برای عبور از همه موارد گفته شده که یک به یک آنها می تواند در راستای زیباسازی شهر ،حفظ حقوق شهروندی و صیانت از مبلمان شهری موثر واقع شود به فرهنگسازی و آموزش شهرنشینی نیازمند است .این مهم نیز جز با همراهی مدیران شهری از شهرداری گرفته تا اعضای شورای شهر ،از صدا وسیما گرفته تا دیگر رسانه ها و شبکه های اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود.
کد خبر: ۵۷۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷ 13 March 2018

تابناک ایلام ::یکی از مسایل ومشکلاتی که گریبانگیر شهرهای با بافت زندگی عشایری وقبیله ای شده ،تلفیق گونه ای از زندگی شهری وروستاییست. بدین معنا شهروندانِ این دست شهرها، در گذار از شیوه های زندگی روستایی وعشایری به زندگی مدرن شهری با یک نوع دوگانگی مواجه شده اند.

لازمه عبور از این مرحله وورود به شیوه نوین زندگی شهری ؛فرهنگسازی و تطبیق شهروندان با متدهای تعریف شده در حوزه های مختلف ،از نحوه زندگی ،رعایت حقوق شهروندی ،رانندگی و بهره وری درست ومنطقی از مبلمان شهری وامکانات وتجهیزات به کار رفته در شهر هاست .این مهم نیز جز با فرهنگسازی و آموزش شهروندان و بکارگیری شیوه های انتقال فرهنگ شهرنشینی توسط مدیران شهری و با حمایت رسانه ها میسور نخواهد شد.

استان ایلام یکی از همین استانهاست ،علیرغم اینکه بخش اعظمی از ساکنین استان در شهرهای کوچک وبزرگ آن سکنی دارند ،اما غالب شهروندان هنوز با شیوه شهرنشینی مدرن و حقوق شهرونی بیگانه اند . آثار این بیگانگی را می توان در نحوه رانندگی شهروندان،ترافیک ،شیوه مواجهه با اتفاقات این حوزه ،نظافت شهر ومحیط سکونت ،استفاده از مبلمان وفضاهای شهری به وضوح مشاهده نمود.

بسیاری از شهروندان در میانه زندگی شهرنشینی وروستا نشینی قرار گرفته  وکماکان می توان آثار زندگی روستایی وعشایری ر ادر معماری ساختمان ها ، چیدمان اسباب واثاثیه وخورد وخوراک روزانه اشان مشاهده کرد. در نوع مواجهه شهروندان با رویدادها واتفاقات شهری از تصادفات شهری گرفته تا مناقشه بر سر حوادث  و... ردی از دوگانگی زندگی وتلاش برای بقا در شیوه های سنتی مشهود است.

اصولا ماندن بر سنن ورسوم محلی وعرفی و پاسداشت فرهنگ اصیل بومی چیز بدی نیست ،اما اینکه یک شهروند در وسط فضای سبز شهر برای پخت وپز آتش روشن نماید ، خودرو را در وسط پیاده رو پارک کند ، انبوهی از هیزم را در پشت بام خانه اش تلنبار نماید ،تحمل یک بوق را نداشته وبا کمترین تصادفات شهری کارش به گرز وگرزکشی بکشد ،گلهای کاشته شده بلوار و میادین را شبانه از جا بکند ،پیاده رو را محل کسب وکار خود نماید ،یا در محل سکونت خود مرغ وخروس پرورش دهد  و دهها مورد مخرب ونازیباکننده سیمای شهر را نمی توان در سبد حفظ فرهنگ و سنن جای داد.

برای عبور از همه موارد گفته شده که یک به یک آنها می تواند در راستای زیباسازی شهر ،حفظ حقوق شهروندی و صیانت از مبلمان شهری موثر واقع شود ،به فرهنگسازی و آموزش شهرنشینی نیازمند دارد.این مهم نیز جز با همراهی مدیران شهری از شهرداری گرفته تا اعضای شورای شهر ،از صدا وسیما گرفته تا دیگر رسانه ها و شبکه های اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود.

برای تحقق این امر باید اعضای شورای شهر و شهرداری  آستین بالا زده و از رسانه های استان استمداد نمایند. اما این روزها به جای اینکه مدیران شهر به دنبال جلب حمایت رسانه های باشند ،این رسانه های استان هستند که از شورای شهر آموزش وفرهنگسازی را مطالبه می کنند، ولی آنها به جای استقبال ،از این مهم سر باز می زنند.

موضوع مهمی که امروز شهر مدیرکل صدا وسیمای استان ایلام به وضوح به آن پرداخت و با ابراز گلایه از اعضای شورای شهر ایلام ،ورود آنان به مقوله آموزش وفرهنگسازی با استفاده از ظرفیت رسانه ملی ودیگر رسانه های استان را خواستار شد.علیرضا شیروی در جمع خبرنگاران با یادآوری این مهم گفت :شورای شهرایلام با صدا وسیمای استان در خصوص فرهنگسازی و آموزش شیوه شهرنشینی همکاری نمی کند.

واقعا جای تامل وتاسف دارد، در حالیکه اعضای شورای شهر به  آثار سنگین و مخرب ناشی از عدم  آگاهی شهروندان به حق وحقوق شهروندی وشیوه شهرنشینی و هزینه های ناشی از آن واقفند ،بجای حرکت در این مسیر مهم که می تواند در کاهش بسیاری از آسیب ها ومسایل ومشکلات اجتماعی  موثر واقع شود ،ساز مخالفت را کوک می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار