رییس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران؛
کد خبر: ۵۸۲۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳ 23 March 2018

تکنولوژی در صنعت گردشگری شیوه های سنتی رامنسوخ کرده استطبیعت بشری به گونه ای است که برای رهایی از مشکلات فکری وجسمی وتجدیدقوا نیازبه سیروسیاحت دارد و با پیشرفت دنیای دیجیتالی فناوریهای پیشرفته ، امروزه این ضرورت شدید تر میشود و طبیعتا کاستی ویاحذف احتمالی ان پیامدهای برای زندگی فردی وشادابی ان درپی خواهد داشت اگرچه ازگذشته تاکنون ،شاید:بسیاری ازمردم سفر و گردشگری، یک مقوله لوکس وتجملاتی تصور می کنند امااکنون سیروسفر یک نیازضروری و انجام سفر یک باور عمیق اجتماعی محسوب می شود وبازاتفاقا دردنیای صنعتی امروز بدلیل تبعات ناشی ازشهرنشینی و ترافیک ....این نیازبرای تجدیدقوا یک عنصرلازمه برای زندگی شاداب محسوب می شود ... آیا در دنیای فناوری مدرن امروزه فناوری توانسته است، درراستای حمایت از سفر باشد؟ وایا توانسته است به انحا گوناگون هزینه های سفر را کاهش دهد گفتگویی که با دکتر حسن تقی زاده انصاری رییس جامعه گردشگران الکترونیکی ایران انجام داده ایم

- ابتدا خواهش دارم جنابعالی خودتان معرفی بفرمایید؟ حسن تقی زاده انصاری رییس جامعه گردشگری الکترونیکی ایران و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی هستم .

--- آقادکتر ایا دردنیای فناوری امروزه ، گردشگری یک کالای لوکس محسوب می شود؟ خیر در دنیای کنونی
گردشگری، از یک کالای لوکس و تجملی به یک کالای ضروری در سبد مصرفی خانواده ها تبدیل شده است، چون فناوری ها موجب پایین آمدن هزینه های سفر و مقرون به صرفه شدن آن برای افراد گردیده و روندهای جدید از این موضوع حکایت می کند که به مدد فناوری هیچ نقطه ای از جهان دور از دسترس مردم نخواهد بود. فناوری های نوین تاثیر عمیقی بر صنعت گردشگری می گذارند اما این تاثیر به بخش عرضه محصول و خدمات گردشگری محدود نشده و بخش مصرف کننده هم این تاثیر را به خوبی یا حتی باشدت بیشتری تجربه می کند. فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی (ICTs) بعنوان مهمترین عامل تغییر در صنعت گردشگری شناخته می شوند و تغییر رفتار گردشگران در استفاده از فناوری های جدید، مثل استفاده از گوشی همراه برای رزرو جا یا مسیریابی، گوشه ای از این تحولات گسترده می باشد.

--- ایا تاثیر فناوری در اندازه ای بوده است که بگوئیم فناوری گردشگری را متحول کرده است ؟
تاثیر فناوری به حدی بوده که ما جهان امروز را جهان هوشمند یا دیجیتال می نامیم. نحوه ارتباط انسان و فناوری به قرن ها پیش از این بازمی گردد ولی ما اکنون شاهد اختراع تجهیزات کوچک و قابل حملی هستیم که هر فرد براحتی آن را در جیب خود جای می دهد، پس بهتر است که نام این دوره را عصرپسادیجیتال بنامیم. در عصر پسادیجیتال هر گردشگر از انواع تجهیزات و گجت ها مثل تجهیزات پوشیدنی استفاده می کند تا بدون نیاز به یک راهنمای تور پا به دنیای ناشناخته ها گذاشته و تجربه مخصوص به خود را خلق کند. اساس گردشگری بر پایه خدمات دهی به مشتری بنا شده است و بروزرسانی و متناسب سازی امکانات فعلی با تحولات فناوری، به رشد و تقاضای گردشگران از این محصولات کمک می کند

-- پس جنابعالی اعتقاد دارید نقش فناوری در گردشگری مثبت بوده است آیا از این تکنولوژی گستره اقتصادی هم داشتید؟ چه بستری لازمست تا گستره اقتصادی گردشگری تحقق یابد ؟ درآینده نه چندان دور ،دنیای گردشگری با رشدفزاینده فناوری متحول شد و سبک و سیاق گردشگری تغییر پیداکرده است و به انحا توضیحی ذیل ارتقا پیدا کرده است والبته الزامات باید فراهم گردد اما چه دیروزود ساختارگردشگری متحول میشود و پی ان ثمرات گرانبهایی را به ارمغان می آورد که اهم آن بنظربنده این موارد است
یکم ؛ روبات های انسان نما: شاید ارتباط گردشگر با یک روبات انسان نما تاحدودی نامأنوس بیاید ولی وقتی به قابلیت های این روبات ها نگاه دقیق تری بیاندازیم حضور آن ها در شغل هایی مانند ترجمه همزمان، پذیرش هتل، تور لیدری و حتی تهیه غذا شاید دور از ذهن نباشد. به طور مثال هتل هن نا Henn-na)) در شهر ناگاساکی ژاپن بعنوان اولین هتل استفاده کننده از روبات به جای انسان شناخته می شود. مهمانان این هتل برای خدمات پذیرش گرفته تا میزبانی کاملاً به این روبات وابسته هستند.
دوم ؛ واقعیت مجازی: اکنون گردشگرانی وجود دارند که درآن واحد از اهرام ثلاثه مصر و دیوار چین بازدید می کنند بدون اینکه حتی از روی مبل خانه خود بلند شوند! پیش از این ظهور عینک های واقعیت مجازی و تجربه مسافرت دیجیتال بعنوان یک تهدید برای سفر اصیل و واقعی شناخته می شد ولی مطالعات اخیر نشان می دهد که 13 درصد از افرادی که بوسیله این تجهیزات به سفر مجازی رفته اند در مرحله بعد تصمیم گرفته اند تا بصورت واقعی هم از این مکان ها بازدید کنند. عینک های واقعیت مجازی کاربردهای گوناگونی دارند مثل مشاهده وسایل و امکانات هتل ها یا مراکز تفریحی پیش از رزرو و ورود به آن ها. طبق گفته ابی ماندلباوم،مدیرعامل و بنیان گذار وبسایت یو ویزیت (YouVisit): «شما نمی توانید دنیای واقعی را با واقعیت مجازی عوض کنید ولی شما می توانید به مردم پیش زمینه و فهم چیزی را بدهید که در صورت حضور فیزیکی آن را تجربه خواهند کرد».
سوم - عینک های هوشمند: عینک های هوشمند مثل گوگل گلس Google Glass)) به یکی از ابزارهای اصلی مسافرت تبدیل شده اند و عدم نصب سیستم های پشتیبانی کننده از اینگونه تجهیزات باعث از دست دادن مشتری های جدید و سابق می شود. استفاده از این تجهیزات محدود به گردشگران نمی شود، به طور مثال کارکنان خطوط هوائی ویرجین آتلانتیک از عینک های گوگل برای خدماتدهی بهتر به مشتری استفاده می کنند یا کارکنان فرودگاه کوپنهاگ برای ترجمه گفتاری از عینک های گوگل استفاده می کنند و نیز در بعضی از خطوط هوائی مسافران از طریق این عینک ها سفارش خود را بدست مهمان داران می رسانند. علاوه بر این در بعضی از موزه ها مانند موزه رویال شهر اونتاریو بازدیدکنندگان بوسیله عینک های هوشمند به محتوای دیجیتال وسایل موزه دست پیدا می کنند.
چهارم - رسانه های اجتماعی: درحالیکه برندها و تورگردانان گردشگری در گذشته برای فروش محصول و خدمات خود به تبلیغات مجلات و تلویزیون ها نیاز داشتند با ورود رسانه های دیجیتال شاهد تغییر در راهبردهای بازاریابی و نحوه تبلیغ این شرکت ها هستیم. مسافران هم بیش از گذشته تجربه و اطلاعات خود را با دیگر کاربران اینترنتی به اشتراک می گذارند و شرکت هایی بسیاری در یک روز به اوج شهرت یا بی اعتباری می رسند. رسانه های اجتماعی مانند توئیتر، فیس بوک و اینستاگرام روش های جدیدی را برای ارتباط با مشتری و ایجاد وفاداری در اختیار شرکت ها می گذارند. در حال حاضر با وجود شبکه های پیام رسان نوشتن نامه و فرستادن فکس دیگر موضوعیتی ندارد.

--- فضای گردشگری مازندران را چگونه ارزیابی می کنید؟این استان برای بهره گرفتن ازتکنولوژی سفر نسبت به مراکز استان های کشور در چه جایگاهی قراردارد؟

مازندران با داشتن دریا و جنگل دارای قابلیت های بسیارخوب طبیعتگری است و مدیریت تحسین برانگیز اداره کل مازندران ، در سالهای گذشته،باعث شده است که رتبه اول درجذب توریسم داخلی و رضایت مندی بالا مسافرین که موجب تجدیدسفر در استان گردیدو این اتفاقی نیست و با احتساب همین تجارب متولیان گردشگری استان می توان در آینده نزدیک شاهد موفیقتهای بیشتربود مازندران درراستای گردشگری الکترونیکی میتواند پیشگام وهدفمند حرکت کرده وبا استفاده از ابزارهای هوشمندسازی بخش مهمی از توزیع سفر وزیرساختهای لازم را فراهم نموده و طبیعتا موفق باشد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار