقاد داشته ووی را بر صندلی بهارستان نشانده است  ،زد وبند خطاب ویا ورود به وظایف فراقانونی تفسیر نمودن اجحاف نیست؟

اصحاب رسانه وفعالین سیاسی قطعا براین هم شهادت خواهند داد که نماینده اصلاح طلب استان مطلقا برای خوشایند مخاطب صحبت نکرده ،وعده نداده وهرانچه که واقعیت بوده است بدون کم وکاست با آنان در میان گذاشته،نارساییها را بیان کرده ،اگر هم نقدی بر دولت یا ضعفی بر یک وزارتخانه وارد بوده است ،هیچگاه وابستگی جریانی مانع از بروز ضعف ها بیان نقدها توسط وی نشده است .

نکته مهمتر اینکه این نماینده استان صادقانه موضوعات ومسایل استان را در سطح ملی به خوبی پیگیری نموده ودر این عرصه بخوبی ظاهر  شده اند ،به گواه وزیر ارتباطات که در جلسه شورای اداری استان بیان داشت " میرزایی نماینده ای اثرگذار درسطح ملی است"اما به سبک های پوپولیستی برای مطرح نمودن خود توسل نجسته اند ،چرا که ایشان معتقدند تقاضای عکس گرفتن از یک وزیر یا معاون وزیر آن هم برای نمایش عمومی  زیر پا گذاشتن شان مردم وخدشه به حیثیت واعتبار آنان است .اینکه عده ای ناجوانمردانه بر وی تاخته ورفتار ش  را انتخاباتی قلمداد می کنند ،ریشه دار است وریشه اش را هم در حلقه های محفلی باید جستجو کرد که این روزها در پشت افراد خاص سنگر گرفته  و عامدانه در مسیر ذبح شخصیت ایشان گام برمی دارند ،اما نه میرزایی کاندیدای مجلس می شود ،وبه یقین نه کسی بر قطار ایستاده  سنگ می زند!

مخلص کلام اینکه بعنوان اصحاب رسانه همواره طرح تندترین انتقادات بر علیه ایشان را شاهد بوده ایم ،اما دریغ از یکبار سرزنش یا گلایه ! اما اینکه چرا با توسل وی به اهرم نظارتی خویش وانتقاد از مجموعه مدیریتی استان ،شاخک ها فعال شده  وبدترین هجمه های از سوی تیم اجرایی واذنابشان به نماینده مردم استان صورت می گیرد را باید کجا جستجو کرد موضوعیست که بعدها به آن خواهمی پرداخت.

نهایتا اینکه نوشتن  این مطلب به معنای مطلق دانستن نماینده استان نیست و کماکان بر بخش هایی از رفتار وشیوه عمل ایشان انتقاد وارد است،توقع انتظار این است که با وجود مشکلات موجود ،فعالیت بیشتری برای رفع مشکلات وموانع توسعه ای استان داشته باشند .این نکته هم لازم است گفته شود که چنانچه منتقدین میرزایی فقط یک مورد سوء استفاده ایشان یا اطرافیانش در دست دارند بدن اغماض در اختیار رسانه ها قرار دهند تا فرق تخریب وحقیقت برهمگان روشن شود.راستی  شما ریشه این افتراق ،انشقاق ،هجمه های هدفمند و جبهه گیری های مجازی بر علیه نماینده استان را کجا جستجو می کنید؟!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
منصف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
انصافا" با وجود اینکه دکتر میرزایی از حوزه انتخابیه اینجانب در جنوب استان نیست اما مایه افتخار استان ایلام هست نماینده ای باسواد بدون تعصب قومی وقبیله ای توسعه گرا اصلاح طلب منطقی وخوش تیپ کاش از این دست آدمها 10 نفر تو استان می داشتیم کاش ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار