برف و یخ همه و یا قسمت زیادی از آن را پوشانده است؛ اما بدان معنی نیست که این مناطق اکتشافات جدید و یا گنج درونی و نهفته در خود نداشته باشد. هر روز دانشمندان موضوعات جالب و جذابی را در قطب شمال و یا قطب جنوب کشف می کنند؛ از فجایع طبیعی و کشف بقایای حیوانات منقرض شده تا...
کد خبر: ۵۹۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ 18 April 2018

بسیاری از مناطق یخ زده در سیاره ی ما وجود دارد که ساختار منحصر به فردی دارند. برف و یخ همه و یا قسمت زیادی از آن را پوشانده است؛ اما بدان معنی نیست که این مناطق اکتشافات جدید و یا گنج درونی و نهفته در خود نداشته باشد. هر روز دانشمندان موضوعات جالب و جذابی را در قطب شمال و یا قطب جنوب کشف می کنند؛ از فجایع طبیعی و کشف بقایای حیوانات منقرض شده تا تمدن های باستانی که در زیر یخها پنهان شده اند. در این گزارش نمونه هایی از این اکتشافات را خواهید خواند.

جنگل های فسیلی منحصر به فرد
قطب جنوب همیشه سرد نبود، بلکه میلیون ها سال پیش آب و هوایی سبز و مرطوب داشت. یک انقراض مرموز ۹۰ درصد از گونه از موجودات را از بین برد. دانشمندان توانستند پنج جنگل فسیلی جدید را در قطب جنوب کشف کنند. این جنگل ها شبیه به هیچ جنگلی نبودند. شکل گیری، نوع گیاهان و حیوانات آن به طور کامل از تمام جنگل هایی که می شناسیم متفاوت بود. تا به امروز دانشمندان در حال بررسی ماهیّت این جنگل ها هستند.

اکتشافات شگفت انگیز در مناطق منجمد زمین

پنگوئن هایی که دیگر کمیاب نیستند
دانشمندان پنگوئن هایی از گونه (آدلی) را در شرق شبه جزیره ی قطب جنوب کشف کردند. این کشف پس از آن رخ داد که تصاویر ماهواره ای مقدار زیادی از فضولات پنگوئن ها را نشان می داد. همین امر باعث جذب دانشمندان به منطقه شد. آنها در این منطقه ۱.۵ میلیون پنگوئن یافتند که در یخ های مجمع الجزایری دورافتاده واقع در اقیانوس منجمد جنوبی زندگی می کردند. دانشمندان اکنون سعی می کنند تا با ایجاد یک منطقه ی حفاظت شده سلامتی پنگوئن ها را تضمین کنند.

اکتشافات شگفت انگیز در مناطق منجمد زمین

یخ های مکعبی شبیه به حبّه های قند
در سال ۱۹۹۵ میلادی، در قطب جنوب، به ویژه در بالای سواحل انگلیس یک برآمدگی به چشم خورد که نشان می داد در آن مکعب های یخی غول پیکری وجود دارد، یخ های مکعبی ضخیم که به شکل افقی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند و دره های عمیقی را در امتداد خط جریان تشکیل داده بودند. به نظر می رسد این مکعب های یخی غول پیکر که توفان های برفی بسیاری به خود دیده است, بسیاری از رمز و رازهای قطب جنوب را حل کند و پدیده ی بیابان زایی را که در حال بلعیدن زمین است از بین ببرند.

اکتشافات شگفت انگیز در مناطق منجمد زمین

دریاچه ی یخ گرینلند
در سال ۲۰۰۶ میلادی دانشمندان‌ شاهد منظره ی خیره کننده ای بودند. فقط در دو ساعت یک دریاچه در زمین شکل گرفت و رودهایی از یخ های ذوب شده تمام شکاف های بزرگ و کناره ی یخ های گرینلند را پر کردند.

اکتشافات شگفت انگیز در مناطق منجمد زمین

مواد مذاب (مری برد)
در منطقه ی (مِری برد) در غرب قطب جنوب منطقه ای وجود دارد که گرمتر از آن چیزی است که باید باشد. پژوهش ها نشان داد که این قطعه ی داغ و حاوی مواد مذاب در قطب جنوب ۱۱۰ تا ۵۰ میلیون سال پیش شکل گرفته است و در واقع پیشینه ای بیشتر از تاریخ بشریّت دارد و حتی قبل از تشکیل یخ های قطبی به وجود آمده است. احتمال زیادی دارد که تسریع در آب شدن یخ های قطب جنوب با وجود این «دریاچه» مرتبط باشد.

اکتشافات شگفت انگیز در مناطق منجمد زمین

یک تُن جیوه در قطب شمال، فاجعه در انتظار زنجیره ی غذایی
دانشمندان در عمق یخ های قطب شمال مقدار فوق العاده زیادی جیوه کشف کردند. جیوه فلزی سنگین و سمّی است. اما آنچه این موضوع را ترسناک تر می کند, آب شدن یخ های حامل جیوه است که منجر به آلوده شدن زنجیره ی غذایی می شود. جیوه به درون بدن ماهی ها و حیوانات نفوذ می کند و اگر انسان از غذای حاوی جیوه بخورد تأثیرات مهلکی روی او خواهد گذاشت. شایان ذکر است که دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه زمانی این فاجعه رخ خواهد داد و جیوه به درون چرخه ی غذایی بشر خواهد ریخت. با این حال در یک چیز اتفاق نظر دارند و آن پیامدهای جهانی جیوه بر زندگی نوع بشر است.

اکتشافات شگفت انگیز در مناطق منجمد زمین

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار