حاشیه نگاری بر افزایش بی‌سابقه قیمت ارز:
ماجرا زمانی دردناک‌تر می‌شود که بدانیم حقوق حداقلی کارگران به رقم افزایش حدود ۲۰ درصدی، به عددی رسید که از میزان دلاری آن در ابتدای سال کمتر بود. یعنی یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان، معادل ۲۳۳ دلار در آخرین روز کاری سال ۹۶ بود در حالی که این حقوق در ابتدای سال مبلغ دلاری بیشتری می‌شد.
کد خبر: ۵۸۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ 27 March 2018
 
 

افزایش حقوق کارگران که در آخرین روز کاری سال ۹۶ تعیین و مصوب شد، هنوز چند روز از آغاز سال نگذشته، در سایه تغییرات نرخ ارز تقریبا هیچ شده است!

به گزارش «تابناک»، به رغم آنکه تعطیلات نوروزی است و بسیاری از مردم در سفر به سر می‌برند، نرخ ارز امروز در کشورمان همه رکورد‌های قبلی را شکست؛ رکوردشکنی‌ای که معلوم نیست پایان یافته یا ادامه خواهد یافت، اما اگر در همین مقدار باقی بماند هم معنای تلخی برای اغلب هموطنانمان دارد.

دلار امروز در حالی به عدد ۵۰۸۶ تومان رسید که سال گذشته در چنین روزی ۳۷۶۵ تومان بود. افزایش بیش از ۱۳۰۰ تومانی در هر دلار که برای دیگر ارز‌ها هم کم و بیش مشابه بوده است. مثل یورو که از ۴۱۲۰ تومان در ششمین روز فروردین ۹۶ به ۶۱۷۱ در امروز رسید و افزایش بیش از ۲۰ هزار تومانی را تجربه کرد.

اعدادی که هرگز تا این اندازه اوج نگرفته بودند و برای نخستین بار است که رقم می‌خورند. اتفاقی که چه خوشمان بیاید و چه خیر، در تمامی سطوح زندگی مان تاثیر خواهد گذاشت و به زودی آثار و علائم آن را در همه امور خواهیم دید؛ از خودرو و لوازم منزل گرفته تا خورد و خوراک روزانه و البته کرایه تاکسی!

دومینویی از قیمت‌ها که پیشتر نیز بار‌ها و بار‌ها با نوسانات نرخ ارز فروریخته و موجب شده که اقشار کم در آمد جامعه بیشتر در فقر فرو بروند. امثال کارگران حداقلی بگیر که ظاهرا هرچقدر برای افزایش درآمدشان تلاش می‌شود، با کوچکترین نوسان نرخ ارز، اوضاعشان وخیم‌تر از قبل می‌شود و قرار نیست این روند نزولی ان هرگز متوقف شود.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است چند روز به عقب برگردیم. به آخرین روز کاری سال ۹۶ که یک هفته از آن گذشته و در آن، افزایش حقوق کارگران برای سال جدید، بعد از کشمکش‌های فراوان تعیین و تصویب شد، اما حالا مشخص می‌شود که این افزایش چقدر بی اثر و ناچیز بوده است. آنقدر ناچیز که گویی هرگز رخ نداده است.
 
افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران در کمتر از ۷ روز هیچ شد!

در نتیجه مجادله طولانی‌ای که در ۲۸ امین روز اسفندماه سال قبل به نتیجه رسید، شورای عالی کار مصوب کرد که حقوق کارگران حداقلی بگیر برای سال ۹۷ با افزایش ۱۹.۸ درصدی به یک میلیون و یکصدر و چهار هزار و یکصد و چهل تومان برسد و به نسبت سال قبل (یعنی حقوق ۹۳۰ هزار تومان پایه کارگری)، حدود ۱۸۴ هزار تومان افزایش پیدا کند.

اکنون بیایید حقوق قانون کار در سال گذشته و افزایش آن برای سال جاری را با نرخ ارز، به ویژه دلار معادل سازی کنیم تا بهتر مشخص شود که چه اتفاقی رخ داده است. حقوق ۹۳۰ هزار تومانی در حالی برای سال ۹۶ تعیین و مصوب می‌شد که نرخ هر دلار در آن روز، حدود ۳۷۰۰ تومان (به طور دقیق تر، ۳۷۸۶ تومان) بود. عددی که نشان می‌داد آن روز نرخ حقوق حداقلی قانون کار در کشورمان، حدود ۲۴۵ دلار آمریکاست (به طور دقیق تر، ۲۴۵.۵ دلار).

این حقوق در حالی در طول سال ۹۶ پرداخت شد که نرخ دلار در این مدت به شدت اوج گرفت و در ۲۸ اسفند ۹۶، یعنی روز تعیین حقوق حداقلی کارگران، ۹۳۰ هزار تومان معادل ۱۹۵ دلار (با نرخ هر دلار ۴۷۷۳ تومان) شد. یعنی سقوط شدید حقوق کارگران بر مبنای نرخ دلار. سقوطی که به رغم ثبات نرخ تورم کشور در عدد ۱۰ درصد و حتی کمتر، قدرت خرید کارگران را به شدت کاهش داده بود.

ماجرا زمانی دردناک‌تر می‌شود که بدانیم حقوق حداقلی کارگران به رقم افزایش حدود ۲۰ درصدی، به عددی رسید که از میزان دلاری آن در ابتدای سال کمتر بود. یعنی یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان حقوق حداقلی کارگران که برای سال ۹۷ تعیین شده، معادل ۲۳۳ دلار در آخرین روز کاری سال ۹۶ بود در حالی که این حقوق در ابتدای سال مبلغ دلاری بیشتری (۲۴۵ دلار) می‌شد.

اما این پایان ماجرا نیست چراکه دلار امروز به رکورد ۵۰۸۵ تومان رسید که معنای آن برای کارگران، معادل شدن یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان حقوق قانون کار سال ۹۷ با ۲۱۹ دلار است. یعنی ارزش دلاری حقوقی که این کارگران برای سال ۹۷ تا پایان سال خواهند گرفت، کمتر از ارزش دلاری حقوق قانون کار در سال ۹۶ و تقریبا همسنگ حقوق قانون کار در سال ۹۵ بر مبنای دلار است!

سقوطی دردناک که در کمتر از هفت روز از تعیین حقوق کارگران برای امسال تا ششمین روز سال ۹۷ رخ داده است. سقوطی از جنس افزایش فقر که تنها راه رد آن، بیان استدلال‌های نخ نمایی مانند بی ربط بودن نرخ ارز و زندگی در ایران است. استدلال‌هایی که بعید است مسئولان هم به آن باور داشته باشند!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :