علیزاده طباطبایی وکیل پایه یک دادگستری، می‌گوید شورای نگهبان متاسفانه در چارچوب حیطه وظایف خود عمل نمی‌کند و تا کنون هم به صورت غیر قانونی اقدام به رد صلاحیت شخصیت‌های سیاسی می‌کند و به هیچ‌کس هم پاسخ‌گو نیست، که امیدواریم رئیس‌جمهور از آنجایی مسئول اجرای قانون اساسی در کشور است، جلوی این زیاده‌خواهی‌ها را بگیرد.
کد خبر: ۵۸۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶ 19 March 2018

به گزارش تابناک : بدعت‌گذاری‌های شورای نگهبان همچنان و بی‌قفه ادامه دارد. شورای نگهبان به واسطه جایگاهی که دارد، به صورت سلیقه‎ای قدرت خود را افزایش می‌دهد و عملا هم فرد یا نهادی جلودارش نیست.

شورای نگهبان که از چند فقیه و حقوقدان تشکیل شده، صراحتا با ارتباط دادن تمامی مسائل به اسلام و مصالح ملی و نظام، سعی دارد تا حوزه اختیاراتش را افزایش دهد و به نوعی دست به کنترل گلوگاه های انتخاتی مردم بزند؛ از نظارت استصوابی گرفته تا ردصلاحیت‌های خارج از عرف هم از جمله ابزار این شورا برای محدود کردن انتخاب مردم است.

صریح‌ترین نمونه اعمال سلیقه شورای نگهبان را می‌توانیم در رد صلاحیت‌های گسترده یک جریان خاص در انتخابات‌های چند سال اخیر ببنیم. اعمال سلیقه‎ای که نه تنها نیروهای موثر و کارآمد را به حاشیه می‌راند، بلکه با ورود افراد ناکارآمد به عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی باعث تخریب و بی‌اعتمادی هرچه بیشتر جامعه نسبت به مسئولان می‌شود.

شورای نگهبان در همان راستای افزایش قدرت و حوزه دخالت خود، اقدام به ارائه تعریفی جدید از رجل سیاسی کرده و یک بندی را به معیارهای موجود اضافه کرده است. عدم حضور و مشارکت در فتنه سال88، معیار جدیدی است که از این به بعد شورای نگهبان با دست بازتری اقدام به قلع و قمع شخصیت‌های سیاسی یک طیف خاص می‌کند.

محمودعلیزاده طباطبایی، وکیل پایه یک دادگستری با اشاره ارایه تعریف تازه از رجل سیاسی توسط شورای نگهبان، گفت: آن چیزی که قانون اساسی پیش‎بینی کرده است، شورای نگهان مفسر قانون اساسی است و قانون گذار نیست و نمی‌تواند حوزه اختیارات خود را از آن چیزی که در قانون آمده است، بیشتر کند. یکبار هم که در سال 74 بود که شورای نگهبان آمد و نظارت استصوابی را تفسیر کرد، خودش هم قبول نداشت به همین دلیل رفتند در مجلس و قانون نظارت استصوابی را تصویب کردند و اگر آن قانون تصویب نمی‌شد،شورای نگهبان حق نظارت استصوابی را نداشت.

علیزاده طباطبایی، با بیان اینکه رجل سیاسی نیاز به تفسیر ندارد، خاطرنشان کرد: رجل سیاسی مفهوم مبهمی نیست که نیازی به تفسیر داشته باشد. شورای نگهبان حق ندارد شرایط بگذارد و بگوید کسانی که در جریانات سال 88 فعالیت می‌‌کردند، صلاحیت لازم را ندارند. اما خب شورای نگهبان تاکنون هم به صورت غیرقانونی و تقریبا بعد از مجلس چهارم، صلاحیت بسیاری را رد کرده است و همچنان این رویه را هم ادامه می‌دهد و نتیجه آن هم می‌شود یک مجلس بی‎خاصیت، ترسو و ناتوان. اگر افرادی که در انقلاب، جنگ و نظام نقش موثری داشتند با مانع غیرقانونی شورای نگهبان مواجه نبودند، ما قطعا یک مجلس مقتدری داشتیم که می‌توانست بسیاری از معظلات کشور را حل کند.

این فعال حقوقی، با اشاره به اینکه حق تفسیر عادی با مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است. تفسیر زمانی ضرورت پیدا می‌کند که یک ابهامی وجود داشته باشد. اکنون در مورد رجل سیاسی ابهامی وجود ندارد که شورای نگهبان بخواهد آن را تفسیر کند. اما این کار را انجام داد تا حیطه دخالت‌های خود را گسترش دهد. شورای نگهبان موظف است اگر صلاحیت فردی را رد می‌کند، دلایل آن را هم اعلام کند، اما می‎بینیم که شورای نگهبان تا جایی پیش‎روی می‌کند که صلاحیت فردی مانند آیت‌الله هاشمی را که همواره فرد دوم نظام بوده‌ را رد می‌کند و پاسخی هم به هیچ‌کسی نمی‌دهد.

علیزاده طباطبایی، با بیان اینکه شورای نگهبان متاسفانه از حیطه قانونی خود خارج شده است، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور به استناد اصل 113 قانون اساسی، که مسئول اجرای قانون اساسی است، باید جلوی زیاده‎خواهی‌های شورای نگهبان را بگیرد. شورای نگهبان اکنون از حیطه وظایف و حدود قوانین خود عبور می‌کند و روز به روز هم قدرت خود را افزایش می‌دهد. این کارها قطعا یک بدعت گذاری و اعمال سلیقه شخصی برای تایید یا رد صلاحیت افراد است.

 

 

 

 

منبع : رویداد 24 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار