کد خبر: ۵۷۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 13 March 2018

راستینه نوشت: اکستازی یا قرص اکس (MDMA، ۳، ۴ متیلن دی اکسیدمتامفتامین) یک ماده مخدر روانگردان مصنوعی است که به لحاظ شیمیایی شبیه به متامفتامین محرک و مسکالین توهم زا است. نام های خیابانی برای MDMA شامل اکستازی، آدام، XTC، هاگ دراگ، بینز و لاو دراگ می باشند.

اکستازی یا قرص اکس چیست؟
اکستازی ماده مخدر غیرقانونی است که به عنوان محرک و روانگردان عمل می کند، اثر انرژی زایی ایجاد می کند، و همچنین زمان و درک را تحریف میکند و لذت بردن از تجربه های لمسی را افزایش میدهد.

قرص اکس اثرات اولیه خود را در مغز بر روی نورون هایی که از سروتونین شیمیایی برای برقراری ارتباط با دیگر نورون ها استفاده می کنند، تأثیر می گذارد. سیستم سروتونین نقش مهمی در تنظیم خلق و خوی، پرخاشگری، فعالیت جنسی، خواب و حساسیت به درد دارد.

تحقیقات روی حیوانات نشان می دهند که اکستازی مخدر عصبی است؛ اینکه آیا این موضوع در انسان نیز صدق میکند یا خیر، در حال حاضر در دست بررسی محققان است. اکستازی همچنین می تواند برای سلامتی خطرناک باشد و در موارد نادر کشنده باشد.

خطرات سلامتی مصرف اکستازی
برای برخی افراد، اکستازی می تواند اعتیاد آور باشد. یک نظرسنجی از مصرف کنندگان جوان و میانسال اکستازی نشان داد که ۴۳ درصد از کسانی اکستازی مصرف میکنند، معیارهای وابستگی داشتند، که با ادامه مصرف، علیرغم آگاهی از آسیب های فیزیکی و روانی، اثرات ترک و تحمل (یا کاهش واکنش) این وابستگی مشخص شد، و ۳۴ درصد معیارهای سوء مصرف مواد داشتند. تقریبا ۶۰ درصد از مصرف کنندگان اکستازی، علائم ترک از جمله خستگی، از دست دادن اشتها، احساس افسردگی و مشکل در تمرکز را گزارش کردند.

اثرات مصرف قرص اکس
مصرف کنندگانی که به طور مکرر اکستازی مصرف میکنند، در موارد خاصی در کارهای شناختی یا حافظه، ضعیف تر از سایر افراد عمل میکنند. بعضی از این اثرات ممکن است به دلیل استفاده از داروهای دیگر در ترکیب با اکستازی، در میان عوامل دیگر باشد. تحقیقات نشان می دهند که اکستازی سنگین ممکن است باعث مشکلات مداوم حافظه در انسان شود؛ با این حال، مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ کاهش محدودیت شناختی در مصرف کنندگان اکستازی را گزارش کرده است.

اثرات فیزیکی اکستازی
در دوزهای بالا، اکستازی می تواند در توانایی بدن برای تنظیم دما تداخل ایجاد کند. در موارد نادر اما غیر قابل پیش بینی، این مسئله می تواند منجر به افزایش شدید دمای بدن (هیپرترمی) شود، که منجر به نارسایی سیستم کبد، کلیه و سیستم قلبی عروقی و مرگ شود.

از آنجا که اکستازی می تواند در متابولیسم خودش (شکست شدن درون بدن) تداخل ایجاد کند، استفاده مکرر آن در فواصل کوتاه، می تواند به طور بالقوه مضر باشد.

مصرف کنندگان اکستازی با بسیاری از خطرات مشابه با مصرف کنندگان محرک های دیگر مانند کوکائین و آمفتامین مواجه می شوند. این خطرات شامل افزایش ضربان قلب و فشار خون، خطر ویژه ای برای افراد مبتلا به بیماری های گردش خون یا بیماری های قلبی و سایر علائم مانند تنش عضلانی، بر هم فشردن غیرارادی دندان ها، تهوع، تاری دید، ضعف و خنکی و عرق می باشد.

اثرات روانی
این اثرات می توانند شامل سردرگمی، افسردگی، مشکلات خواب، میل به مصرف و اضطراب شدید باشد. این مشکلات می توانند در طول روزها یا هفته ها پس از مصرف اکستازی بروز کنند.

مشکلات عصبی
تحقیقات روی حیوانات مصرف اکستازی را با آسیب های طولانی مدت به نورون هایی که در خلق و خوی، تفکر و قضاوت دخیل هستند، مرتبط می سازند. مطالعه ای در نسل های غیر انسانی نشان داد که تنها ۴ روز مصرف اکستازی باعث آسیب به پایانه های عصبی سروتونین میشود که ۶ تا ۷ سال بعد مشخص میشود. در حالی که عوارض عصبی مشابه، به طور قطع در انسان نشان داده نشد، تحقیقات حیوانی فراوان نشان می دهد که خواص آلوده کننده اکستازی نشان می دهند که اکستازی ماده بی خطری برای مصرف انسان نیست.

ریسک پنهان – خلوص مواد مخدر
سایر داروهای شیمیایی شبیه به اکستازی، مانند MDA (متیلن دی اکسید آمفتامین، داروی مادر اکستازی) و PMA (پاراستوکسی آمفتامین که با مرگ و میر همراه است) گاهی اوقات به عنوان اکستازی به فروش می رسند. این مواد مخدر می توانند مواد مخدر عصبی باشند یا باعث ایجاد خطرات بیشتر برای سلامت مصرف کننده شوند. همچنین قرصهای اکستازی ممکن است حاوی مواد دیگری علاوه بر MDMAباشد، مانند افدرین (محرک)؛ دکسترومتورفان (DXM، سرکوبگر سرفه که اثرات مشابه PCP را در دوزهای بالا دارد)؛ کتامین (داروی بیهوشی که بیشتر توسط دامپزشک ها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین دارای اثرات PCP می باشد)؛ کافئین؛ کوکائین؛ و متامفتامین. در حالی که ترکیب اکستازی با یک یا چند مورد از این داروها ممکن است به لحاظ ذاتی خطرناک باشد، مصرف کنندگان ممکن است آنها را با موادی مانند ماری جوانا و الکل نیز ترکیب کنند، که این کار آنها را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.

میزان استفاده از اکستازی
موسسه ملی سوء استفاده از مواد مخدر، نظر سنجی نظارت بر آینده که توسط دانشگاه موسسه میشگان برای تحقیقات اجتماعی انجام میشود، را تأمین مالی میکند. در سال ۲۰۱۰، ۴٫۶ درصد از دانش آموزان کلاس ۱۲ و ۴٫ ۷ درصد از دانش آموزان کلاس دهم و ۲٫۴ درصد از دانش آموزان کلاس هشتم، گزارش دادند که در سال گذشته اکستازی مصرف کرده اند. در سال ۲۰۰۰، ۸٫۲ درصد دانش آموزان کلاس ۱۲، ۵٫۴ درصد از دانش آموزان کلاس دهم و ۳٫۱ درصد از دانش آموزان کلاس هشتم، اظهار داشتند که از اکستازی استفاده کرده اند. دانشجویان آمریکایی آفریقایی آمریکایی در بررسی MTF سال ۲۰۱۰، به میزان قابل توجهی نسبت به دانشجویان سفیدپوست و اسپانیایی کمتر از اکستازی مصرف میکردند.

در سال ۲۰۱۰، اداره کل سوء مصرف مواد مخدر و خدمات بهداشت روانی، نتایج تحقیقات ملی مصرف مواد مخدر و سلامت سال ۲۰۱۰ را منتشر کرد. در میان افراد ۱۲ تا ۴۹ ساله، میانگین سنی برای اولین بار مصرف اکستازی، ۱۹٫۴ سالگی بود. در سال ۲۰۱۰، حدود ۶۹۵۰۰۰ آمریکایی در سن ۱۲ سالگی و بالاتر، در حال حاضر (یعنی ماه گذشته) مصرف کننده مواد مخدر اکستازی بودند، به این معنی که آنها طی ماه قبل از مصاحبه تحقیق، یک بار اکستازی مصرف کرده اند. برآورد مصرف فعلی در سال ۲۰۱۰ مشابه سال ۲۰۰۹ است. میزان استفاده از اکستازی در میان جوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله در سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ ، ۰٫۳ درصد کاهش یافت، اما در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ، ۰٫۵ درصد افزایش یافت. به طور کلی برآورد سوء مصرف مواد بدین شرح است: در سال ۲۰۱۰ دسته مواد مخدر غیرقانونی با بیشترین تعداد مصرف کننده فعلی در میان افراد ۱۲ ساله یا بالاتر، استفاده از ماری جوانا (۲٫۴ میلیون) بود، و پس از آن سوء مصرف داروهای ضد درد (۲ میلیون)، آرام بخش (۱٫۲ میلیون)، اکستازی (۰٫۹ میلیون )، مسکن (۰٫۸ میلیون) و کوکائین و محرک ها (هر کدام ۰٫۶ میلیون).

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار